Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp en stakkars 9. Klassing!


Anbefalte innlegg

Sliter veldig med en matteoppgave under temaet: måling og beregninger...

Her er oppgaven/e:

«Et jernrør har en veggtykkelse på 12 mm. Røret har form som et sylinder. Den ytre diameteren er 20 cm. Lengden av røret er 3 m.»

A)

Hvor mange liter rommer røret? (Jeg fant ut at svaret var 83,2 dm3!)

B)

Regn ut volumet av jernet.

C)

Hvor mange kg veier jernrøret når tettheten til jern er 7, 873 g/cm3.

 

Forklar meg gjerne hvordan dere fant svarene<3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A) Husk å trekke fra to ganger veggtykkelsen når du regner ut det indre volumet av røret. Du har bare trukket det fra en gang. Og husk: 1 dm^3 = 1 L.

 

B) Her skal du ha volumet av selve jernet, altså ikke hulrommet inne i røret. Regn ut det totale volumet av hele røret, og tenk litt hvordan du kan bruke svaret i A.

 

C) Når du vet volumet av jern kan du gange med tettheten for å finne vekten. Hvis du er usikker på om du skal gange eller dele, se på enhetene! Volumet av jernet har en volumenhet (cm3, m3, L etc.), mens tettheten har masse/volum (g/cm3, kg/m3). Hvis du har «volum» og «masse/volum», hvordan får du da vare «masse»? Jo, ved å gange: volum * masse/volum = masse.

Lenke til kommentar

A) Husk å trekke i fra vegg tykkelsen

B) Regn ut volum uten å fjerne vegg tykkelse, ta så dette tallet minus tallet i oppgave A.

C) gang med volumet(finn volumet i cm^3, ikke dm^3)

Men hvilke formler og tall fikk du i B?? Kunne du vist meg prosessen til svaret?❤️

Lenke til kommentar

 

A) Husk å trekke i fra vegg tykkelsen

B) Regn ut volum uten å fjerne vegg tykkelse, ta så dette tallet minus tallet i oppgave A.

C) gang med volumet(finn volumet i cm^3, ikke dm^3)

Men hvilke formler og tall fikk du i B?? Kunne du vist meg prosessen til svaret?❤️

 

 

Du bruker samme formel som i oppgave A. Så tar du B-A, og du sitter igjen med svaret :) 

Lenke til kommentar

 

 

A) Husk å trekke i fra vegg tykkelsen

B) Regn ut volum uten å fjerne vegg tykkelse, ta så dette tallet minus tallet i oppgave A.

C) gang med volumet(finn volumet i cm^3, ikke dm^3)

Men hvilke formler og tall fikk du i B?? Kunne du vist meg prosessen til svaret?❤️

Du bruker samme formel som i oppgave A. Så tar du B-A, og du sitter igjen med svaret :)

 

Får det fortsatt ikke til... kunne du vist meg hele utregningen med tall? Da forstår jeg det bedre? (tusen takk foresten at du gidder å hjelpe meg!)

Lenke til kommentar

Sliter veldig med en matteoppgave under temaet: måling og beregninger...

Her er oppgaven/e:

«Et jernrør har en veggtykkelse på 12 mm. Røret har form som et sylinder. Den ytre diameteren er 20 cm. Lengden av røret er 3 m.»

A)

Hvor mange liter rommer røret? (Jeg fant ut at svaret var 83,2 dm3!)

B)

Regn ut volumet av jernet.

C)

Hvor mange kg veier jernrøret når tettheten til jern er 7, 873 g/cm3.

 

Forklar meg gjerne hvordan dere fant svarene<3

 

 

Tror du har A feil. Og husk å alltid tegne opp oppgavene dine. Har dårlig kamera på min mobil, men har svart gjennom egne beregninger som kan ses i bildet 

 

post-106180-0-62790100-1523477418_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...