Gå til innhold

Er det akseptabelt med ytringsfrihet for ekstreme ideologier?


Anbefalte innlegg

Norske politiske parti og bevegelser har opp gjennom moderne tid hatt friske meninger. Vi har blant annet Rødt på Stortinget, et parti som har kommunister som støtter en ideologi som har millioner av liv på samvittigheten. Vi har tidligere Hvit Valgallianse som ville at alle innvandrere og flyktninger skulle steriliseres. Vi har Islamister som mener alle homofile og de som forlater Islam skal drepes på grusomme måter.

 

Og nå nylig, en svensk bevegelse og politisk parti (kun i Sverige) som har kommet til Norge som kaller seg Den Nordiske Motstandsbevegelsen. De er nynazister. Skal vi sensurere dem? Dkal vi gjøre organisasjonen og deltakelse i den ulovlig?

 

Jeg mener vi må støtte opp om friheten og verdiene om ytringsfrihet i dette landet. Om vi sensurerer ekstreme meninger så er jo det vi som ironisk nok utfører deres ideologi. Om vi lar dem ytre seg og ignorerer dem så gir vi dem mindre makt og hindrer dem å bli politiske martyrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Selvfølgelig bør alle få utrykke seg.

 

Undertrykking skaper deperasjon. Desperasjon kan gi rom for usunne hendelser. Frihet til meninger bør imidlertid nøye følges av utdanning. Slik at alle får evnen til å vurdere innhold som strømmer fra alle kanter.

 

Dessuten opererer moralen i seg selv omtrent som klesmoter, hvor de "riktige" meninger endres etterhvert som tiden løper. Det som de fleste finner rett i dag er ikke nødvendigvis riktig i morgen etc. Så det å hindre noen i å si sin mening, eller hevde sin rett, blir alltid like feil i et historisk perspektiv. Selv om det kan virke riktig i samtiden.

 

Myndigheter bør legge til rette for at alle får utrykke seg i omtrent samme grad og på samme måte. Hvilket i seg selv vil være en utfordring på mange måter. Lite populært å gi offentlig rom til f.eks nynasister for tiden.

Lenke til kommentar

Interessant, Tiltman. Jeg har nemlig en pågående diskusjon på Facebook der jeg forsvarer alles frihet til å ytre seg, inkl. ekstremister som Islamister, kommunister og nazister. Men det ser ut til at de fleste "normies" er enig i at vi skal ha ytringsfrihet, men kun for de med mainstream meninger. Altså ingen ytringsfrihet for "hatefulle" ytringer og dermed også nazisme. Men hvis vi sensurerer og ulovliggjør nazismen så vil jo vi bare følge deres egen tankegang om sensur og mindre frihet? Mange sier også at om man er kriminell og har utøvd vold så har man ikke rett på ytringsfrihet. Jeg kanskjønne at trusler om vold ikke skal være det samme som politisk ytring, men det blir litt rart å sensurere en hel politisk bevegelse fordi de har noen kriminelle medlemmer. Jeg tenker her da først og fremst om nazigrupper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Total ytringsfrihet er ikke en praktisk gjennomførbar greie. Om folk skal kunne stå utenfor en barnehage med naziskilt og gjøre nazihilsen kan vi bare legge ned hele samfunnet. Alle kan ytre seg, men det bør være i riktig forum og i henhold til lovverket ang. rasisme/mobbing osv.

Lenke til kommentar

Innen norsk lov så har vi følgende straffelov:

 

§ 185. Hatefulle ytringer

 

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

 

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres:

 

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn,

c) homofile orientering,

d) nedsatte funksjonsevne.

 

Tilføyd ved lov 7 mars 2008 nr. 4, endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

 

 

Jeg mener nazistene i Norge kan få problemer med å omgå denne loven.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Total ytringsfrihet er ikke en praktisk gjennomførbar greie.

Jeg er enig i det. Imidlertid, innenfor de rammene som legges for å kunne utrykke seg, bør alle ha lik rett på tid/plass. Ingen bør vises vekk fordi politikere ønsker å bli gjenvalgt (dvs. den enkeltes rett bestemmes av populistiske kriterier).

... Men det ser ut til at de fleste "normies" er enig i at vi skal ha ytringsfrihet, men kun for de med mainstream meninger. ...

Jeg forstår ikke helt hvordan slikt kan kalles ytringsfrihet.

 

Uansett, som nevnt over, det må nok eksistere regler for hvor og når ytringer (uavhengig av innhold) slippes til. Innenfor rammene bør alle ha lik plass. Muslimer, Nazister, Pedofile, Djeveldyrkere, Flat-earth-association. Gi dem rom til ytringer, men pass på at den gemene hop har kunnskaper til å individuelt håndtere all informasjonen. Massesugesjon (dvs. meningsmote som har gått av skaftet) blir fort en lei ting.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Innen norsk lov så har vi følgende straffelov:

 

§ 185. Hatefulle ytringer

 

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

 

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres:

 

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn,

c) homofile orientering,

d) nedsatte funksjonsevne.

 

Tilføyd ved lov 7 mars 2008 nr. 4, endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

 

 

Jeg mener nazistene i Norge kan få problemer med å omgå denne loven.

Kan være enig at det er gråsoner. Jeg kan ikke si jeg hater Islamister , men jeg kan si jeg hater islamsk terrorisme? vet ikke...

Lenke til kommentar

Norske politiske parti og bevegelser har opp gjennom moderne tid hatt friske meninger. Vi har blant annet Rødt på Stortinget, et parti som har kommunister som støtter en ideologi som har millioner av liv på samvittigheten. Vi har tidligere Hvit Valgallianse som ville at alle innvandrere og flyktninger skulle steriliseres. Vi har Islamister som mener alle homofile og de som forlater Islam skal drepes på grusomme måter.

 

Og nå nylig, en svensk bevegelse og politisk parti (kun i Sverige) som har kommet til Norge som kaller seg Den Nordiske Motstandsbevegelsen. De er nynazister. Skal vi sensurere dem? Dkal vi gjøre organisasjonen og deltakelse i den ulovlig?

 

Jeg mener vi må støtte opp om friheten og verdiene om ytringsfrihet i dette landet. Om vi sensurerer ekstreme meninger så er jo det vi som ironisk nok utfører deres ideologi. Om vi lar dem ytre seg og ignorerer dem så gir vi dem mindre makt og hindrer dem å bli politiske martyrer.

La meg bare påpeke at KrF har kristen ideologi. Tenker du slik har kristen ideologi drept milliarder. Og skalerer du antallene i forhold til prosent av befolkning til dagens tall så er det titalls milliarder mennesker.Det gjør ikke Hareide til noen slem mann som vil drepe folk.

 

Så Den Nordiske Motstandsbevegelsen (som så vidt jeg vet er eneste Nazigruppen i Norge) skal ikke få lov å gå tog i norske gater slik de har fått lov til frem til nå? Hva med flagget deres, skal det sammenlignes med hakekorset og forbys?

 

 

Nei, de får ikke gå i tog hvor de vil. De trenger tillatelse fra politiet og det får de ikke alltid. Ytringsfrihet betyr ikke at du får gå rundt og gjøre hva du vil. Hvor og når du vil. 

 

Dette har praktiske årsaker. Om de bare dukker opp et sted så kommer de sannsynligvis i slåsskamp med noen. Politiet vil være forberedt slik at de kan forhindre dette. Og de kan avslå det om de føler det ikke er forsvarlig. 

Lenke til kommentar

 

 

Så derfor bestemte du deg for å starte den samme diskusjonen her...?

 

Ja, er det ulovlig?

 

Jeg bare skjønner ikke logikken. "Jeg sto og pratet med Geir om blyanter, så nå kom jeg bort til deg for å snakke om Blyanter!". Kanskje du er litt vel opptatt av blyanter...?

 

 

Ja, jeg er interessert i å høre hva folk syns om ting og tang, er det så rart da? Det er jo dette forum er til for...

 

 

 

Innen norsk lov så har vi følgende straffelov:

 

§ 185. Hatefulle ytringer

 

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

 

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres:

 

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn,

c) homofile orientering,

d) nedsatte funksjonsevne.

 

Tilføyd ved lov 7 mars 2008 nr. 4, endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

 

 

Jeg mener nazistene i Norge kan få problemer med å omgå denne loven.

Kan være enig at det er gråsoner. Jeg kan ikke si jeg hater Islamister , men jeg kan si jeg hater islamsk terrorisme? vet ikke...

 

 

Vold er ulovlig å utføre, det er det få som er uenig i. Men betyr det at de som støtter samme ideologien skal sensureres?

 

 

 

Norske politiske parti og bevegelser har opp gjennom moderne tid hatt friske meninger. Vi har blant annet Rødt på Stortinget, et parti som har kommunister som støtter en ideologi som har millioner av liv på samvittigheten. Vi har tidligere Hvit Valgallianse som ville at alle innvandrere og flyktninger skulle steriliseres. Vi har Islamister som mener alle homofile og de som forlater Islam skal drepes på grusomme måter.

 

Og nå nylig, en svensk bevegelse og politisk parti (kun i Sverige) som har kommet til Norge som kaller seg Den Nordiske Motstandsbevegelsen. De er nynazister. Skal vi sensurere dem? Dkal vi gjøre organisasjonen og deltakelse i den ulovlig?

 

Jeg mener vi må støtte opp om friheten og verdiene om ytringsfrihet i dette landet. Om vi sensurerer ekstreme meninger så er jo det vi som ironisk nok utfører deres ideologi. Om vi lar dem ytre seg og ignorerer dem så gir vi dem mindre makt og hindrer dem å bli politiske martyrer.

La meg bare påpeke at KrF har kristen ideologi. Tenker du slik har kristen ideologi drept milliarder. Og skalerer du antallene i forhold til prosent av befolkning til dagens tall så er det titalls milliarder mennesker.Det gjør ikke Hareide til noen slem mann som vil drepe folk.

 

Så Den Nordiske Motstandsbevegelsen (som så vidt jeg vet er eneste Nazigruppen i Norge) skal ikke få lov å gå tog i norske gater slik de har fått lov til frem til nå? Hva med flagget deres, skal det sammenlignes med hakekorset og forbys?

 

 

Nei, de får ikke gå i tog hvor de vil. De trenger tillatelse fra politiet og det får de ikke alltid. Ytringsfrihet betyr ikke at du får gå rundt og gjøre hva du vil. Hvor og når du vil. 

 

Dette har praktiske årsaker. Om de bare dukker opp et sted så kommer de sannsynligvis i slåsskamp med noen. Politiet vil være forberedt slik at de kan forhindre dette. Og de kan avslå det om de føler det ikke er forsvarlig. 

 

 

KrF har så vidt jeg vet ikke snakket om tortur og drap av de som ikke følger deres tro. Det er dermed ikke relevant for debatten om ytringsfrihet da de ikke ønsker å endre samfunnet radikalt.

 

Jeg sa ikke at de ikke trengte å gå via politiet slik alle andre må, jeg sa at de fikk lov å gå tog i gatene noe de allerede har gjort. Eller ønsker du kanskje å gjøre det helt ulovlig for dem å gå, uansett?

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

KrF har så vidt jeg vet ikke snakket om tortur og drap av de som ikke følger deres tro. Det er dermed ikke relevant for debatten om ytringsfrihet da de ikke ønsker å endre samfunnet radikalt.

 

Jeg sa ikke at de ikke trengte å gå via politiet slik alle andre må, jeg sa at de fikk lov å gå tog i gatene noe de allerede har gjort. Eller ønsker du kanskje å gjøre det helt ulovlig for dem å gå, uansett?

 

Og Rødt snakker om tortur og drap?

 

Ytringsfrihet er bare en diskusjon for folk som ønsker å endre samfunnet radikalt? Driver ikke kristne og sier ting som nei til homofile? Er ikke KrF imot mye vi gjør pga sin religiøse ideologi?

 

Nei altså sist de hadde demonstrasjon så fikk de forbud på hele Østlandet så de dro til Kristiansand og hadde en ulovlig demonstrasjon.

 

Jeg synes de bør få lov til å demonstrere, men det å si de får lov er ikke sant. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...