Gå til innhold

Jean-Claude Juncker, en farlig mann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kriminalitet og demokrati er ikke det samme. Så nei du kan ikke bruke samme argumentasjon der.

 

Om kun 8% visste hvem Erna var ville det vært et stort problem ja.

 

Men du later som om Juncker er så viktig som et lands leder er for et land. Det er jo ikke det. EU har ikke så mye makt. Altså Merkel har mer makt i EU enn Juncker. 

 

Erna Solberg har heller ikke mye makt alene, men det betyr ikke at folk ikke vet hvem hun er. Erna får sin makt fra regjeringen og stortinget, Juncker får sin makt fra kommisjonen og parlamentet. Han er definitivt en av de mektigste personene i EU, og imotsetning til Merkel kan han bli valgt fra EU-avstemninger. EU-borgere burde definitivt vite hvem han er.

 

Det er mye EU kunne gjort. Om EU hadde gitt ut enkel info om gruppene i ulike språk, ville flere visst hvem han var. Om EU hadde hatt transnasjonale partier, så hadde langt flere visst hvem han var og om EU hadde presidentvalg, så hadde nesten alle velgere visst hvem han var.

 

Sammenligne med USA som er et land... Men uansett ja folk vet hvem som er hvem i USA. Hvordan kan du ikke?? De har jo reklame med navn og ansikt overalt. Det er og 2 partier. Altså det er ikke så vanskelig da. 

 

Juncker og Schulz er 2 kandidater akkuratt som Erna og Støre og Hillary og Trump. EU kunne hatt reklame med navn og ansikt overalt, men de har det ikke fordi de ikke har presidentvalg. Systemet er problemet, ikke folket.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Camlon. At alle (9&%) i de landene vet hvem politiker X og politiker Y er, er vel heller et signal om at noe er galt med systemet, hvis politikken handler om personer heller enn politikk?

 

Hvor mange er det som vet hva slags politikk partiene i Norge faktisk gjennomfører og hva slags avgjørelser de tar? Jeg vil tippe det er langt mindre enn 8% som har en generell klar oversikt over det.

 

De fleste nordmenn har en viss ide over hva de ulike partiene mener, og de vet noe om hva slags avgjørelser de tar. F.eks. vet de fleste som stemmer at Høyre presset igjennom lavere formueskatt og at venstresiden med SV i spissen kjempet for full barnehagedekning, og det er lenge siden. 

 

Det er selvfølgelig store mangler, men tenk deg hvor dårlige valg folk hadde tatt om de ikke engang visste hvem Erna var.

 

Jaha. Hvorfor er Erna Solberg viktig i forhold til folkets meninger om politikk? Det er jo bare 1 person, og burde være irrelevant i forhold til politikk. Hvorfor mener du folket hadde gjort dårligere valg om valget ikke handlet om Erna?

 

Dessuten har de fleste personer veldig lite ide om de politiske programmene. Det kjenner ikke engang fullt til programmet de velger (de aller fleste) og langt mindre enn knøttlite av de andre programmene. Hvordan mener du da folk skal kunne velge et politisk program når de ikke engang vet hva de sammenlikner med og kun velger basert på politiske propaganda og trynefaktor?

Lenke til kommentar

Juncker og Schulz er 2 kandidater akkuratt som Erna og Støre og Hillary og Trump. EU kunne hatt reklame med navn og ansikt overalt, men de har det ikke fordi de ikke har presidentvalg. Systemet er problemet, ikke folket.

Jeg skjønner ikke folk som maser om at det er et problem at EU kommisjonspresidenten ikke blir valg, men som ikke bryr seg om statsminister eller president er valgt i eget land, men fungerer på samme måte som i EU. Mye dobbeltstandard eller?

Lenke til kommentar

Jaha. Hvorfor er Erna Solberg viktig i forhold til folkets meninger om politikk? Det er jo bare 1 person, og burde være irrelevant i forhold til politikk. Hvorfor mener du folket hadde gjort dårligere valg om valget ikke handlet om Erna?

Fordi hvis de ikke vet hvem Erna er, så vet de også svært lite om hva Høyre står for.

 

Poenget er å vise at folk ikke vet hva de stemmer på. I EUs tilfelle stemmer de etter nasjonal politikk når det burde handle om EU-politikk.

 

 

Juncker og Schulz er 2 kandidater akkuratt som Erna og Støre og Hillary og Trump. EU kunne hatt reklame med navn og ansikt overalt, men de har det ikke fordi de ikke har presidentvalg. Systemet er problemet, ikke folket.

Jeg skjønner ikke folk som maser om at det er et problem at EU kommisjonspresidenten ikke blir valg, men som ikke bryr seg om statsminister eller president er valgt i eget land, men fungerer på samme måte som i EU. Mye dobbeltstandard eller?

Stråmann, jeg sa også at de kunne velge transnasjonelle partier, sånn at EU-valget ligner på Norge. Det betyr at man stemmer direkte på gruppene, istedenfor indirekte igjennom nasjonale partier.

 

Om Norge hadde fungert som EU, så ville folk ha stemt på partier basert på kommunepolitikk i stortingsvalget og de vet ingenting om hva som skjer på Stortinget. Stortinget kan da gjøre hva de vil. Synes du det hadde vært et bra system?

 

Den eneste dobbeltstandarden jeg har sett, er at man synes det er helt greit at folk ikke vet hva de stemmer på i EU, og at det er folk sin egen feil, når man ikke ville ment det samme om norsk politikk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Fordi hvis de ikke vet hvem Erna er, så vet de også svært lite om hva Høyre står for.

Mener du å si at uten Erna og fokus på enkeltpolitikere så kan man ikke vite noe om partiene man stemmer på? Hvordan hjelper det med fokus på Erna, i forhold til folks kunnskap om partiet Høyre?

Lenke til kommentar

 

Fordi hvis de ikke vet hvem Erna er, så vet de også svært lite om hva Høyre står for.

Mener du å si at uten Erna og fokus på enkeltpolitikere så kan man ikke vite noe om partiene man stemmer på? Hvordan hjelper det med fokus på Erna, i forhold til folks kunnskap om partiet Høyre?

 

Jeg sier ikke at det er umulig. Jeg sier at nesten alle som ikke vet hvem Erna er, vet også ingenting om Høyre.

Lenke til kommentar

 

 

Fordi hvis de ikke vet hvem Erna er, så vet de også svært lite om hva Høyre står for.

Mener du å si at uten Erna og fokus på enkeltpolitikere så kan man ikke vite noe om partiene man stemmer på? Hvordan hjelper det med fokus på Erna, i forhold til folks kunnskap om partiet Høyre?
Dette er ikke det demokratiske problem.

 

Det demokratiske problem er at Erna (og Høyre) ikke vet noe som helst om deg, og er derfor fullstendig ute av stand til å ta avgjørelser på dine vegne, eller bruke dine penger til ditt eget beste.

Lenke til kommentar

 

 

Fordi hvis de ikke vet hvem Erna er, så vet de også svært lite om hva Høyre står for.

Mener du å si at uten Erna og fokus på enkeltpolitikere så kan man ikke vite noe om partiene man stemmer på? Hvordan hjelper det med fokus på Erna, i forhold til folks kunnskap om partiet Høyre?

 

Dette er ikke det demokratiske problem.

 

Det demokratiske problem er at Erna (og Høyre) ikke vet noe som helst om deg, og er derfor fullstendig ute av stand til å ta avgjørelser på dine vegne, eller bruke dine penger til ditt eget beste.

 

Vel, det stemmer jo også.

 

Men også selve systemet hindrer politikken fra å ta avgjørelser på folkets vegne.

Lenke til kommentar

 

 

Fordi hvis de ikke vet hvem Erna er, så vet de også svært lite om hva Høyre står for.

Mener du å si at uten Erna og fokus på enkeltpolitikere så kan man ikke vite noe om partiene man stemmer på? Hvordan hjelper det med fokus på Erna, i forhold til folks kunnskap om partiet Høyre?

 

 

Jeg sier ikke at det er umulig. Jeg sier at nesten alle som ikke vet hvem Erna er, vet også ingenting om Høyre.

 

Ergo, du binder enkeltpersoner til politikken og mener fokus på enkeltindivider er demokratisk og hører hjemme i et demokratisk samfunn?

Lenke til kommentar

 

Ergo, du binder enkeltpersoner til politikken og mener fokus på enkeltindivider er demokratisk og hører hjemme i et demokratisk samfunn?

 

Nok en stråmann. Kan du svare på det jeg skriver, istedenfor å tilegge meg meninger?

 

Jeg har ikke tillagt deg noen mening, det er faktisk spørsmålstegn bak setningen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tillagt deg noen mening, det er faktisk spørsmålstegn bak setningen.

 

Svaret er nei.

 

Det jeg mente er at folk er dårlig informert om EU, på grunn av hvordan EU-systemet er satt opp. At 8% vet hvem presidenten av EU er, viser at svært få har den nødvendige kunnskapen til å stemme. Dette er et demokratisk problem uansett om man skylder på folket, media eller systemet.

 

I et annet system hadde kanskje velgerene ikke visst hvem Juncker er, og fortsatt visst hva EPP og andre partigrupper ønsker, men i dagens system så kan de enda mindre om EPP.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det så viktig i "et demokrati" å vite hvem noen få enkeltindivider er?

 

Å spørre folk om de kjenner en politiker, er en enkel måte å vurdere folks kunnskap om politikk.

 

Vet du ikke hvem Erna Solberg er, så er det nesten garantert at du ikke vet hva Høyre står for, og da har du stemt uten å vite hva partiene står for.

Lenke til kommentar

 

Men hvorfor er det så viktig i "et demokrati" å vite hvem noen få enkeltindivider er?

 

Å spørre folk om de kjenner en politiker, er en enkel måte å vurdere folks kunnskap om politikk.

 

Vet du ikke hvem Erna Solberg er, så er det nesten garantert at du ikke vet hva Høyre står for, og da har du stemt uten å vite hva partiene står for.

 

Det er ikke det at jeg ikke forsøker å forstå hva du sier og hvorfor, jeg kan bare ikke forstå denne meningen din og bakgrunnen for å ha den. Jeg har forsøkt en hel side nå å forstå dette.

Lenke til kommentar

Det er ikke det at jeg ikke forsøker å forstå hva du sier og hvorfor, jeg kan bare ikke forstå denne meningen din og bakgrunnen for å ha den. Jeg har forsøkt en hel side nå å forstå dette.

 

Hvilken mening er du snakker om?

 

Mender du denne: Hvis du ikke vet hvem Erna Solberg er, så er det nesten garantert at du ikke vet hva Høyre står for?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Det er ikke det at jeg ikke forsøker å forstå hva du sier og hvorfor, jeg kan bare ikke forstå denne meningen din og bakgrunnen for å ha den. Jeg har forsøkt en hel side nå å forstå dette.

 

Hvilken mening er du snakker om? Du har bare pratet masse om en stråmann.

 

Det med enkeltindivider og kunne enkeltindivider for å kunne forstå politikken til partier osv. Det som du beskriver i innlegget jeg svarte på og som vi har diskutert i ganske mange innlegg nå.

 

 

Så vil jeg ha meg frabedt at du bruker tullete forhåndsprogrammerte utrykk i debatten. Her er det ingen bondeforsamling, så ingen interesserer seg for snakk om stråmenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...