Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Alkohol og diaré


fyllik

Anbefalte innlegg

Litt captain obvious det der Dubious. Regner med at den avhengige forstår det. Jeg tror faktisk de fleste som sliter med noe forstår, hva det enn måtte være, hvor skoen egentlig trykker, men det er vanskelig å vite hvordan man tar tak i det. Du tilfører debatten ingen verdi. Når folk i helsedelen av forumet spør om hjelp, så er det beste man kan gjøre å forsøke å ta det for en seriøs henvendelse, og forsøke å hjelpe et stykke på veien.

 

Problemstillingen er jo at selv om løsningen kan virke åpenbar, så er det enorme utfordringer med å få til løsningen. Det er vel ingen tvil om at dette vil bli en stor oppgave, som underveis kan være både "litt" vond og utfordrende, men også en skikkelig personlig seier for vedkommende når målet er nådd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, da er det bare en ting som virker men jeg tviler på at du vil like å høre svaret.

Men jeg kan jo anbefale deg å gå i terapi hos AA hvis du har problemer med å slutte. Å gi deg anbefalinger om å opprettholde alkoholisme med uten diare vil du ikke få av meg ihvertfall. Og heller ingen andre oppegående mennesker.

 

 

Det hadde vært en bjørnetjeneste. Men dersom det var noe smart en kan gjøre for å minske på skadevirkningene, så ville det likevel vært etisk riktig å komme med anbefalinger.

 

Skal jeg tippe på årsak, så er jo tarmflora og kosthold vesentlig for at en holder seg frisk. Alkohol er en gift, som nok ødelegger tarmflora. Det er kanskje andre forhold i tarmen som fiber i kostholdet med mere som holder den sunn. Probiotika og et fiberrikt kosthold, bananer, frø, grønnsaker med mere vil nok ikke gjøre vondt verre. Men, jeg vet ikke hvilken konkret nytteverdi det har heller (med utførlige vitenskapelige avhandlinger og greier), da tarmflora gjerne er det leger fokuserer minst på? Det viktigste er nok å fortelle legen om alle symptomer en sliter med, og i tillegg innrømme at en har et større alkoholinntak og ønsker hjelp til å snu helsen til det bedre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Litt captain obvious det der Dubious. Regner med at den avhengige forstår det. Jeg tror faktisk de fleste som sliter med noe forstår, hva det enn måtte være, hvor skoen egentlig trykker, men det er vanskelig å vite hvordan man tar tak i det. Du tilfører debatten ingen verdi. Når folk i helsedelen av forumet spør om hjelp, så er det beste man kan gjøre å forsøke å ta det for en seriøs henvendelse, og forsøke å hjelpe et stykke på veien.

 

Problemstillingen er jo at selv om løsningen kan virke åpenbar, så er det enorme utfordringer med å få til løsningen. Det er vel ingen tvil om at dette vil bli en stor oppgave, som underveis kan være både "litt" vond og utfordrende, men også en skikkelig personlig seier for vedkommende når målet er nådd.

Mange avhengige som ikke forstår det og prøver alt annet enn det som er eneste måten

Lenke til kommentar

Jeg er en fyllik som sliter med kronisk diaré.

Har noen råd for å få bukt med diaréen foruten om å slutte å drikke?

Jeg er ganske sikker på at det er drikkingen som er årsak til denne diaréen.

Høres ut som det er mye hvete i kosten din. Det er mye øl som er brygget på hvete også. Hvis du har noe smerter i mageregionen i tillegg, kan du ha en eller annen form for intolleranse for noe du har i deg.

Dette er enkelt å sjekke. Hvis legen er enig, kan han/hun bestille prøvetaking. Da kan det enkelt avdekkes om du foreksempel kan ha glutenallergi.

Hvis du vil sjekke ut litt på egenhånd, kan du gå inn på norsk cøliakiforening sin hjemmeside. Å lese om blant annet symptomer/diagnose.

Av ølmerker i Norge er Ringnes Lite, glutenfri.

Endret av ClarkGable
Lenke til kommentar

Alkoholinntak er skadelig for tarmsystemet, og diaré er en av mange uønskede virkninger på kroppen. Er et faresignal om at noe er galt, med alkoholinntaket, at skade allerede har inntruffet:

 

Digestive system

The connection between alcohol consumption and your digestive system might not seem immediately clear. The side effects often only appear after there has been damage. And the more you drink, the greater the damage will become.

 

Drinking can damage the tissues in your digestive tract and prevent your intestines from digesting food and absorbing nutrients and vitamins. As a result, malnutrition may occur.

Heavy drinking can also lead to:

For people who drink heavily, ulcers or hemorrhoids (due to dehydration and constipation) aren’t uncommon. And they may cause dangerous internal bleeding. Ulcers can be fatal if not diagnosed and treated early.

People who consume too much alcohol may also be at risk for cancer. People who drink frequently are more likely to develop cancer in the mouth, throat, esophagus, colon, or liver. People who regularly drink and use tobacco together have an even greater cancer risk.

Kilde: https://www.healthline.com/health/alcohol/effects-on-body#modal-close
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...