Gå til innhold

KOMMENTAR: Tre ting som irriterer i Gmail


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel! Google bør absolutt skjerpe seg. Ett nærliggende eksempel for meg (ett av mange . . .). Skulle reise fra Nice til Warszawa nylig og søkte opp avreise i Google. Da kommer jo svaret fra Google først, ikke sant? Og svaret er feil, flyet går ikke fra Terminal 1, men fra nr. 2

Dette svaret burde jo ikke vært der, det hadde vært greit for %$

Kan noen si fra når Google blir mer til å stole på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en Sony XZ Premium med Android 8 og bruker kun Gmail for epost. Når det gjelder deling av f.eks bilder så har jeg ikke hatt noen problemer med å velge avsenderkonto når jeg starter fra bildet. Har 3 kontoer og der kan jeg fritt velge ved bruk av delingsknappen. Ut fra beskrivelsen i artikkelen så kan det vel være UI og ikke selve OS som er problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er da ingen problem, man setter opp slik man vil ha det via Gmail på dataen, også bruker man Inbox By Gmail på telefonen, fungerer utmerket.

Selv bruker jeg også Inbox på pc'en, er en knapp lett tilgjengelig i mailen uansett som switcher grensesnittet til Gmail ''on the fly''

Endret av LyLu
Lenke til kommentar

Hadde forfatteren av artikkelen brukt like mye tid på å gå gjennom innstillinger i Gmail appen som på å skrive artikkelen så hadde vedkommende funnet ut av frustrasjonene sine.

 

Varsling per epost konto er fullt mulig å konfigurere etter eget ønske.

 

Valg av avsender konto ved bruk av del funksjonen fungerer fint på min Samsung S8.

 

Ønsker man ikke synkronisering av epost så er det bare å slå den av,trenger ikke å fikle med app tillatelser i det hele tatt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Snodig artikkel, jeg opplever ikke noe av dette på min Nokia8 med Android 8.1. Har artikkelforfatter satt seg inn i Gmail settings? Eller kan det være, slik en annen i tråden skriver; at det skyldes UI?

 

Varsling justeres enkelt pr konto, med eller uten lyd, i Gmail settings. Selv har jeg satt uten lyd på alle kontoene og bare brev-ikon oppe på statuslinja som viser innkommet mail.

 

Deler jeg et bilde via Gmail kan jeg fritt velge avsenderkonto, inkludert Hotmail eller andre ikke-gmailkonto.

 

Individuell synkronisering av hver konto konfigureres også enkelt i Gmail settings.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overskriften lokket, men resten er litt trist. Er trendy å klage i dag, men det får være grenser for hva man skal skrive om. Alt du snakker om kan fikses. Finnes sannsynligvis flere 14-åringer som river seg i håret av «pappas» ubrukelighet. Dataingeniør fra 1980 er ikke det samme som i dag. Kjære artikkelforfatter - MsDos funker ikke lenger!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg trodde også først at dette var en aprilspøk, for makan til skivebom har jeg ikke sett på en lang stund.

 

For det første, Gmail's varslingssystem støtter ikke såkalt "high priority notifications", som betyr at hvis telefonen går i dvale for å spare strøm (som forøvrig Oreo er veldig agressiv på å gjøre), får du ikke lenger varslinger om ny e-post i det hele tatt. Med andre ord: appen får ikke lov til å kjøre skikkelig i bakgrunnen, uansett om du skrur på tillatelsen det er snakk om i artikkelen eller ikke. Dette har vært et problem helt siden de innførte Doze i Android 6.0. Det kan faktisk gå flere timer.

 

For det andre, innboksen varsler fordi det faktisk er folk som er avhengige av å bruke e-post til jobb, og noen bruker det i stedet for SMS/whatsapp/osv. For min del MÅ jeg ha varslinger innen ca. 10 minutter fra en e-post kommer inn, for å kunne svare og ta imot jobb fra enkelte kunder. Går det lenger tid, risikerer jeg å miste jobben. Og på grunn av Doze nevnt over, hender det tritt og stadig med Gmail at jeg ikke rekker det - derfor gikk jeg over til AquaMail, som både støtter High Priority og IMAP IDLE, noe Gmail ikke gjør. Dere burde heller ta DET opp med Google, i stedet for å klage over at dere får faktisk varsler om e-post i det hele tatt, som er enkelt å slå av.

 

Får du så mange e-postmeldinger om dagen at det i tide og utide varsler på telefonen, er det kanskje også på tide å se på hvordan du bruker e-post i utgangspunktet. Jeg har separate kontoer for jobb, privat og netthandel for eksempel. Trenger du virkelig å bruke hovedkontoen din til e-postlister? Reklameposter fra nettbutikker du har handlet fra osv.? Bruk heller litt tid på å rydde opp i systemet ditt slik at du blir varslet om ting som er viktige for deg, og resten går til andre kontoer som du leser manuelt når du har satt av tid til å gå gjennom det. Da bruker du kanskje en halv time om morgenen på det, mens resten av dagen er du produktiv og ellers bare bruker e-post når det er noe viktig som kommer inn. Og hvordan du gjør det, kan kanskje være en brukbar idé til en artikkel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Altså, ALLE gmail brukere bør bruke Inbox. Skremmende hvis tek-journalister ikke har tatt det i bruk.

 

Kanskje fordi inbox er totalt ubrukelig. Liker personlig å ha full kontroll på all epost som kommer. Ikke bare se hva Google mener er viktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...