Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Umulig å ha en god dialog


Anbefalte innlegg

Kjæreste med ei dame i flere år, men forholdet henger i en tynn tråd. Jeg ønsker å redde det, men føler det er umulig å ha en god dialog med henne rundt dette. Blir kun møtt med kritikk og nedsettende kommentarer om meg som person. Slik har det egentlig alltid vært. Umulig å ha en god dialog rundt vanskelige temaer. Det ender alltid opp i krangler siden jeg føler at hun er mer opptatt å "vinne" kranglene enn at vi finner gode løsninger. I et forhold gjøres det alltid feil og man tar av og til gale beslutninger, og jeg har mine feil. Prøver å ta ansvar for dem, men er heller ikke ufeilbarlig.

 

Jeg har gjort masse for henne, både når det gjelder hennes barn og hennes hjem, uten at jeg har fått noe særlig tilbake. Allikevel bagatelliser hun alt jeg har gjort, eller si at jeg ikke gjør noe, og jeg må jo skjønne at hun ikke har tid til å gjøre noe for meg. På grunn av dette har jeg vært mer tilbakeholden med å gjøre stille opp for henne og dette føler jeg til har skjerpet tonen mellom oss. Jeg ber om at vi snakker om problemene på en voksen og god måte, men dette går alltid galt da hun konstant dreier samtalen over på feil som jeg har gjort, eller manglende innsats fra min side. Mitt eneste ønske er at vi kan greie å finne en vei ut av problemene slik at vi begge kan satse videre på forholdet. Men er det realistisk og hvis ja, hvordan kan jeg nå inn til henne? 

Eller er dette dømt til å gå galt? Jeg har lurt på å bare trekke meg helt ut og så er det opp til henne å komme meg i møte hvis hun ønsker.

 

Gode råd mottas med takk.

 

 



Anonymous poster hash: 99c63...a91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du spør om råd på et forum så får du gjerne svar som ikke tar med følelsene dine i betraktningen, siden vi som sitter i andre enden bare ser det du beskriver. Det er også omtrent garantert at du ikke klarer å skrive en nøyaktig beskrivelse av situasjonen siden du er bare den ene parten og ikke fullt ut vet hvordan den andre parten tenker og føler. Du kommer derfor antagelig til å få råd som virker ganske harde i situasjonen du står i. Det er viktig at du prøver å se deg selv og situasjonen din fra utsiden for å vurdere om dette er råd som du føler er verdt å lytte til.

 

Det var disclaimeren. Rådet mitt er å avbryte relasjonen. Nesten alt du lister opp er store røde flagg. God kommunikasjon er noe av det viktigste i et forhold, og det virker ikke som om dere har det i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når du spør om råd på et forum så får du gjerne svar som ikke tar med følelsene dine i betraktningen, siden vi som sitter i andre enden bare ser det du beskriver. Det er også omtrent garantert at du ikke klarer å skrive en nøyaktig beskrivelse av situasjonen siden du er bare den ene parten og ikke fullt ut vet hvordan den andre parten tenker og føler. Du kommer derfor antagelig til å få råd som virker ganske harde i situasjonen du står i. Det er viktig at du prøver å se deg selv og situasjonen din fra utsiden for å vurdere om dette er råd som du føler er verdt å lytte til.

 

Det var disclaimeren. Rådet mitt er å avbryte relasjonen. Nesten alt du lister opp er store røde flagg. God kommunikasjon er noe av det viktigste i et forhold, og det virker ikke som om dere har det i det hele tatt.

 

Takker for svar. Er klare over at jeg aldri vil kunne gi et nøytralt bilde av situasjonen. Jeg vet at det er ting som hun mener jeg har sviktet på og muligens dette har gitt en følelse av oppgitthet fra hennes side. Dog har jeg sagt meg villig til å se på løsninger rundt disse tingene og/eller at jeg sier at mye av dette er min feil. Men istedenfor å få forståelse tilbake, eller i det minst at vi da kan snakke sammen, blir det utskjelling og virkelig å gni feilene jeg har gjort inn. Hun greier aldri å si at jeg kan se at dette kan være litt min skyld, eller komme meg i møte. Føler at hun lever i sin egen boble hvor kun hennes oppfattelse av virkeligheten eksisterer og blir denne oppfattelsen utfordret svares det med raseri og stadig nye anklager. Er klar over at også dette fort kan falle tilbake på meg selv, men jeg prøver i det minste å se saker fra andre siden enn min egen før jeg feller en dom. 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 99c63...a91

Lenke til kommentar

Noen ganger nå man innse at man lever sammen med feil energier. Hun lever tydeligvis etter andre kjerneverdier enn det du gjør. Og jeg er imponert over at du har prøvd dialog så lenge som du har gjort.

 

Hvis du skal prøve noe mer, så er det enten å gå til psykolog alene, siden du ønsker å prøve mer, så blir den eneste måten å endre din egen personlighet til hun responderer positivt. Om det er å bli mer bestemt og konsekvent, eller å bli enda mer diplomatisk, eller å ikke si noe som helst, blir opp til deg og en profesjonell å finne ut av.

 

Så er vel den neste muligheten å foreslå parterapi, men spørs vel om ho har personligheten til det.

Lenke til kommentar

 

Når du spør om råd på et forum så får du gjerne svar som ikke tar med følelsene dine i betraktningen, siden vi som sitter i andre enden bare ser det du beskriver. Det er også omtrent garantert at du ikke klarer å skrive en nøyaktig beskrivelse av situasjonen siden du er bare den ene parten og ikke fullt ut vet hvordan den andre parten tenker og føler. Du kommer derfor antagelig til å få råd som virker ganske harde i situasjonen du står i. Det er viktig at du prøver å se deg selv og situasjonen din fra utsiden for å vurdere om dette er råd som du føler er verdt å lytte til.

 

Det var disclaimeren. Rådet mitt er å avbryte relasjonen. Nesten alt du lister opp er store røde flagg. God kommunikasjon er noe av det viktigste i et forhold, og det virker ikke som om dere har det i det hele tatt.

 

Takker for svar. Er klare over at jeg aldri vil kunne gi et nøytralt bilde av situasjonen. Jeg vet at det er ting som hun mener jeg har sviktet på og muligens dette har gitt en følelse av oppgitthet fra hennes side. Dog har jeg sagt meg villig til å se på løsninger rundt disse tingene og/eller at jeg sier at mye av dette er min feil. Men istedenfor å få forståelse tilbake, eller i det minst at vi da kan snakke sammen, blir det utskjelling og virkelig å gni feilene jeg har gjort inn. Hun greier aldri å si at jeg kan se at dette kan være litt min skyld, eller komme meg i møte. Føler at hun lever i sin egen boble hvor kun hennes oppfattelse av virkeligheten eksisterer og blir denne oppfattelsen utfordret svares det med raseri og stadig nye anklager. Er klar over at også dette fort kan falle tilbake på meg selv, men jeg prøver i det minste å se saker fra andre siden enn min egen før jeg feller en dom. 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 99c63...a91

 

Uavhengig av hvorvidt det er noen som kan klandres mer enn den andre, så er det som Taurean skriver helt tydelig at dere har veldig ulike grunnleggende måter å være på. Det kan forandres, men spørsmålet er om det er verdt tiden og energien.

Hadde du vært min sønn hadde jeg først lurt på hvordan det hadde gått til, og deretter rådet deg til å kaste nota på andre siden av båten for å si det bibelsk...

Lenke til kommentar

Du har ditt ego og dine meninger. Hun har sitt ego og sine meninger. Så lenge ingen legger ned våpnene eller sin mur, så kommer det til å være konflikt. Du kan ikke bryte ned muren hennes, og det vil du heller ikke. Prøv å legg ned våpnene for å komme på innsiden av muren hennes. Legg egoet til side og ta frem fredsflagget. Det koster, men da kan du se hva som er i den andre enden av dine håp for forholdet. Hvis det ikke da går, så kan du trekke deg tilbake med viten om at hun ikke er verdt å kjempe for. Det er også et spørsmål om hvor lenge du kan la våpnene ligge, og jeg tror ikke det varer lenge. Vi menn liker ikke å være svake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vært i en liknende situasjon, med bakgrunn i mine erfaringer vil jeg oppsummere med en påstand: Folk forandrer seg ikke ovenfor hverandre. Hun vil kunne være andelenes ovenfor en annen, men ovenfor DEG vil hun antageligvis ikke kunne varig forandre seg. 
Du velger selv hvordan du vil ha det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...