Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvor lenge før effekt av ventolin?


Anbefalte innlegg

Hei. Har hatt "pusteproblemer" i ca. 3 uker nå. problemet ligger i at jeg ikke får ikke trukket pusten ordentlig, må anstrenge meg. Blir andpusten av å sitte stille nesten. føler det stopper i halsen/brystet... Så ja, fikk endelig karret meg til legen i går, hvor jeg fikk resept på en ganske sterk hostesaft??? (understreket for henne at jeg ikke har vært forkjølet, har hatt NOE hoste, men ikke mye og er for det meste selvprovosert fordi jeg har følt meg tørr/at det klør i halsen, samtidig som jeg har slim??). (valgte derfor å ikke ta ut hostesaften). Tror ikke hun forstod hva jeg mente (hun er ikke så god i norsk), ikke at hun tok seg noe mer enn fem minutter til å snakke med meg før hun konkluderte med "vet ikke". (jada, skal bytte lege, men har nettopp fått ny)

 

Tok også pustetest og fikk ventolin for pusten. Skal ta det fire ganger daglig. skal tilbake om en mnd for ny pustetest. Kanskje litt tidlig å skulle forvente forbedring så tidlig, men noen som har erfaring med bruk og hva jeg kan forvente?

 

 

Jada, dette er min andre tråd om "problemene" mine. Må bare beklage det. men er bare så frustrert å lei. Driver med idrett så trening er en utrolig viktig del av hverdagen min så tre uker uten,, særlig nå som sesongstart nærmer seg (ja, ikke for meg nå da), føles bare så sinnsykt kjipt. Å gå fra å kunne løpe i flere timer uten noe strev , til at det å gå i 20 minutter føles ut som døden nesten..

 

noe jeg også reagerer på er at jeg fikk ventolin, som slik jeg har forstått skal brukes ved anfall? burde jeg ikke heller fått noe forebyggende?



Anonymous poster hash: 59c41...ccd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke lege men slik du beskriver det burde du fått noe som virker preventivt istedenfor akutt slik Ventolin gjør.

 

Han fikk antageligvis det, men fordi "han er smartere enn legen" valgte han å la det ligge igjen på apoteket.

 

En såkalt hostesaft kan jo påvirke underliggende årsaker som bl.a. kan gi seg utslag i hoste, men også andre symptomer. Å fokusere på at det er "hostesaft" og så avvise å bruke det fordi man ikke hoster, det virker noe korttenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke lege men slik du beskriver det burde du fått noe som virker preventivt istedenfor akutt slik Ventolin gjør.

 

Han fikk antageligvis det, men fordi "han er smartere enn legen" valgte han å la det ligge igjen på apoteket.

 

En såkalt hostesaft kan jo påvirke underliggende årsaker som bl.a. kan gi seg utslag i hoste, men også andre symptomer. Å fokusere på at det er "hostesaft" og så avvise å bruke det fordi man ikke hoster, det virker noe korttenkt.

 

 

Når jeg hentet ut reseptene mine så ble jeg enig med apotekeren om at det ikke var hensiktsmessig å ta ut det (farmasøyter vet som regel mye mer om legemidler enn leger). Er en ganske sterk hostesaft. kan ikke se hva slags hjelp det kan være i den?

 

Når det skal være sagt så begynner jeg å føle meg mer 'normal' etter tre dagers bruk av ventolin.

 

Anonymous poster hash: 59c41...ccd

Lenke til kommentar

Placebo er en fin ting..

 

Ventoline tas opp veldig raskt og effekten kommer etter noen få minutter. Hvis du har slim, vil en slimløsende hostesaft virke dramatisk mye bedre enn Ventoline..

 

Ja, er jo litt redd det bare er placebo også?,, men vet ikke helt hvordan jeg kan vite det.

 

Hadde slim, hostet opp mye. Men ikke noe særlig nå lenger. Fikk litt mer etter at jeg brukte ventoline, men det kan jo bare være tilfeldig.

 

Anonymous poster hash: 59c41...ccd

Lenke til kommentar

Hmm. Kanskje jeg gjøre det. Føler egentlig ikke ventolinen har hjulpet så mye. Får se det an en uke. Da har det vart en måned.  Men tror jeg også drar på apoteket på mandag og tar ut de slimløsende tablettene legen har skrevet ut da slimet har vendt tilbake. Mest sannsynlig er det jo ingenting og at jeg bare overdriver, men er så kjipt å bare sitte å se på at hverdagen fyker forbi...



Anonymous poster hash: 59c41...ccd
Lenke til kommentar

Siden jeg uansett skulle komme tilbake etter 4 uker hos legen så kan det hende jeg drøyer det til da.

 

Men ja, reagerer på at jeg fikk ventoline, da det er ca hele tiden og ikke noe som inntreffer iblant. Skal også ta opp det på apoteket i morgen. 

 

Angående det nebrewfoz skrev: "Han fikk antageligvis det, men fordi "han er smartere enn legen" valgte han å la det ligge igjen på apoteket." så tror jeg ikke legen helt skrev ut ting i 'riktig' hensikt. hun sa bare "vet ikke" og skrev ut div. resepter......



Anonymous poster hash: 59c41...ccd
Lenke til kommentar

 

Den sterke hostesaften. Var det Efedrin mikstur?

solvipect comp, så kanskje ikke SÅ sterk

 

Anonymous poster hash: 59c41...ccd

 

 

burde jeg ta den ut? tror dere den kan hjelpe?

 

Forøvrig så gikk jeg en skitur i dag. Så det er jo ikke så alvorlig. Får jo puste. Men bare litt mindre/tyngre enn ellers. Som om pusterøret er litt snurpet inn.. rolig og med masse pauser. 3minutter tregere per km enn det andre rolige turer pleier å være... jaja.. Pulsen var forøvrig ok, litt høy for at det var rolig tur men ja. Deilig med en tur iaf!

 

Skal egentlig ta 1 dose ventoline 4 ganger om dagen, men følte meg så tungpustet før i dag og ville så gjerne gå den skituren... så tok 2 og følte ikke at det hjalp så mye, og tok en til. Kan det hende at jeg ikke gjør inhalasjonen riktig?

 

 

Anonymous poster hash: 59c41...ccd

Lenke til kommentar

Da skal du til legen i morra! Mørk urin selv om du er hydrert er ikke ok.

Ventoline er forøvrig ikke en preventiv medisin så hvorfor den skal tas fire ganger daglig finner jeg underlig.

Solvipect er mest sannsynlig for at du skal ta en slimløser. Slim i lungene vil gi deg de symptomene du beskriver.

 

Men... Legen i morra ASAP med den fargen på urinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skal du til legen i morra! Mørk urin selv om du er hydrert er ikke ok.

 

 

Skal notere væskeinntaket i en tak først og se... Men altså, er bare helt vanlig gul, ikke mørk. (samtidig, drikker sikker 2,5-3L MINST,, og pleier ellers å ha blank/lys urin). Men kan jo være at kroppen reagerer på å ikke svette like mye lenger? Pleier vanligvis å trene rundt 2-3t på hverdagene, så kanskje kroppen reagerer av å gå ned til null trening.

(forøvrig, av nysgjerrighet, hva jobber du som Dufen?)

 

 

Var på apoteket og tok ut "bronkyl forte" som legen også hadde skrevet ut. Står at hvis det ikke blir bedre etter 10 dager så skal man kontakte lege. Så da får jeg bare se an. Men, kan man egentlig ha slim i lungene uten å merke det? Eller, sånn,,, jeg merker det jo, jeg får jo opp slim og sånn,, men ikke så mye? Og jeg er ikke snørrete eller sår i halsen... Ingen slike symptomer... Bare tungpustet......

 

 

Anonymous poster hash: 59c41...ccd

Lenke til kommentar

Denne uka har det vært slik i 4 uker, så føler på en måte at det er "OK" å bekymre meg over tilstanden, da det vel ikke er normalt at en ellers frisk, aktiv person skal bli tungpustet? Konstant,,

 

Spurte på apoteket angående det at jeg har fått ventolin og ikke noe mer preventivt og det er mest sannsynlig for at det er fordi det brukes til å behandle luftveisinfeksjoner... Men vet  jo ikke om jeg har det... Tok forresten også CRP når jeg var hos legen som var grei, så har jo mest sannsynlig ikke noen infeksjon...



Anonymous poster hash: 59c41...ccd
Lenke til kommentar

 

Da skal du til legen i morra! Mørk urin selv om du er hydrert er ikke ok.

 

 

Skal notere væskeinntaket i en tak først og se... Men altså, er bare helt vanlig gul, ikke mørk. (samtidig, drikker sikker 2,5-3L MINST,, og pleier ellers å ha blank/lys urin). Men kan jo være at kroppen reagerer på å ikke svette like mye lenger? Pleier vanligvis å trene rundt 2-3t på hverdagene, så kanskje kroppen reagerer av å gå ned til null trening.

(forøvrig, av nysgjerrighet, hva jobber du som Dufen?)

 

 

Var på apoteket og tok ut "bronkyl forte" som legen også hadde skrevet ut. Står at hvis det ikke blir bedre etter 10 dager så skal man kontakte lege. Så da får jeg bare se an. Men, kan man egentlig ha slim i lungene uten å merke det? Eller, sånn,,, jeg merker det jo, jeg får jo opp slim og sånn,, men ikke så mye? Og jeg er ikke snørrete eller sår i halsen... Ingen slike symptomer... Bare tungpustet......

 

 

Anonymous poster hash: 59c41...ccd

 

Jeg er ikke medisinsk personell. Det jeg har er smertefull utstrakt erfaring med astma/KOLS. 

 

Bronkyl er også en slimløser, så det er rimelig å anta at legen mistenker bronkitt. Om du har en infeksjon så kommer den ikke akutt slik at du merker at du blir dårlig umiddelbart. 

Slim i lungene fører til at gasskifte skjer saktere og dermed får man nedsatt arbeidsevne. Akkurat som du beskriver det.

Det føles som om man har blitt svakere over natta hva utholdenhet angår. Om du prøver å løfte noe tungt vil du oppleve at det er som før, bare det at du klarer ikke gjenta det så mange ganger.

 

Gjør som legen oppfordrer til og se det an, en infeksjon i luftveiene tar tid å bli kvitt. 

 

 

 

edit: ser at CRP er normal, da er virusinfeksjon det man kan anta. Det tar lang tid å bli kvitt. Er bare å vente så går det over om du er flink å følge legens råd ;) Fortsett med høyt vanninntak og legg deg tidlig på kvelden  :thumbup: 

 

 

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

 

 

Da skal du til legen i morra! Mørk urin selv om du er hydrert er ikke ok.

 

 

Skal notere væskeinntaket i en tak først og se... Men altså, er bare helt vanlig gul, ikke mørk. (samtidig, drikker sikker 2,5-3L MINST,, og pleier ellers å ha blank/lys urin). Men kan jo være at kroppen reagerer på å ikke svette like mye lenger? Pleier vanligvis å trene rundt 2-3t på hverdagene, så kanskje kroppen reagerer av å gå ned til null trening.

(forøvrig, av nysgjerrighet, hva jobber du som Dufen?)

 

 

Var på apoteket og tok ut "bronkyl forte" som legen også hadde skrevet ut. Står at hvis det ikke blir bedre etter 10 dager så skal man kontakte lege. Så da får jeg bare se an. Men, kan man egentlig ha slim i lungene uten å merke det? Eller, sånn,,, jeg merker det jo, jeg får jo opp slim og sånn,, men ikke så mye? Og jeg er ikke snørrete eller sår i halsen... Ingen slike symptomer... Bare tungpustet......

 

 

Anonymous poster hash: 59c41...ccd

 

Jeg er ikke medisinsk personell. Det jeg har er smertefull utstrakt erfaring med astma/KOLS. 

 

Bronkyl er også en slimløser, så det er rimelig å anta at legen mistenker bronkitt. Om du har en infeksjon så kommer den ikke akutt slik at du merker at du blir dårlig umiddelbart. 

Slim i lungene fører til at gasskifte skjer saktere og dermed får man nedsatt arbeidsevne. Akkurat som du beskriver det.

Det føles som om man har blitt svakere over natta hva utholdenhet angår. Om du prøver å løfte noe tungt vil du oppleve at det er som før, bare det at du klarer ikke gjenta det så mange ganger.

 

Gjør som legen oppfordrer til og se det an, en infeksjon i luftveiene tar tid å bli kvitt. 

 

 

 

edit: ser at CRP er normal, da er virusinfeksjon det man kan anta. Det tar lang tid å bli kvitt. Er bare å vente så går det over om du er flink å følge legens råd ;) Fortsett med høyt vanninntak og legg deg tidlig på kvelden  :thumbup: 

 

 

 

 

Takk for svar! " Det føles som om man har blitt svakere over natta hva utholdenhet angår" Høres ganske korrekt ut. Kom ganske akutt (derfor jeg mistenkte akutt astma). Uff, får vel bare være tålmodig. Kunne heldigvis vært verre  :roll:

 

Bare lurer, fikk du astma i voksen alder?

 

Anonymous poster hash: 59c41...ccd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...