Gå til innhold

Løser nytt energiproblem med 200 år gammel stirling-teknikk


Anbefalte innlegg

 

Du misforsto.  Over 90 prosent av delene i slike motorer er ved omtrent samme temperatur hele tiden - noen deler kald, noen deler varmt. Om du skal endre turtallet rask må du skifte temperaturen av disse delene ganske rask - eller som skrevet før: bruke et trinnløst gir

 

Dette problemet er allerede løst. Sterling-baserte biler eksisterte for titalls år siden. Og siden når kan ikke en moped ha CVT? Flere er laget med det allerede, ikke bare krakker.

 

 

Mja, svenskene hadde vel en ombygd Opel Rekord etter oljekrisen. Løsningen denne gangen var å rask redusere/øke arbeidsgasstrykket i maskinen og regulere varmehodetemperaturen saktere etterpå.

 

Tror ikke det passer på en moped. Det er en grunn at alle nyere Stirling-prosjekter går kun ut på å generere strøm ved nokså konstant effekt. En slik motor går gjerne et minutt til (på tomgang) etter at varmetilførselen er kuttet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er en "eksplosjonsmotor"?

(Det som foregår inni sylinderne på Otto- og Diesel-motorer er forbrenning.)

Gamle semidiesler,moderne HCCI motorer samt detonerende otto og diesel motorer er dette. Prinsipp som krever ekstrem mekanisk styrke. Men kontrollert kan det gi ideel virkningsgrad.

Lenke til kommentar

 

 

Du misforsto.  Over 90 prosent av delene i slike motorer er ved omtrent samme temperatur hele tiden - noen deler kald, noen deler varmt. Om du skal endre turtallet rask må du skifte temperaturen av disse delene ganske rask - eller som skrevet før: bruke et trinnløst gir

 

Dette problemet er allerede løst. Sterling-baserte biler eksisterte for titalls år siden. Og siden når kan ikke en moped ha CVT? Flere er laget med det allerede, ikke bare krakker.

 

 

Mja, svenskene hadde vel en ombygd Opel Rekord etter oljekrisen. Løsningen denne gangen var å rask redusere/øke arbeidsgasstrykket i maskinen og regulere varmehodetemperaturen saktere etterpå.

 

Tror ikke det passer på en moped. Det er en grunn at alle nyere Stirling-prosjekter går kun ut på å generere strøm ved nokså konstant effekt. En slik motor går gjerne et minutt til (på tomgang) etter at varmetilførselen er kuttet.

 

Du trenger virkelig ikke fortelle meg hvordan stirlingmotorer oppfører seg. Jeg har flere, og har bygget to av dem selv. Hvem som helst kan google Stirling engine car og finne NASA's tester, for eksempel. Jeg skjønner virkelig ikke hva det er du krangler for.

Lenke til kommentar

Nesten like mye varme som du mater inn i motoren ville komme ut igjen - og bittelite elektrisk energi 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Carnot_cycle - " It provides an upper limit on the efficiency that any classical thermodynamic engine can achieve during the conversion of heat into work"

 

og så formel (3): om Tc er nær Th er omformingens øvre virkningsgradgrense bare litt over null (legg forøvrig merke til at temperaturen er i Kelvin)

 

 

Legger til:

 

la oss si at dine paneler greier å produsere 50 grad (ca Th=320K) og du kjøler Tc ned til 270K (ca frysepunkt).

 

Grensen for virkningsgraden er da 1 - Tc/Th = 1-270/320 = 15.6% og det er bare den TEORETISKE GRENSEN, den praktiske virkningsgraden er selvfølgelig enda lavere.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Det spørs jo hvor mange kroner du er villig til å investere pr watt strøm ut netto (netto: husk du må jo også drive kjølevannspumpe (som skal transportere "store mengder lavtemperatur spillvarme" gjennom en varmeveksler for slik) med den strømmen du genererer.) Carnot er definitiv ikke din venn her.

 

Stirlingmaskiner som motor er greit som leketøy (http://diystirlingengine.com/stirling-engine-kit/) hvor effekt og virkningsgrad ikke spiller noen rolle eller hvor prisen ikke spiller særlig rolle ( https://en.wikipedia.org/wiki/Gotland-class_submarine ).

 

Stirlingmaskiner som kjølemaskiner (https://en.wikipedia.org/wiki/Cryocooler#Stirling_refrigerators ) til særlig lave temperaturer er svjv stadig utmerkede løsninger.

 

lagt til enda en link

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...