Gå til innhold

Dekksoffiser D5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å ta kurs for å få dekksoffiser klasse 5, men lurer på hvordan det er å få jobb om man har det? Sertifikatet gir rett til å styre mindre fartøy som fiskebåter, små ferger og slikt, men usikker på arbeidsmarkedet. Og så krever det en god del fartstid for å bli utløst. Det er vel få som vil ansette en person som er med for å få fartstid?

Noen som har erfaring med å ta D5 og veien videre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jag har ikke D5, men D5L og brovaktsertifikat, så jeg svarer deg på bakgrunn av det jeg har. Du behøver vel 36 måneder fartstid for å få løst ut D5. Nå vet ikke jeg alderen din eller hvor du er i livet, men jeg fikk 6 mnd fartstid (inkl. brovakt) i førstegangstjenesten. Det kan gi deg en fot innenfor. Flere av de jeg var inne sammen med har fortsatt å jobbe på båt i ulike stillinger. Du kan jo søke deg inn på en fagskole, eller ta førstegangstjenesten på fartøy og ta det videre derfra. Gå som lettmatros/brovakt/servitør osv.? Sommerjobb på en ferge på Vestlandet? Kursene er dyre, så å få IMO, VHF/SRC etc. dekket av Forsvaret eller en skole er gull.

Skrevet

Er 34 og på jobbjakt, så tenkte å prøve meg på sjølivet. Har en god del erfaring fra fritidsbåt, så kan tenke meg å jobbe med det på fulltid. Men så var det å finne ut hvor man starter for å få «en for innenfor»...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...