Gå til innhold

– Apple jobber med å utvikle sine egne skjermer


Anbefalte innlegg

 

Jeg savner noen virkelige nyheter på telefonfronten. Det virker som produsentene er gått litt tomme for hva de klarer å stappe inn i en mobiltelefon, derfor blir det bare "litt bedre og dyrere enn forrige utgave", hver gang. Det er lenge siden vi så noen skikkelige nyvinninger som gjør at mange faktisk ønsker å bytte ut telefonen.

 

Skjermene blir litt bedre, kameraet blir litt bedre, det er fingeravtrykk, det er ansiktsgjenkjenning osv osv.. Men hvor er de fremskrittene som faktisk betyr noe? Om teknologien i skjermen er AMOLED, mikroled eller jallaLED er meg revnende likegyldig så lenge jeg ser det som står greit nok.

Og hva savner du? Bedre batterilevetid? Brettbar telefon?

 

Jeg savner:

* Bedre batteritid

* Skjerm som lar seg lese komfortabelt i sollys, helst uten at den selv må stråle ut så mye lys.

* Skjerm uten backlight, så den fungerer bra i totalt mørke. Jada, jeg har en AMOLED, men den har seriøse problemer med fargegjengivelsen, skjermen er blåaktig på den ene siden, og normal på den andre. Seriøst? Og med en lysende stripe...

* For liten skjerm, samtidig som selve telefonen er for stor. Lag en utbrettbar telefon slik at man får en skjerm med dobbelt størrelse når telefonen åpnes.

* En måte å enkelt skrive på telefonen på, dvs. noe taktilt, og noe som ikke dekker hele skjermen. F.eks. fysisk tastatur. Betydelig bedre skriveforslag.

* Bedre tale-lyd. At dette skal være et stort problem i 2018, er for meg en gåte.

* Bedre høyttaler. Jada, det finnes på dyrere modeller, men jeg vil ha det til en rimelig pris.

* Konsistent GUI. I noen apper er "ferdig" til venstre oppe, i noen er "ok" til høyre oppe, (avbryt er tilsvarende til høyre og venstre) og i noen er samme funksjonalitet nederst. At de ikke klarer å få høyre/venstre konsistent på leverandørlevert programvare er utrolig.

* Ingen offisiell root access, og hvis man har det, funker ikke enkelte apper.

* Trådløs overføring av lyd som ikke hakker (jeg tenker på bluetooth her).

* Skjerm som ikke kan få fingermerker, uansett.

 

Kort sagt er egentlig alt i veien med smart-telefon, og jeg hater hele konseptet. Det burde være forbudt å utgi apper som kun går til smart-telefon og ikke til PC (web). Det bryter mot universell utforming. F.eks. betalings-apper som vipps.

 

Å fikse slike ting er selvsagt ikke noe revolusjonerende, tvert imot er det ting som burde vært på plass for lenge siden.

 

Hva med en mini prosjektor innebygget i tlf., som kan vise bilder på veggen.

Ja, det vil jeg ha.

 

For øvrig:

* Presis måling av desibel (lyd).

* Varmesensor for punktmåling, for å f.eks. se hvor varm en suppe er.

* Lasermåler for snekring.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste, så fikk jeg veldig vondt i hodet.

 

"But they're also traditionally less bright, don't have accurate colors, and definitely don't meet the true-to-real-life colors that Apple has perfected in past models. But this OLED is different. "The Super Retina display overcomes all these deficiencies and lives up to all we've come to expect from an iPhone display" Schiller explains. "The level of quality and responsive and efficiency is really quite a breakthrough in mobile displays.""

 

Forskjellen i skjermen på S7 og S8 er ikke stor. Men plutselig er alle disse store negative punktene overkommet og Apple kan bruke OLED? Apple kom med en løgn på scenen når de presenterte iPhone X når de sa OLED ikke var bra nok før. OLED hadde vært bedre enn LCD i mange generasjoner allerede. Og denne nettsiden? Prøver å argumentere for løgnene. Helt latterlig. De virker og helt fraværende. Tror Apple har gjort dette. Men det er ikke det.

 

Super-retina-display er ikke en teknologi. Det er et navn de satt på en Samsung skjerm. 

 

Ifølge nettsiden er 458 ppi og 1 million kontrast super-retina-display. Som og er feil. Siden den er uendelig.

 

Det er poenget mitt. Ingen kan si hva "retina" er fordi det er idiotuttrykk som ikke betyr noe. Det er noe Apple kaller skjermene sine for at folk skal tro de er bra. 

 

Men om du spør noen som vil ha super-retina, kan de oppgi spesifikasjonene for denne skjermen? Nei. Fordi de har ikke peiling på hva det er. Kun et bilde av at det er bra. 

 

Ble alle Samsungs skjermer plutselig super-retina, fordi Apple sier iPhone X har super-retina? Jeg mener de er jo helt like. Basert på det er jo alle OLED skjermer super-retina.

 

Og du vet retina ble introdusert som en formel mellom ppi og typisk leseavstand. Så høyoppløst at du ikke kunne se pikslene? Men iPhone X øker ppi voldsomt. Altså igjen viser Apple at de bare lyger lyger og lyger mer når det kommer til skjermer. Og folk som spiser opp løgnene til Apple og skriver dem som fakta i artikler er ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...