Gå til innhold

Lokomotivfører? Lønn? penger og utdanning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare folk jeg kjenner som sier de tjente det første året, bryr meg ikke om hva de gjør, men var på plattform og 14-28 hvertfall.

Men det har kanskje roet seg litt de siste årene, er en del år siden dette. Sikkert inkludert mye tillegg som overtid, noen dager ekstra for dårlig vær så de ikke kan dra hjem (10-15 tusen brutto per ekstra dag de må være der, uten at de gjør noe). Pluss noen kurs og samlinger utenom sikkert. Summerer seg fort opp etterhvert da.

Lenke til kommentar

Bare folk jeg kjenner som sier de tjente det første året, bryr meg ikke om hva de gjør, men var på plattform og 14-28 hvertfall.

Men det har kanskje roet seg litt de siste årene, er en del år siden dette. Sikkert inkludert mye tillegg som overtid, noen dager ekstra for dårlig vær så de ikke kan dra hjem (10-15 tusen brutto per ekstra dag de må være der, uten at de gjør noe). Pluss noen kurs og samlinger utenom sikkert. Summerer seg fort opp etterhvert da.

 

Ja, en kan fort tjene mye ekstra når en må jobbe overtid. Men 800 i grunnlønn når en er 18år er helt spesielle tilfeller. "alle" kan tjene 800, det er bare til å jobbe nok timer. Men noen plasser går det såklart fortere. 

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg jobber som lokfører i Vy (tidligere NSB), som faktisk er det selskapet der lokførerene tjener litt mindre enn hos andre selskaper, og jeg ligger på 820.000 i året uten noe særlig overtid. Er 24 år og er på mitt andre år i selskapet. I lokføreryrket i Norge finnes det ikke lenger lønn etter ansiennitet, så alle tjener like mye uavhengig av fartstid. 

Står mye rart angående lønna vår på nettet, inkludert utdanning.no, som får tallene sine fra SSB, som i statistikkene sine har blandet oss sammen med T-baneførerne. Og da er det ikke så rart at snittlønna blir trekt en god del ned. 
 

Ta gjerne kontakt dersom du fremdeles er interessert i dette karrierevalget. 🙂

Endret av SAP
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...