Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Legge nytt gulv oppå eksisterende teppe?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal snart ta over hus og skal legge gulv (laminat) i et rom hvor det er teppe i dag:

 

 

 

post-106660-0-59081700-1520703699_thumb.jpg

 

 

 

Så lenge jeg uansett bruker skum-underlag (eller hva det heter) under laminaten, vil det være nødvendig å rive løs teppet først?

 

Er selvfølgelig klar over at gulvet vil bli litt høyere på denne måten, men det er ikke noe problem, finnes jo overgangslister :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YO1tuQNXy6

Planla det samme selv for mange år siden, ble frarådet, da det kunne oppstå lukt over tid samt at teppe er mykere og tykkere enn filten som sitter under laminatgulv/parketten med fare for sprekkdannelse i skjøter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teppe er alt for mykt underlag for et hardt gulv. I tillegg får man mulig oppsamling av fukt under nye gulvet slik at det vil svelle opp.

Å bare legge oppå noe gammelt er dårlig strategi, der har jeg sett mye rart. Det verste  jeg vet er folk som legger fliser oppå vinylbelegg i våtrom, disse vet virkelig ikke hva de driver med og vil bare gjøre en kjapp og billig fiks. Det som skjer er at vinylen ikke lenger får puste under flisene og den sprekker opp. Dermed lekker vannet rett gjennom fugene i flisen og gjennom vinylen rett ned i gulvet under, og muggdannelsen er i full gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Teppe er alt for mykt underlag for et hardt gulv. I tillegg får man mulig oppsamling av fukt under nye gulvet slik at det vil svelle opp.

Å bare legge oppå noe gammelt er dårlig strategi, der har jeg sett mye rart. Det verste  jeg vet er folk som legger fliser oppå vinylbelegg i våtrom, disse vet virkelig ikke hva de driver med og vil bare gjøre en kjapp og billig fiks. Det som skjer er at vinylen ikke lenger får puste under flisene og den sprekker opp. Dermed lekker vannet rett gjennom fugene i flisen og gjennom vinylen rett ned i gulvet under, og muggdannelsen er i full gang.

Dette har jeg lurt på i mange år. Takk for at du delte den infroen! Har alltid fraråda folk å legge fliser på vinyl sånn, men har aldri helt viist hva jeg skulle si ^^ Sa bare at når man lukker gamle materialer inn sånn, så får de ikke de riktige forholdene til egenskapene de har lenger. Det kan skje uventede ting. Noen hørte, andre ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...