Gå til innhold

Hva er Firewire?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Firewire er raskere enn både USB1 og USB 2.0, men det er ikke stor foskjell på FW og USB2.

FEIL!

 

IEEE1394a er IKKE raskere enn USB2.0

 

USB2.0 har en teoretisk overføringshastighet på 480mbps (60MB/s), mens IEEE1394a har en teoretisk overføringshastighet på 400mbps (50MB/s).

 

Tenker du derimot på IEEE1394b, så har den 800mbps(100MB/s) hastighet.

Problemet med den er at det er så få PC-produsenter som har implementert støtte for IEEE1394b enda, Mac har hatt det en stund nå.

 

- Hva som er raskest i praksis er en helt annen sak, det varierer litt...

Fordelen med FW er at den bruker mindre systemressurser.

 

 

Edit; trykkleifer

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
FEIL!

IEEE1394a er IKKE raskere enn USB2.0

USB2.0 har en teoretisk overføringshastighet på 480mbps (60MB/s), mens IEEE1394a har en teoretisk overføringshastighet på 400mbps (50MB/s).

Tenker du derimot på IEEE1394b, så har den 800mbps(100MB/s) hastighet.

Problemet med den er at det er så få PC-produsenter som har implementert støtte for IEEE1394b enda, Mac har hatt det en stund nå.

- Hva som er raskest i praksis er en helt annen sak, det varierer litt...

1. hvem snakker om teoretisk? er det noe som betyr noe så er det hvordan ting fungerer i praksis og ikke på papiret (gjelder i aller høyeste grad også digital-kameraer for tiden som lover gull og grønne skoger på papiret og i realiteten er under pari)

 

2.hva firewire800 og mac angår, så er det kun topp-modeller som har det foreløpig.

 

3.firewire er et bedre grensesnitt enn usb2 av flere grunner enn hastighet.

(det finnes nok av tilsvarende tråder her på forumet inkl. kveruleringen ang. teoretisk overføringshastighet.)

Lenke til kommentar
FEIL!

IEEE1394a er IKKE raskere enn USB2.0

USB2.0 har en teoretisk overføringshastighet på 480mbps (60MB/s), mens IEEE1394a har en teoretisk overføringshastighet på 400mbps (50MB/s).

Tenker du derimot på IEEE1394b, så har den 800mbps(100MB/s) hastighet.

Problemet med den er at det er så få PC-produsenter som har implementert støtte for IEEE1394b enda, Mac har hatt det en stund nå.

- Hva som er raskest i praksis er en helt annen sak, det varierer litt...

1. hvem snakker om teoretisk? er det noe som betyr noe så er det hvordan ting fungerer i praksis og ikke på papiret (gjelder i aller høyeste grad også digital-kameraer for tiden som lover gull og grønne skoger på papiret og i realiteten er under pari)

 

2.hva firewire800 og mac angår, så er det kun topp-modeller som har det foreløpig.

 

3.firewire er et bedre grensesnitt enn usb2 av flere grunner enn hastighet.

(det finnes nok av tilsvarende tråder her på forumet inkl. kveruleringen ang. teoretisk overføringshastighet.)

Hvis du i det hele tatt hadde orket å lest hva jeg skrev på slutten, så skrev jeg at dette kun var teoretisk, hva som er best i praksis er noe annet...

 

og hva IEEE1394b angår, så har Mac hatt dette ganske lenge, og ikke bare på toppmodellene sine.

Lenke til kommentar
Hvis du i det hele tatt hadde orket å lest hva jeg skrev på slutten, så skrev jeg at dette kun var teoretisk, hva som er best i praksis er noe annet...

 

og hva IEEE1394b angår, så har Mac hatt dette ganske lenge, og ikke bare på toppmodellene sine.

jeg leste hele innlegget ditt og derfor skrev jeg mitt.

 

"FEIL!

IEEE1394a er IKKE raskere enn USB2.0"

 

det er dette jeg refererer til, inkonsekvens.

 

og hva mac angår, så har ingen av oss noen referanser.

Jeg vet derimot at firewire800 (IEEE 1394B) for mac og pc er under 1 år gammelt:

http://www.oxsemi.com/press/jan03/

 

jeg er temmelig sikker på at pci kortene til macOS og winxp ikke kom før rundt mai/juni i år

Endret av heraldo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...