Gå til innhold

BenQ frir til sportsfantastene med ny 4K HDR-projektor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Helt knall, men skulle vært fargevalg. Hvit liksom? Greit i stua men ikke andre steder.

 

BenQ har tradisjon for hvite prosjektører. Dessverre. Jeg skulle gjerne hatt en i svart, og dette virker som et kurant 4K alternativ når Epson TW9200 en gang skal fases ut..

Kanskje man kan foliere den? Var bare en tanke som slo meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jo være greit at slike "artikler" tar med seg hva som ligger i det produsenten kaller 4K, hvis ikke blir dette bare reklame fra produsenten sin side. Jeg er ikke noe ekspert på området, men når en 4K projektor koster så lite så skurrer det litt. Denne projektoren bruker XPR pixel-switching for å oppnå det produsenten kaller 4K.

 

http://www.avsforum.com/forum/68-digital-projectors-under-3-000-usd-msrp/2939832-what-constitutes-4k.html

Endret av joppzter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, vi venter fremdeles på "ekte" 4k på projektorer til en ok pris.

 

Begynner nesten å lure på om det noen gang kommer til å bli aktuelt? Er det for vanskelig å plassere så mange piksler på et så lite areal? Med dagens teknikk?

 

Selv trodde jeg vi ville hatt dette for flere år siden, 4k er tross alt en del mer interessant på et stort lerret enn en tv. Men allikevel sitter man med en 4k 65" tv og en 1080p projektor med 106" lerret -- og lommeboka klar.......

Lenke til kommentar

Ja, vi venter fremdeles på "ekte" 4k på projektorer til en ok pris.

 

Begynner nesten å lure på om det noen gang kommer til å bli aktuelt? Er det for vanskelig å plassere så mange piksler på et så lite areal? Med dagens teknikk?

 

Selv trodde jeg vi ville hatt dette for flere år siden, 4k er tross alt en del mer interessant på et stort lerret enn en tv. Men allikevel sitter man med en 4k 65" tv og en 1080p projektor med 106" lerret -- og lommeboka klar.......

Nesten litt ironisk det ja.

 

Personlig trenger jeg en prosjektor som gir meg ca 75" på litt over to meter fra linsa. Derfor hørtes denne interessant ut.

 

 

 

Helt knall, men skulle vært fargevalg. Hvit liksom? Greit i stua men ikke andre steder.

BenQ har tradisjon for hvite prosjektører. Dessverre. Jeg skulle gjerne hatt en i svart, og dette virker som et kurant 4K alternativ når Epson TW9200 en gang skal fases ut..

Kanskje man kan foliere den? Var bare en tanke som slo meg.

 

Ingen dum tanke. Kan jo hende den kommer i svart en gang også.

Lenke til kommentar

Kan jo være greit at slike "artikler" tar med seg hva som ligger i det produsenten kaller 4K, hvis ikke blir dette bare reklame fra produsenten sin side. Jeg er ikke noe ekspert på området, men når en 4K projektor koster så lite så skurrer det litt. Denne projektoren bruker XPR pixel-switching for å oppnå det produsenten kaller 4K.

 

http://www.avsforum.com/forum/68-digital-projectors-under-3-000-usd-msrp/2939832-what-constitutes-4k.html

 

Du har rett, så jeg har fått puttet inn en setning om dette.
Lenke til kommentar

Leste for en stund siden at HDR med projector er poengløst, kun gimmick?

 

Ja det er klart det bare er gimmick.

HDR er vrient for en prosjektør siden lerretet som naturlig nok er hvitt gir et enormt dårlig utgangspunkt med mindre det er helt sort i rommet. Så sortnivå vil være ganske crap i en vanlig hjemmesituasjon stort sett bestandig. Og der LCD-skjermer kompenserer for dårlig sortnivå med å kjøre på med ekstremt lyssterke paneler så sliter prosjektøren i den delen av spektret også. Høy lysstyrke gir høy pris, mer støy, kortere levetid på pærer og større fysisk størrelse. Denne på 3000 ansi er f.eks latterlig lite lys. I installasjonsmarkedet kan man fint få over 10.000 ansi, men prisene er gjerne syv-sifret samtidig. Skal man enda høyere type 20k ansi pluss så snakker vi intern vannkjøling og så mye støy og så stor størrelse at man trenger et tilstøtende rom for å ha utstyret i.

 

HDR og prosjektør går sjelden godt sammen, kjøp OLED for den opplevelsen.

Lenke til kommentar

 

Leste for en stund siden at HDR med projector er poengløst, kun gimmick?

Ja det er klart det bare er gimmick.

HDR er vrient for en prosjektør siden lerretet som naturlig nok er hvitt gir et enormt dårlig utgangspunkt med mindre det er helt sort i rommet. Så sortnivå vil være ganske crap i en vanlig hjemmesituasjon stort sett bestandig. Og der LCD-skjermer kompenserer for dårlig sortnivå med å kjøre på med ekstremt lyssterke paneler så sliter prosjektøren i den delen av spektret også. Høy lysstyrke gir høy pris, mer støy, kortere levetid på pærer og større fysisk størrelse. Denne på 3000 ansi er f.eks latterlig lite lys. I installasjonsmarkedet kan man fint få over 10.000 ansi, men prisene er gjerne syv-sifret samtidig. Skal man enda høyere type 20k ansi pluss så snakker vi intern vannkjøling og så mye støy og så stor størrelse at man trenger et tilstøtende rom for å ha utstyret i.

 

HDR og prosjektør går sjelden godt sammen, kjøp OLED for den opplevelsen.

 

 

HDR er problematisk for både tv og proj i et mørkt rom, verst selvsagt for proj - da den høye lysstyrken i veldig lyse partier på lerret også vil ødelegge for de mørke partiene. Har man ikke batcave blir det enda verre da lyset reflekteres fra rommet over til lerretet.

 

Etter egen erfaring er ikke HDR noe særlig i mørke rom med tv, man blir blendet av lyse partier og mister hele mørkersynet og det tar en stund før man får det tilbake igjen. Har selv slått av HDR flere ganger når jeg ser tv i mørkt rom, blir bare slitsomt. Alle filmer/serier varierer selvsagt. Med litt lys på/dagslys - blir det selvsagt noe helt annet, men da blir det ikke mye "kino-følelse" igjen.... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...