Gå til innhold

Tilgang til kapital for nyoppstartet bedrift


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp startet mitt eget as som skal leie ut min egen arbeidskraft. Har kontrakt med min første kunde, så er ikke bekymret for økonomien på kort sikt.

 

Det jeg lurer litt på er hvordan jeg lettest/best håndterer kostnader jeg har før jeg får fakturert og får inn penger:

 

Kan jeg som privatperson legge ut for bedriften ved kjøp av pc, tlf etc og så senere kreve tilbake pengene? Uten at beløpet må skattes av? Er det noen ulemper ved å gjøre det på denne måten?

 

Eller må jeg låne penger til bedriften, som i sin tur brukes til disse kostnadene jeg har. Er dette en bedre måte å løse problemet på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er vel bare å låne inn til selskapet, slik at dette har likviditet til å komme seg over etableringsfasen. Når selskapet da har likviditet til det kan det tilbakebetale lånet til deg.

 

Lånet bør formaliseres med skriftlig avtale slik at det ikke er noen tvil om at dette er et reellt lån. Da vil tilbakebetalingen være skattefri.

Lenke til kommentar

Det bør gjøres skriftlig - og du bør ha formalitetene på plass, i form av et styrevedtak som godkjenner avtalen, og gjennom at avtalen har hensiktsmessige avtalevilkår. Husk at når du har valgt AS som organisasjonsform så er selskapet, og deg - to forskjellige juridiske "personer", og avtaler bør utformes deretter. Det fins også særregler for hvordan et selskap skal opptre i avtaler med nærtstående parter.

 

Er det snakk om betydelige beløp, så må man bruke revisor osv for at avtalen skal være gyldig. Kan du benytte et av unntakene, så holder det med styrevedtak. Et av de tilfellene der det holder med kun et styrevedtak er dersom selskapets ytelse har en virkelig verdi som utgjør mindre enn 50 000.

 

På smbinfo fins det et eksempel på en slik låneavtale: http://www.smbinfo.no/node/208

Hegnar har en grei artikkel om emnet her: http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2012/07/Avtaler-mellom-selskap-og-aksjonaer

Denne artikkelen i forretningsjuridisk tidsskrift går gjennom gyldighetskravene i detalj: https://www.forretningsjuridisk.no/2015/04/12/aksjelovene-%C2%A7-3-8-gyldighetskrav-for-avtale-med-aksjonaer-ledelse-eller-naerstaende/

 

Man må ikke - men det er veldig lurt å avtale at renten på lånet følger skjermingsrenten. Da slipper man å beregne rentefordel/tap.

Lenke til kommentar

Hm, er klar over at det er en del regler rundt dette. Var derfor jeg tenkte det letteste var at jeg som privatperson la ut og senere krevde utlegget tilbakebetalt fra bedriften.

 

Men det er altså enklere å styrebehandle låneavtale, evt kalle inn og ta det opp på generalforsamling ved behov over 50.000, opprette låneavtalen, beregne rente ihht skjermingsrenten?

 

Godt mulig det er aspekter her jeg ikke ser, det er jo derfor jeg spør, men jeg ser ikke fordelen men å inngå en slik låneavtale.

Lenke til kommentar

Fordelen er jo at det er en veldig grei og ryddig måte å få tilført midler til selskapet som du kan ta av i oppstartsfasen, med relativt beskjeden kostnad for å få det til.

 

Eksempelet ditt med å kjøpe PC og telefon er jo sånt som man ofte bør kunne få til innenfor 50000-grensa. Si du finner ut at du vil bruke totalt ca. 40 000,- og betale det tilbake innen det er gått et år, f.eks - da holder det med å skrive en sånn låneavtale (/ fylle inn det som mangler i SMBinfo sin mal), og å formelt gjøre et styrevedtak på det - altså med styreprotokoll etter de formkravene gitt i akjsjeloven § 6-29. Deretter kan du bare sette over pengene til din bedriftskonto, for så å handle derfra helt ryddig og pent.

 

Det blir fort rotete av å blande privatøkonomi og selskapsøkonomi. Det er jo uansett snakk om et lån, hvorfor ikke ta deg bryet med å få det i ordnede former? Om du både blander og roter, så fins det enkelte fallgruber ved utlegg som du ikke har dersom du kjøper "direkte" med selskapets midler. Blant annet så kan det være mulig å få kjøpt noe som privatperson uten at selger får med all dokumentasjon som kreves for å få utgiftsført kjøpet. Å prestere det samme dersom du betaler med selskapets bankkort... er mer krevende.

 

(Er behovet så stort at det må til generalforsamling og revisorbekreftelse, så... burde du vel antageligvis ha spyttet i mer i form av aksjekapital, fra byrjan av. Men det er vel for sent å si det nå.)

Lenke til kommentar

Er det snakk om betydelige beløp, så må man bruke revisor osv for at avtalen skal være gyldig. Kan du benytte et av unntakene, så holder det med styrevedtak. Et av de tilfellene der det holder med kun et styrevedtak er dersom selskapets ytelse har en virkelig verdi som utgjør mindre enn 50 000.

 

 

Her er det viktig å være klar over at vederlaget ved en lånetransaksjon ikke er hovedstolen, men rentene. Det er først når (forventede) renter iht avtalen overstiger 50 000 at det er aktuelt med §3-8 behandling med revisorbekreftelse osv....

 

Antar renter (som du helt klart bør begrense til skjermingsrenten) i dette tilfellet vil havne godt under 50 000, og at du dermed har en bekymring mindre å tenke på....

Endret av Geirr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo slikt aksjekapitalen kan benyttes til. 

 

Har du privat utstyr du kan bruke til første faktura er betalt? Man må ikke klinke til med nyeste macbooken og iphonen i starten. Det er jo ganske kompliserende med aksjonærlån bare for å komme i gang.

 

Jeg kjøpte ut mobil + laptop fra tidligere arbeidsgiver og begynte investere i utstyr først da firmaet var godt på pluss siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klar over at jeg kan bruke aksjekapitalen, men den er nå 30 000 - kostnader for registrering i foretaksregisteret. Dvs ca 24 000. Og det er fortsatt en stund til jeg kan sende min første faktura og få penger inn.

 

Får ikke kjøpt noe av mitt gamle utstyr fra tidligere arbeidsgiver, så det er ikke en mulighet for meg.

 

Skal verken ha mac eller iphone, men trenger en ganske bra pc siden jeg jobber som programerer. Telefon kan jeg selvsagt velge blandt de billigere modellene.

 

Høres ut som om jeg klager her, men det er ikke meningen. Tror dette kommer til å gå flott, men ønsker å gjøre ting så riktig som mulig.

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å legge ut av private midler og deretter kreve refundert utlegget av arbeidsgiver.

 

Det er litt mer bokføringsteknisk involvert, i og med at når du betaler privat må du i tillegg til kvittering for gjenstanden også utarbeide bokføringsdokumentasjon som viser at det er relevant for arbeidsgivers virksomhet (hvis kjøpesummen er over 10k må du også sørge for at arbeidsgiver er oppgitt som kunde på kvitteringen).

 

Det er jo det f.eks. en reiseregning er - en erklæring om at reiseutgifter, parkeringsutgifter, togbilletter, hotellopphold, mv. er utført på et oppdrag i arbeidsgivers virksomhet.

 

her er et eksempelskjema for refusjon av utlegg. Feltene i skjemaet er de opplysningene som er nødvendig for dokumentasjon i arbeidsgivers regnskap.

 

Avtale om at en ansatt legger ut mot refusjon er vanlig virksomhet (og så lenge det ikke innebærer noen kompensasjon til den ansatte er det på vanlige vilkår), og trenger derfor ikke styre- eller generalforsamlingsbehandling etter aksjeloven § 3-8 første ledd nr. 4, men ettersom du antagelig opptrer som daglig leder bør du ta det med i din arbeidsavtale som inngås med styret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...