Gå til innhold

Samsung 27" vs MSI Optix 27"


Nevnarion

Anbefalte innlegg

Sitter og sammenligner disse to skjermene og lurer litt på om noen har erfaringer med noen av dem, eller evt noen som har litt mer peiling enn meg kan fortelle meg hva som overall vil være det beste kjøpet. Såvidt jeg kan se er den ene store forskjellen mellom de at MSI-skjermen kjører 1440 mens Samsungen har 1080-oppløsing.

Noe som i utgangspunktet ville latt meg anta at MSI-skjermen vil være dyrere, men her er det Samsung som koster 400 kr mer. Er det bare merkevare og et litt mer justerbart stativ som legger Samsung øverst i pris, eller overser jeg noe her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsungen har et Quantum Dot-filter som gir den større fargerom og mer lysstyrke enn MSI-en, men ingen av disse har problemer med å dekke sRGB eller vise et bilde i et normalt rom. Det eneste som er usikkert er hvordan baklys-fordelingen er på MSI-en, Samsung ser ut til å ha fått til god fordeling av dette.

 

Jeg hadde gått for MSI-en, sRGB ser bra ut når det er kalibrert skikkelig uansett, og det finnes ingen praktiske måter å behandle større fargerom i Windows uansett.

 

Dårligere bildekvalitet til høyere pris er et greit alternativ? :nei:

Det eneste den skjermen der har å skryte av er G-sync, IPS er rett og slett dårligere enn VA-panel for spill og underholdning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dårligere bildekvalitet til høyere pris er et greit alternativ? :nei:

Det eneste den skjermen der har å skryte av er G-sync, IPS er rett og slett dårligere enn VA-panel for spill og underholdning.

 

Spørs bruken, men har vel enda ikke sett noen anbefale VA panel til fps spill pga smearing.

Lenke til kommentar

 

Dårligere bildekvalitet til høyere pris er et greit alternativ? :nei:

Det eneste den skjermen der har å skryte av er G-sync, IPS er rett og slett dårligere enn VA-panel for spill og underholdning.

 

Spørs bruken, men har vel enda ikke sett noen anbefale VA panel til fps spill pga smearing.

 

Hvis det er for dårlig etterslep på et VA-panel pga noen ekstremt uvanlige spesialtilfeller kan jeg nesten garantere deg at IPS-paneler ikke ville vært godt nok heller.

 

Den eneste fordelen IPS har over VA er fargepresisjon og innsynsvinkler, og presisjonen til VA-paneler er allerede bedre enn menneskelige øyne kan se.

Lenke til kommentar

Samsungen har et Quantum Dot-filter som gir den større fargerom og mer lysstyrke enn MSI-en, men ingen av disse har problemer med å dekke sRGB eller vise et bilde i et normalt rom. Det eneste som er usikkert er hvordan baklys-fordelingen er på MSI-en, Samsung ser ut til å ha fått til god fordeling av dette.

 

Jeg hadde gått for MSI-en, sRGB ser bra ut når det er kalibrert skikkelig uansett, og det finnes ingen praktiske måter å behandle større fargerom i Windows uansett.

 

Dårligere bildekvalitet til høyere pris er et greit alternativ? :nei:

Det eneste den skjermen der har å skryte av er G-sync, IPS er rett og slett dårligere enn VA-panel for spill og underholdning.

 

Jeg ville trodd Nevnarion har AMD skjermkort siden begge skjermene han kikket på er Freesync? I så fall er jo ihvertfall ikke G-Sync et argument for PG279Q heller.

 

Er ellers litt usikker på det med forskjell i lysstyrke. Siden begge skjermen er oppgitt å ha 1ms vha. MPRT. Det får meg til å tro at det er Samsung panel på MSI skjermen også. Og at lysstyrken burde være lik. Det kan være at MPRT kan skrus av og på. Og at man får høyere lysstyrke ved MPRT skrudd av. Slik at Samsung skjermen er oppgitt med lysstyrke med MPRT av, mens MSI skjermen er oppgitt lysstyrke med MPRT på?

 

Har man skjermkort til å drive den, er uansett MSI skjermen svært attraktiv til prisen, ihvertfall på papiret. Jeg har sett en test der den får veldig skryt. Men det var ikke akkurat TFT Central over den.. :p

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på spillene man spiller, og selvfølgelig person til person. Til CS:GO og liknende spill så ligger man som regel langt over skjermens oppdateringsfrekvens uansett. Og da kommer ikke G-Sync eller Freesync i bruk. Og om man ikke er så nøye på grafikk kvaliteten, så kan man alltids gå ned i kvaliteten, og/eller spille med V-Sync skrudd av dersom skjermkortet begynner å bli litt lang i tennene.. Det G-Sync (i ditt tilfelle) kan gjøre for deg, er å sørge for at bildeflyten blir optimal, uten riving i bildet. Jeg har laget en FAQ som du finner link til i signaturen min dersom du vil sette deg litt mer inn i det..

Lenke til kommentar

Jeg har Nvidia-skjermkort. At begge skjermene jeg så på har Freesync, er tilfeldig. Har ikke tatt veldig hensyn til dette, er det noe jeg burde?

 

Ellers takk for gode svar og diskusjon. :)

Jeg har aldri brukt V-sync på skjermer med over 100Hz oppdateringsfrekvens, og aldri egentlig vært plaget av tearing. Kan ikke påstå at jeg har mye glede av G-sync på min XB271HU i alle fall, til tross for at jeg ofte spiller spill med ca 80-100 fps.

 

Mistenker sterkt at jeg hadde vært like glad med en vanlig 144Hz-skjerm med black frame insertion.

 

 

Er ellers litt usikker på det med forskjell i lysstyrke. Siden begge skjermen er oppgitt å ha 1ms vha. MPRT. Det får meg til å tro at det er Samsung panel på MSI skjermen også. Og at lysstyrken burde være lik. Det kan være at MPRT kan skrus av og på. Og at man får høyere lysstyrke ved MPRT skrudd av. Slik at Samsung skjermen er oppgitt med lysstyrke med MPRT av, mens MSI skjermen er oppgitt lysstyrke med MPRT på?

 

Har man skjermkort til å drive den, er uansett MSI skjermen svært attraktiv til prisen, ihvertfall på papiret. Jeg har sett en test der den får veldig skryt. Men det var ikke akkurat TFT Central over den.. :p

Lysstyrken er avhengig av baklyset, altså hvor mange og hvor sterke LED-er som befinner seg bak/langs kanten på panelet. Selv om Samsung lager LCD-panelet vil det ikke bety at det er samme oppsett av lysdioder i bruk på begge skjermene, at skjermene har forskjellig fargerom (primært avhengig av lyskilden) er nok en indikator på dette.

 

Jeg fant også tester som sa MSIs skjerm var god, men jeg fant dessverre ingen tester fra som analyserte skjermen grundig. Ettersom MSIs skjerm er svært ny er ikke dette så rart.

Lenke til kommentar

 

Lysstyrken er avhengig av baklyset, altså hvor mange og hvor sterke LED-er som befinner seg bak/langs kanten på panelet. Selv om Samsung lager LCD-panelet vil det ikke bety at det er samme oppsett av lysdioder i bruk på begge skjermene, at skjermene har forskjellig fargerom (primært avhengig av lyskilden) er nok en indikator på dette.

 

 

MPRT er noe liknende ULMB. ULMB skrur av baklyset mens pixlene endrer farge mellom to frames. Mens på Samsung skjermen er det ihvertfall slik at baklyset skrur seg av sekvensielt i 4 horisontale "bånd". Når baklyset skrus av, selv om det bare er i korte glimt, og små porsjoner av skjermen av gangen, så vil nødvendigvis lysstyrken minske..

 

ULMB bruker "Lightboost" for å ikke miste lysstyrke til tross for disse periodene med baklyset helt skrudd av (og/eller til 3D(grunnet mørkere bilde med 3D briller på)), men ingen har vel enda fått til å implementere det med G-Sync? Om man kommer ned i 50 fps, så vil jo det flikre noe forferdelig. Ved å la baklyset "skanne" nedover i fire belter, uavhengig av frekvensen. Så oppnåes en liknende effekt av ULMB. Men av en eller annen grunn klarer ihvertfall tilsynelatende ikke MSI skjermen å kompensere for det tapte lyset.

 

Som sagt lurer jeg på om Samsung skjermen oppgir lysstyrke med MPRT skrudd av, slik at lysstyrken blir høyere enn med MPRT skrudd på. Når det er sagt har jeg jo ingen egenhånds erfaring med noen av disse skjermene. Jeg vet ikke en gang om MPRT kan skrues av og på.. Men jeg ville trodd "MPRT" var Samsung "merkevare", og at det derfor er Samsung panel på MSI skjermen også.. Nå averterer ikke MSI med Quantum dot, men jeg så på spec at MSI skjermen også har utvidet fargerom. Om det er med QD, så må de nødvendigvis også bruke blå LED som baklys, og jeg ville trodd det var naturlig å benytte de samme som Samsung..

Lenke til kommentar

Jeg har i alle fall bestilt MSI-skjermen (med ankomst komplett i dag?), ut i fra pris vs stats. Ut i fra alt jeg har lest de siste 3 månedene (ja - jeg bruker litt tid på å bestemme meg :p ), så bruker MSI panel fra Samsung. Ikke vet jeg hvordan de får til prisen, men hey - I'll take it ;)

 

Håper den kommer i dag, men frykter den ikke er her før etter helgen. Nå har jeg riktignok AMD-kort i maskinen, så Freesync var et argument for meg, men ellers synes jeg statsa på MSI-skjermen er helt utrolige kontra pris.

 

Det jeg har lest av tester/tilbakemeldinger på de to foregående "generasjon" MSI-skjermer, er at de har hatt litt problemer med Backlight Bleed, men regner med de har jobbet vekk denne barnesykdommen :)

 

Gabri3L - hadde du den testen et sted?

Lenke til kommentar

Maksimal lysstyrke er gjennomsnittlig lysstyrke med 100% hvit bakgrunn som vises over en tidsperiode, det er lite illustrerende å oppgi den for en delta-T < 1.000 s

 

Nå er jeg ikke helt med? MPRT sørger for at kun 75% av skjermarealet er opplyst av gangen. Lysstyrken må jo da nødvendigvis måles over tid?

 

@Sarasin

 

Tror det var denne testen jeg tenkte på. Den er som sagt ikke av veldig høy kvalitet. På grunn av MSIs litt merkelige benevnelse av denne serien dukker det opp en del tester av lillebroren med bare 1080p også, selv når man søker på bare denne modellen..

Lenke til kommentar

 

Maksimal lysstyrke er gjennomsnittlig lysstyrke med 100% hvit bakgrunn som vises over en tidsperiode, det er lite illustrerende å oppgi den for en delta-T < 1.000 s

 

Nå er jeg ikke helt med? MPRT sørger for at kun 75% av skjermarealet er opplyst av gangen. Lysstyrken må jo da nødvendigvis måles over tid?

Jeg fant denne artikkelen: https://news.samsung.com/global/interview-how-samsung-achieved-a-1ms-response-time-in-the-cfg70-curved-gaming-monitor

Som gir en beskrivelse for hvordan Samsung behandler baklyset:

Del opp skjermen i fire segmenter

Sørg for styringselektronikken endrer pikslene i segmentet samtidig som baklyset for segmentet skrus av.

Skru på baklyset for segmentet når pikslene er ferdig endret.

 

Hvis vi sier skjermen har en oppdateringsfrekvens på 100Hz (jeg liker pene tall) og ser på en periode på 10ms:

Segmentet vil være belyst i 7.5ms, dette ser øynene våre - her kan lysstyrken være 400 cd/m^2

De siste 2.5ms vil segmentets belysning skrus av et gitt tidsintervall (definert av Samsung) der pikslene oppdateres - la oss anta at lysstyrken i denne perioden var 0 cd/m^2

 

Lysstyrken for en 10ms-periode vil da være (400 cd/m^2 * (7.5ms/10ms) + 0 cd/m^2 * (2.5ms/10ms)) = 300 cd/m^2

Nå sier jeg ikke at det er nøyaktig disse tidsforholdene Samsung bruker, men dette er prinsippet for spesifisert lysstyrke.

Man oppgir lysstyrken slik et menneske vil oppfatte den, ikke med PWM-frekvens, aktiv periode, og lysstyrken i perioden.

Lenke til kommentar

Nå er det jo det jeg har sagt hele tiden. Poenget mitt var at MPRT av, eller på, vil gi forskjellig lysstyrke. Og at dersom MSI skjermen i essence er en "re-labeled" Samsung skjerm. Så er ikke lysstyrken nødvendigvis forskjellig på dem. Men man kan i PR sammenheng oppgi det tallet som høres best ut. Noe Samsung ikke har vært flaue for å gjøre tidligere. Som for eksempel når de skrudde av hele plasmapanelet for helt svart skjerm. Og med det oppga 0 cd/m² som svartnivå, og dermed "uendelig" kontrast. Selv om Pioneer og Panasonic hadde mye bedre virkelig kontrast, selv om de oppga verdier så "lave" som 50 000:1.

 

Poenget mitt er at jeg tror ikke nødvendigvis det er noen forskjell i lysstyrken på disse to skjermene, selv om det står det under spesifikasjonene på Kompletts side, eller på Samsungs og MSIs sider for den saks skyld. Det kan være at det bare er Samsung som oppgir lysstyrken med MPRT skrudd av, mens MSI oppgir reell lysstyrke med MPRT skrudd på..

 

Jeg tror heller ikke styrings elektronikken nødvendigvis "endrer pikslene i segmentet samtidig som baklyset for segmentet skrus av". Selv om effekten blir identisk. Det er nok heller så enkelt som at pikslene mottar endrings signalene ovenfra og ned, slik som på alle andre LCD skjermer. Og når de vet hvor lang tid hele panelet bruker på å endre pikslene i gjennomsnitt. Så skrus baklys segmentene av i nedadgående rekkefølge, med tilnærmet samme hastighet som de vet det tar å endre pikslene. Så om panelet har en responstid på 4ms. Så vil ved hvert nytt bilde scan fra skjermkortets utadgående bilde buffer. Skjermens øverste 1/4 begynne med baklyset avskrudd i 1ms, før det skrus på samtidig som segment 2 av 4 skrus av, også videre. Ellers vil ikke lysstyrken bli lik over hele skjermen. Altså, om baklyset skal vente på at et segment er ferdig med å skifte verdier på pikslene. Ettersom dette kan variere avhengig av hvilken farge som var på en piksel fra før, til hvilken farge den skal skifte til. 4ms er GtG, som regel er endringen på en piksel fra en refresh til neste, vesentlig kortere.

Lenke til kommentar

Nå er det jo det jeg har sagt hele tiden. Poenget mitt var at MPRT av, eller på, vil gi forskjellig lysstyrke. Og at dersom MSI skjermen i essence er en "re-labeled" Samsung skjerm. Så er ikke lysstyrken nødvendigvis forskjellig på dem. Men man kan i PR sammenheng oppgi det tallet som høres best ut. Noe Samsung ikke har vært flaue for å gjøre tidligere. Som for eksempel når de skrudde av hele plasmapanelet for helt svart skjerm. Og med det oppga 0 cd/m² som svartnivå, og dermed "uendelig" kontrast. Selv om Pioneer og Panasonic hadde mye bedre virkelig kontrast, selv om de oppga verdier så "lave" som 50 000:1.

 

Poenget mitt er at jeg tror ikke nødvendigvis det er noen forskjell i lysstyrken på disse to skjermene, selv om det står det under spesifikasjonene på Kompletts side, eller på Samsungs og MSIs sider for den saks skyld. Det kan være at det bare er Samsung som oppgir lysstyrken med MPRT skrudd av, mens MSI oppgir reell lysstyrke med MPRT skrudd på..

Samsung lager LCD-panelet.

MSI bestiller LED-ene fra en kilde, ikke nødvendigvis Samsung.

 

Samsung oppgir 125% sRGB på sin skjerm, dette fordi LED-ene har et QD-filter.

MSI oppgir 110% sRGB på sin skjerm, dette fordi det er et annet filter fra LED-ene, sannsynligvis grønn og rød fosfor.

 

LCD-panelet er ikke smeltet sammen med LED-ene.

Lenke til kommentar

Igjen sier du ikke noe jeg ikke var kjent med fra før. Jeg skrev jo da visselig også at "jeg ville trodd det var naturlig å benytte de samme [LED] som Samsung.". Som burde indikerer at jeg er kjent med at det er mulig å benytte andre kilder til LEDs.

 

Jeg hadde en gang i tiden en MSI laptop. Følte meg da mer enn bittelitt lurt, når jeg senere fant ut at den egentlig bare var en av Clevo's laptopper, som MSI bare hadde puttet litt rød og svart pianolakk plastikk på. Det er litt av grunnen til at jeg regner det som ikke usannsynlig at MSI skjermen rett og slett bare er en Samsung in disguise. Jeg sier ikke at den er det, men at den kan være det.

 

Jeg har ikke giddet å sjekke særlig i dybden siden den ene skjermen er en 1080p og den andre er en 1440p. Noen forskjeller vil det da være naturlig at man opplever. Som at den lavere oppløsningen på samme areal, kan gi større areal per subpixel for 1080p skjermen. Som igjen gjør det mulig å slippe gjennom mer lys.

 

Men har nå tatt meg litt mer tid til å finne frem Samsungs CFG73 skjerm hos Samsungs norske webside. Om du ser under alle spesifikasjoner der, så ser du at lysstyrken er angitt med 2 tall. "Lysstyrke 250cd/m2" og "Lysstyrke (Typ) 350cd/m2".

 

Det er dette jeg snakker om, det kan være Samsung opererer med det høyeste tallet i sitt PR materiale, og at man (som vanlig med Samsung) må leke muldvarp for å finned de reelle tallene. Ser du for eksempel videre på fargerom, så ser vi igjen angivelsen "Typ" i: "Color Gamut (NTSC 1976) Typ 88 %". Mens på deres nye HDR600 skjerm, så angir de både "min", og "Typ": COLOR GAMUT (NTSC 1976): Typ 88 %, Min 84 %. "Min" tallet her er altså lavere enn MSIs oppgitte 85%.. Men er MSIs tall "Typ" eller "Min"?

 

Som sagt så har poenget mitt hele tiden vært at Samsung skjermen ikke nødvendigvis er mer lyssterk enn MSI sin, bare fordi om det er det det står på Komplett sin spesifikasjons liste..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...