Gå til innhold

Studentene laget drone som både flyr og dykker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og her lever jeg i den villfarelse at radiobølger ikke passerer grensesjiktet luft-vann. Noe som er manifestert i at ubåter bruker Extremely Low Frequency kommunikasjon. Men dersom 433MHz faktisk passerer ned til fem meters dybde, så har jeg med det løst en av mine nåværende ingeniørutfordringer.

Hashtag "Assumption is the mother of all f***ups." Men her skal det samtidig bemerkes at 433MHz (også) er et radioamatørbånd i USA, med tillatt sendereffekt på opp til flere titalls watt. Utgjør en viss forskjell.

 

Forresten var det kreativt å benytte seg av det jeg antar er slike hulromsvinger som faktisk lar seg fylle med vann. Og tømmes igjen. På linje med disse 'dobbeltdekker' dragene, omtalt som Parafoil. Disse som benyttes til såkalt 'kiting.' Da løser jo deplasement-problematikken seg selv under vann.

En annen sak er at denne modellen er en ren styrkedemonstrasjon i hva moderne, børsteløse elektromotorer kan prestere. Det er en vanvittig forskjell i turtall og dreiemoment som skal til over som under vann (selv om effekten fortsatt er den samme.) Propellen er nøyaktig den samme. Og jeg nekter tro de har noe annet som i verste fall et fast reduksjonsgir. Men vi får jo demonstrert det samme voldsomme dynamiske området også på elbiler for tiden.
 

 

 

EDIT: Ser ut til at jeg ikke tok så feil likevel. Radiobølger går for alle praktiske forhold ikke ned i saltvann (Det var da som…,) da saltvann er ledende. Noe av samme effekt som mot metall - refleksjon snarere som refraksjon. 

 

Penetrasjonsdybden kan nødvendigvis modelleres.

 

picture.jpg

 

Og om motoren er vanntett pakket, hvordan får de kjølt den ned? Kanskje først og fremst i lufta - en vannkappe kan kjøle mye neddykket.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og om motoren er vanntett pakket, hvordan får de kjølt den ned? Kanskje først og fremst i lufta - en vannkappe kan kjøle mye neddykket.

 

Selv om det står i artikkelen at motoren sitter i den vanntette beholderen så ser det ikke slik ut på bildene (se det bilde hvor flyet bryter igjennom vannflaten). Børsteløse motorer fungerer helt fint i vann så lenge man velger materialer som ikke ruster, spesielt for kulelagrene. Kjøling blir da ikke et problem for motoren men man må ta hensyn til det for fartskontrolleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...