Gå til innhold

Samsung har laget en SSD på 30 TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ble SAS valgt som grensesnitt? Det er gjerne raskt, men blir det ikke en flaskehals, når det går an å få kontakt enda nærmere PCIe?

 

Versjon 5.x av PCIe støtter 63 GB/s (×16)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

 

Mot det nevnte SAS 1,2GB/s-grensesnittet. Til og med SATA rev. 3.2 støtter høyere overføring 1,97 GB/s.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#SATA_revision_3.3

 

Og Thunderbolt 3.0 gir til motsetning enda bedre 4,88 GB/s (enda et hakk vekk i fra PCIe da, men likevel..)

 

 

 

 In June 2017, PCI-SIG preliminarily announced the PCI Express 5.0 specification.[52] Bandwidth is expected to increase to 32 GT/s, yielding 128 GB/s in full duplex networking configurations. It is expected to be standardized in 2019.

Du fikk med deg at det er snakk om SAS3 ikkesant? Ikke SAS.

Lenke til kommentar

 

 

SAS-4 22.5 Gbit/s

Det er begrenset hvor mange pci-e lanes i en maskin. Disse er beregnet på store løsninger. Lykke til med å koble 100 disker i raid med pcie x4

 

Hvis du har hundre disker i RAID, så har du vel egentlig gjort noe galt i utgangspunktet.

Spør jotta, backblaze etc hva de gjør feil i såfall ;)

 

Selv har je en Areca raidkontroller med 28 porter. Denne kan jeg koble til expander for opp til minst 256 disker/ssder.

 

Jeg kjører flere array med raid-6 på samme kontroller i hovedserveren min :)

Problemet er ikke å kjøre mange disker i RAID. Problemet er å gjenoppbygge RAIDet når disker ryker.

 

Vet du forresten at Jotta og Backblaze kjører hundre disker i RAID? Det finnes alternativer når du har mange disker, vet du.

Lenke til kommentar

Tek.no har blitt helt ubrukelig. Fra å være en nerdeside med gode gamle hw.no, overklokking.no osv, til å være regelrett en vg-avdeling.

Når journalister som skriver artikler på denne siden ikke vet forskjellen på GB og Gb, og derfor heller bruker "antall filmer med uspesifisert størrelse" som måleenhet, er det egentlig på tide å legge ned hele siden.

 

Selskaper a'la jotta og backblaze bruker vel gjerne heller copy-on-write filsystem enn raid? Sammen med f.eks. GlusterFS?

 

Tradisjonell raid-tenkning på så store systemer er litt fåfengt. Selv om mange store enterprise lagringsløsninger bruker relativt tradisjonelle raidløsninger, blir det tilnærmet ubrukelig når du er avhengig av store volum / mappe volum over flere raid-grupper/LUN/vdevs.

Sånn sett vil det være bedre mtp. rebyggingstid av "raid" når man kan ha flere litt mindre raid, f.eks. flere raidz2 med f.eks. 9 disker i under et og samme glusterfs volum.

Når jeg byttet ut 15x 3TB disker i et stort raid6 på min filserver til 4TB disker på en Areca 1882, så brukte jeg i starten rett i underkant av 12 timer for hver gang jeg rebuilda raidet når jeg bytta en og en disk. På slutten, når nesten alle diskene var 4TB disker, brukte jeg i overkant av 13 timer pr. rebuild.

Endret av JKJK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ser ikke helt problemet med at journalisten prøver å visualisere størrelsen på SSDen, og gjøre artikkelen mer lettlest/artig. Hvis dere har behov for å kritisere, ville jeg heller skrive en epost til NRK.no. Der kan du virkelig snakke om elendig (og tendensiøs) journalistikk, som du tom. blir tvunget til å betale tusenvis av kroner for i året. :)

 

Det er frivillig å betale kringkastingsavgift.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

 

Jeg ser ikke helt problemet med at journalisten prøver å visualisere størrelsen på SSDen, og gjøre artikkelen mer lettlest/artig. Hvis dere har behov for å kritisere, ville jeg heller skrive en epost til NRK.no. Der kan du virkelig snakke om elendig (og tendensiøs) journalistikk, som du tom. blir tvunget til å betale tusenvis av kroner for i året. :)

Det er frivillig å betale kringkastingsavgift.

 

 

Ikke nødvendigvis. Et eksempel er hvis man bor i en leilighetsblokk, eller annet leilighetskompleks. Da har man en felles kabel-TV avtale, som man enkeltvis ikke kan trekke seg fra. NRK-kanalene er hard-kodet igjennom kabel-TV signalet, og kan ikke trekkes ut fra grunnpakken (i hvert fall ikke hos Canal Digital). NRK gjør alt de kan for at det skal være mest mulig vanskelig å bli kvitt selvmåls-journalistikken deres, dessverre.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...