Gå til innhold

Ny SSD, Gammelt Hovedkort


loltube

Anbefalte innlegg

Jeg har et ASUS p8p67 deluxe fra 2011(?) som fungerer veldig greit, men jeg kunne gjerne tenkt meg en ny SSD. Den som står i i dag er en Revodrive fra samme år og jeg tenker levetiden på den begynner å nærme seg slik at jeg ønsker å bytte den ut før den tar kvelden.

Så da ser dere hvilke hastigheter jeg er vandt til og jeg ønsker da en ny erstatning til denne. Selvsagt helst noe raskere. Kan noen her anbefale meg en disk som passer til mitt hovedkort?

 

Jeg var inne å så på denne https://www.komplett.no/product/927362/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/kingston-kc1000-240gb-pcie-hhhl-ssd?offerId=KOMPLETT-310-927362# men om dere har noe bedre å anbefale så kom gjerne med det.

 

Jeg tenker ikke så mye på prisen, jeg vil bare at disken skal være over gjennomsnittlig bra. Jeg kjøpte Revodrive med den samme tankegangen, ytelse > kostnad.

 

Har ikke lest meg opp på detaljene rundt hvilke standarder som er gjeldende akkurat nå og jeg prøver å unngå å kjøpe et produkt som ikke er kompatibelt med dinosaur-mobo'et mitt.

 

Takk

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo litt varierende erfaringer der ute. Noen sier bastant at det ikke fungerer med NVMe på gamle hovedkort og derfor anbefales AHCI. I standarden ligger det jo mulighet til å kjøre kode fra PCIe-kortene under BIOS-initialisering så sånn sett burde det jo være mulig å få det til å fungere. En produsent ønsker jo normalt sett å maksimalisere markedet og når man har mulighet til å få kjørt egen kode burde det være greit mulig å få til kompatibilitet.

Lenke til kommentar

Sitter man med et P67 system enda, så bør man oppgradere snart av flere årsaker. Det er ganske sikkert at slike hovedkort aldri vil få oppdaterte BIOS'er for Spectre variant 2 sårbarheten. Derfor vil jeg ikke anbefale å bruke særlig penger på SSD til dette, men som nevnt en Crucial MX500 kan være en grei løsning, og dessuten kan du bruke den i en ny PC senere også naturligvis.

 

Skal man bygge seg ny PC og ønsker god IO ytelse, så er jo Intel Optane 900p det man vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...