Gå til innhold

Mangler gyldig pass HJELP


Anbefalte innlegg

Hei, i morgen skal jeg reise til Polen og jeg finner ikke passet mitt! Tidligere har jeg meldt ifra om mistet pass før jeg har funnet det igjen senere, dette går ut i 2025. Så nå sitter jeg her med det passet jeg meldte savnet og ikke det nye jeg fikk. Det jeg lurer på, er det noen som helst mulighet for at det kan gå ann å reise med dette i morgen, jeg har reist en del og kan ikke huske at passet mitt har blitt brukt til annet enn å se på bilde og bekrefte at det er meg av damen ved gaten. Takk for svar på forhånd!’

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har førerkort eller bankkort med bilde holder vel det til Polen..

Jeg ville ikke gambla på det tho, folk har blitt nektet innreise i norge igjen fra danmark uten pass... 

 

TS, ta deg en tur på lokale politi kammer og hør om det er mulig å få midlertidig pass. Eller nødpass eller hva det nå heter. Kan også fås på flyplassen hvis du skal fly

Lenke til kommentar

Med 2 mistede pass på kort tid er man i faresonen for å ble nektet nytt pass på flere år. Man har en fast regel på 3 mistede pass over 10 år gir nekt for nye pass, men det er individuell vurdering og politiet ønsker å skjerpe reglene.

 

Om man blir nektet nytt pass er nødpass et alternativ som man kan søke om, men det er dyrt og upraktisk og det er også en regel med maks 2 midlertidige pass over 5 år.

Lenke til kommentar

 

Om du har førerkort eller bankkort med bilde holder vel det til Polen..

Jeg ville ikke gambla på det tho, folk har blitt nektet innreise i norge igjen fra danmark uten pass... 

 

Viktig presisering her er dog at du ikke kan nektes innreise i Norge som norsk statsborger, med eller uten pass. At du blir nektet ombordstigning på fremkomstmiddelet du bruker kan likevel skje.

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar

Viktig presisering her er dog at du ikke kan nektes innreise i Norge som norsk statsborger, med eller uten pass. At du blir nektet ombordstigning på fremkomstmiddelet du bruker kan likevel skje.

Joda, man kommer seg til slutt tilbake til Norge på en eller annen måte, men det kan bli en lang og dyr prosess.

 

Siden norsk pass er eneste gyldige legitimasjon for nordmenn i utlandet kan man oppleve følgende uten gyldig pass:

-Bli nektet innreise i landet, selv innen Schengen.

-Bli nektet leie av bil.

-Bli nektet  å sjekke inn på overnattingssted. I flere land krever myndighetene at ID sjekkes.

-Bli nektet  å betale med kredittkort.

 

Selv om alt kan gå bra er dette ikke noe å gamble på.

Lenke til kommentar

 

Viktig presisering her er dog at du ikke kan nektes innreise i Norge som norsk statsborger, med eller uten pass. At du blir nektet ombordstigning på fremkomstmiddelet du bruker kan likevel skje.

Joda, man kommer seg til slutt tilbake til Norge på en eller annen måte, men det kan bli en lang og dyr prosess.

 

Siden norsk pass er eneste gyldige legitimasjon for nordmenn i utlandet kan man oppleve følgende uten gyldig pass:

-Bli nektet innreise i landet, selv innen Schengen.

-Bli nektet leie av bil.

-Bli nektet  å sjekke inn på overnattingssted. I flere land krever myndighetene at ID sjekkes.

-Bli nektet  å betale med kredittkort.

 

Selv om alt kan gå bra er dette ikke noe å gamble på.

 

 

Jeg snakket kun om innreise når du står først står på grensen, i Norge.

Lenke til kommentar

Det ligger en elektronisk chip inne i passet ditt, og denne kombinert med passnummeret er nok sperret siden du har fått nytt. Dersom de sjekker dette, sliter du. Dette er ikke fast prosedyre til og fra Polen. Da de normalt kun har visuell sjekk av passet - med mindre politiet f.eks. leter etter en bestemt person på flyet, eller at det er andre omstendigheter som gjør at de har strengere kontroll. 

 

Sannsynligvis går det fint. Men det er nok ikke noe jeg ville gamblet på. De fleste flyselskapene har pass som eneste gyldig ID ut og inn av Norge. Også innen Schengen.

 

Tipper det er over 90% sannsynlighet for at det går greit. Men det er ikke noe jeg ville gjort. 

 

Flere her som kun har lest første linje i TS innlegg ser jeg. Hu/han/den HAR pass, bare ikke "rett" pass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...