Gå til innhold

selvbygg for fotoredigering


Anbefalte innlegg

Takk for god hjelp:-)

Da spikrer jeg R6.

 

Så var det hovedkort da, tidligere i tråden anbefalt nyeste i7 8700.

Forstod det slik at dette krevde nye typer hovedkort.

Gjerne hovedkort med USB -C porter, om dette ansees å være fremtiden....

Konkrete forslag ?

 

Detter er tipset om før i tråden:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4505303

:-)

Endret av allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AsRock Z370 Pro4

https://www.digitalimpuls.no/asrock/142062/asrock-z370-pro4-atx-z370-4xddr4-ultra-m2-cfx?gclid=Cj0KCQjwkd3VBRDzARIsAAdGzMCzEr1Ls2h2bcQgf0ZVQ550cXSSAWEhpWykqlt1b3AypgjWTFxepScaAjJiEALw_wcB

 

Eller Z370 Extreme4

https://www.digitalimpuls.no/asrock/142061/asrock-z370-extreme4-atx-z370-4xddr4-ultra-m2-sli

 

Ingen av disse har det mye omtalte (negativt) killer nic man finner på «typiske gaming hoverkort», men robust Intel Gigabit nic .

Går du for Taichi har dette også Intel basert trådløst nettverkskort men koster noe mere.

 

 

AsRock er en av få som kommer med bios oppdateringer «lenge» til kortene side.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Blir bra med dette da. Koster en drøy tusenlapp mere enn Pro og Extreme. Men du får i da tillegg dual Gigabit Intel nic pluss Intel trådløst +BT.

3* M.2 Ultra for SATA eller PCI-e x4 nvme ssd.

USB C

Optane ready

Enda mere solid PCB og VRM design

 

 

ASRock Z370 Taichi ca 2600,-

Supports 8th Generation Intel® Core™ Processors (Socket 1151)

Supports DDR4 4333+(OC)

3 PCIe 3.0 x16, 2 PCIe 3.0 x1

NVIDIA® Quad SLI™, AMD 3-Way CrossFireX™

Graphics Output Options: HDMI, Display Port

7.1 CH HD Audio (Realtek ALC1220 Audio Codec)

Supports Purity Sound™ 4 & DTS Connect

8 SATA3, 3 Ultra M.2 (PCIe Gen3 x4 & SATA3)

3 USB 3.1 Gen2 (1 Front Type-C, 1 Rear Type-C, 1 Rear Type-A)

8 USB 3.1 Gen1 (4 Front, 4 Rear)

Dual Intel® Gigabit LAN

Intel® 802.11ac WiFi + BT 4.2

ASRock RGB LED

Hyper BCLK Engine II

Intel® Optane™ Memory Ready

 

 

Taichi boards are aimed to be balanced, and do not show a propensity to lean in any which way: gaming, workstation, overclocking, it could (like many other motherboards) do it all.

https://www.anandtech.com/show/11860/z370-motherboards-asus-asrock-ecs-evga-biostar-msi-gigabyte/35

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger man virkelig alt dette på en maskin som ikke skal overklokkes og helst benytter wifi?

 

Jeg er også av den mening at intel nic er å foretrekke. Størrelsesmessig vil et mini-itx hovedkort levere den han trenger av plass til utvidelseskort. m-atx og atx er større i formfaktor og gjør det enklere å bygge.

 

Det burde være mulig å få tak i et HK fra 1500 som passer ønskene. Her er en liste med 1151-2 hk som spesifikt har wifi, bt, usb-c og m2. Forskjellen mellom de rimeligere HK på listen over og hovedkortet i innlegget over er rundt en tusenlapp. Det kan puttes i noe annet, f.eks bedre ram eller større ssd.

Lenke til kommentar

Det er til valgene som bestemmer og du selvsagt.

Med kriterier om ATX kort , intel gigabit, intel wifi og blutooth , z370 , m2. 2280 port sitter jeg igjen med tre alternativer.

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s329307736&o=eg_574

 

Men av egne erfaringer anbefaler jeg AsRock fremfor Asus og første alternativet (AsRock z370 Pro 4) er godt nok.

Men dette har ikke integrert wifi.

Da må man sette inn pci express trådløst nettverks kort selv (og det finns mye problem kort der ute og det er vanskelig å finne dual wifi/bt intel ac7260 kort)

Lenke til kommentar

USB-C på hovedkortet betyr at der er slik utgang som kommer bak på pc'en. Du kan derimot koble USB-C på kabinettet til en av de interne USB på hovedkortet.

 

Her er et søk etter hovedkort (ATX eller MicroATX, bluetooth, wifi, M.2):

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s329317990&o=produkt_namn

 

(obs: kan ikke stole på at alt er riktig i prisjakt, derfor legger jeg ikke mer kriterier inn i søket)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har nettopp lest Fractal Design R6 builders guide og der er ingen USB-C kontakt i fronten. Kun fire USB 3 Gen1 som standard.

Why is the type C USB 3.1 gen 2 port not included with the Define R6?

http://support.fractal-design.com/support/solutions/articles/4000114236-why-is-the-type-c-usb-3-1-gen-2-port-not-included-with-the-define-r6-

 

Når det gjelder støtte i hovedkort skal det stå noe alá dette. Og nei , det er ikke vanlig.

(Fra AsRock bruker manual)

Connector

1 x Front Panel Type C USB 3.1 Gen2 Header (ASMedia ASM3142)

Der kan man kople usb-c front kabel/port fra R6 (om man kjøper dette)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat bygget maskin med R6, Taichi og 8700k. Her er noen av mine erfaringer med kabinettet:

 

- Frontpanelet med usb-c, Connect D1 er vel ikke så lett å få tak i her til lands foreløpig.

- Kabinettet er overkill stort med mindre du skal ha svær vanntank eller mer enn 4 snurredisker.

- Kabinettet har god støydemping, men med lukket frontdør blir det dårligere lufting enn f.eks. et Meshify C som selvfølgelig slipper ut mer støy.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat bygget maskin med R6, Taichi og 8700k. Her er noen av mine erfaringer med kabinettet:

 

- Frontpanelet med usb-c, Connect D1 er vel ikke så lett å få tak i her til lands foreløpig.

- Kabinettet er overkill stort med mindre du skal ha svær vanntank eller mer enn 4 snurredisker.

- Kabinettet har god støydemping, men med lukket frontdør blir det dårligere lufting enn f.eks. et Meshify C som selvfølgelig slipper ut mer støy.

 

Ville du valgt et annet om du skulle velge på nytt?

Forstår jeg riktig at det var USB C i front , Men ikke så mange hovedkort som støtter dette?

Lenke til kommentar

USB-C på stasjonær er vel ikke så viktig, egentlig.

 

Define R6 leveres ikke med usb-c i front, men det finnes et frontpanel som heter Connect D1 man kan bytte til. Det er bare det at det er umulig å få kjøpt.

 

http://www.fractal-design.com/home/product/accessories/connect-d1

 

Jeg lurte lenge på Define C eller Meshify C, og konkluderte med at støynivå var viktig for meg. Jeg tror nok jeg hadde blitt like fornøyd med Define C, men jeg har jo ikke testet kabinettet.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Nei, mulig USB-C ikke er så viktig viktig på stasjonær, men om jeg sørger for en intern USB-C på hovedkortet kan en sikkert bytte frontpanel, når dette blir mer vanlig i salg.

Er det slik at du anbefaler å kjøre med frontdøren åpen med tanke på temperatur, eller skal det i utgangspunktet være mer enn bra nok med medfølgende  vifter og eventuelt god CPU-kjøing?

Lenke til kommentar

USB-C er bare kontakten. Den eneste fordelen er at pluggen kan settes begge veier. Og den kan levere mer strøm.

USB er i forskjellige varianter:

USB 2

USB 3.0

USB 3.1 Generasjon 1

USB 3.1 Generasjon 2

 

Generasjon 2 gir høyere hastighet. Det er USB 3 variantene som støtter USB-C kontakten. Så om hovedkortet har USB 3.0/3.1 så kan denne kobles mot en USB-C i frontpanel.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Når det gjelder varme så må en tenke på hva en har inni maskinen

Cpu: 65W eller 95W (max verdier)

Skjermkort: F.eks GTX 1050: 75W, GTX 1070Ti: 180W (max verdier)

En harddisk: ca 4W

Hovedkort: ?

 

Så spørs det hvor mange vifter og hvor store de er. Til fler vifter til mindre jobb på hver.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Er det slik at du anbefaler å kjøre med frontdøren åpen med tanke på temperatur, eller skal det i utgangspunktet være mer enn bra nok med medfølgende  vifter og eventuelt god CPU-kjøing?

 

Dersom du kjører med frontdøren åpen, er hele greia med støydemping ganske meningsløs. Du har god nok kjøling med døra lukket med mindre du snakker om overklokking - og selv da er det bare snakk om 3-5 grader forskjell på cpu om du åpner døra.

 

R6 er et supert kabinett, så hvis du ikke bryr deg om størrelsen er det et godt kjøp.

 

Hvis du vil ha et mindre kabinett som er like streit, er Define C bra.

 

Hvis du vil ha maks luftinntak i front, og ikke bryr deg om det støyer litt mer eller at det ser litt funky ut, er Meshify C bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...