Gå til innhold

Hvor gromt grafikk kort trengs til spilling?


leirpytt

Anbefalte innlegg

Det heller mot R9600XT kort ja. Å endre på regional settings fungerte ikke, tenker det kommer av at jeg kun kan bruke 8mb minne til grafikkortet... Men det er nå en annen diskusjon :)

 

Hvilket merke er å anbefale? Det er jo en god del av de da... Erfaringer?

 

EDIT:

Dette kortet var jo ganske billig. Vil det duge?

Endret av leirpytt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter å ser litt på komplett.no, hva er egentlig forskjellen på dette kortet til 1000kr og dette kortet til 1600kr (som er det billigste 9600XT kortet)

 

Jeg forstår at det xt kortet gir bedre ytelse, men er det bedre/raskere minne, gpu, eller?

Radeon 9600 XT er det som gir mest i prisklassen 1000-2000kr.

 

Hvis du handler på PSdata får du det for bare 1295 kr. Det er ganske soleklart det tilbudet som gir mest for pengene for tiden.

Lenke til kommentar

En ting du må huske på før du bestiller et 9600-pro eller xt er at de trekker mye strøm. Mer enn 9700 Pro. Du bør derfor ha en strømforsyning som leverer minst 340 watt. På Startit har de fått inn en del kort og solgt en del strømforsyninger pga dette. Enkelte kunder har rett og slett ikke fått liv i dyret etter å ha satt inn nytt 9600 pro/xt.

Lenke til kommentar
Det heller mot R9600XT kort ja. Å endre på regional settings fungerte ikke, tenker det kommer av at jeg kun kan bruke 8mb minne til grafikkortet... Men det er nå en annen diskusjon :)

 

Hvilket merke er å anbefale? Det er jo en god del av de da... Erfaringer?

 

EDIT:

Dette kortet var jo ganske billig. Vil det duge?

Jepp, det var det jeg tenkte på. Det yter likt med alle andre 9600 XT-kort (selv om de som regel koster 1600-1700kr)

 

Det er ikke uten grunn at PS-data har mottatt flere hundre bestillinger på dette de siste dagene. (tok vel ca 12 timer fra det sto på lager "100+" til det sto "ventes inn 10.12" og et døgn etterpå "ventes inn 18.12", altså at hele lasset som skulle komme 10.12 var bestillt før de rakk å ha det som hyllevare.)

Lenke til kommentar
En ting du må huske på før du bestiller et 9600-pro eller xt er at de trekker mye strøm. Mer enn 9700 Pro. Du bør derfor ha en strømforsyning som leverer minst 340 watt. På Startit har de fått inn en del kort og solgt en del strømforsyninger pga dette. Enkelte kunder har rett og slett ikke fått liv i dyret etter å ha satt inn nytt 9600 pro/xt.

Du sier noe der ja... Tviler på at Shuttlen min klarer det nei. Den PSU'en er vel på max 200W? Eller er den enda mindre?

 

Det hadde vært maksimalt kjedelig å funnet ut at kortet drog mer strøm en burken klarer å levere. Da hadde jeg jo vært like langt.

Endret av leirpytt
Lenke til kommentar
En ting du må huske på før du bestiller et 9600-pro eller xt er at de trekker mye strøm. Mer enn 9700 Pro. Du bør derfor ha en strømforsyning som leverer minst 340 watt. På Startit har de fått inn en del kort og solgt en del strømforsyninger pga dette. Enkelte kunder har rett og slett ikke fått liv i dyret etter å ha satt inn nytt 9600 pro/xt.

Du sier noe der ja... Tviler på at Shuttlen min klarer det nei. Den PSU'en er vel på max 200W? Eller er den enda mindre?

 

Det hadde vært maksimalt kjedelig å funnet ut at kortet drog mer strøm en burken klarer å levere. Da hadde jeg jo vært like langt.

Burde gå bra, et skjermkort trekker vanligvis ca 50watt.

Dessuten hvis du har en kvalitets strømfosyning så må du ikke se deg blind på watt, det er kvaliteten som gjelder! Hva mere har du i pc`n? er litt relevant ettersom hvor mye strøm den trenger :)

Lenke til kommentar
Burde gå bra, et skjermkort trekker vanligvis ca 50watt.

50W :wow: !!

Det er ikke mulig! 50W er like mye som en middels CPU. Siden watt elektrisk energi inn = watt varme-energi ut, betyr det at GPU'en (GPU'en utvilker ca 90% av varmen på et skjermkort) blir like varme som en CPU dersom det kjøles med en typisk CPU-kjøler. Dette kan jo umulig være riktig med de små og ofte passive kjøleribbene GPU'er kjøles med. Jeg tror det riktige tallet for skjermkort ligger rundt 10-20W.

Lenke til kommentar
En ting du må huske på før du bestiller et 9600-pro eller xt er at de trekker mye strøm. Mer enn 9700 Pro. Du bør derfor ha en strømforsyning som leverer minst 340 watt. På Startit har de fått inn en del kort og solgt en del strømforsyninger pga dette. Enkelte kunder har rett og slett ikke fått liv i dyret etter å ha satt inn nytt 9600 pro/xt.

Hvordan finner jeg ut hvilken strømforsyning jeg har?

Lenke til kommentar

Angående strømforsyning så ikke la deg lure av skrekk historiene. Shuttle pcen skal funke fint med 9600. Vet ikke nøyaktig hva de trekker men det skal funke fint. Må huske på at hardware steder liker å stappe i high end kort som radeon9800xt, fx5900pro ol og det funker fint. Dette er betydelig mer strømhungrige greier en 9600. Husk at 9600 er produsert ved .13 micron mens 9800 serien er laget ved 0,15 og dermed utvikler mer varme :wow:

Endret av PålPot
Lenke til kommentar
Burde gå bra, et skjermkort trekker vanligvis ca 50watt.

50W :wow: !!

Det er ikke mulig! 50W er like mye som en middels CPU. Siden watt elektrisk energi inn = watt varme-energi ut, betyr det at GPU'en (GPU'en utvilker ca 90% av varmen på et skjermkort) blir like varme som en CPU dersom det kjøles med en typisk CPU-kjøler. Dette kan jo umulig være riktig med de små og ofte passive kjøleribbene GPU'er kjøles med. Jeg tror det riktige tallet for skjermkort ligger rundt 10-20W.

Ta en titt her du: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/11/30/0824163

Så gjennomsnitlig så bruker kort 50watt

Ser at Radeon er nøye på strømmen.. så her burde det gå meget bra :)

Lenke til kommentar
Burde gå bra, et skjermkort trekker vanligvis ca 50watt.

50W :wow: !!

Det er ikke mulig! 50W er like mye som en middels CPU. Siden watt elektrisk energi inn = watt varme-energi ut, betyr det at GPU'en (GPU'en utvilker ca 90% av varmen på et skjermkort) blir like varme som en CPU dersom det kjøles med en typisk CPU-kjøler. Dette kan jo umulig være riktig med de små og ofte passive kjøleribbene GPU'er kjøles med. Jeg tror det riktige tallet for skjermkort ligger rundt 10-20W.

Ta en titt her du: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/11/30/0824163

Så gjennomsnitlig så bruker kort 50watt

Ser at Radeon er nøye på strømmen.. så her burde det gå meget bra :)

Ifølge linken så burde jo ikke R9600XT bruke mer enn 22W, så det burde jo gå godt :green:

Lenke til kommentar
Burde gå bra, et skjermkort trekker vanligvis ca 50watt.

50W :wow: !!

Det er ikke mulig! 50W er like mye som en middels CPU. Siden watt elektrisk energi inn = watt varme-energi ut, betyr det at GPU'en (GPU'en utvilker ca 90% av varmen på et skjermkort) blir like varme som en CPU dersom det kjøles med en typisk CPU-kjøler. Dette kan jo umulig være riktig med de små og ofte passive kjøleribbene GPU'er kjøles med. Jeg tror det riktige tallet for skjermkort ligger rundt 10-20W.

Ta en titt her du: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/11/30/0824163

Så gjennomsnitlig så bruker kort 50watt

Ser at Radeon er nøye på strømmen.. så her burde det gå meget bra :)

Ifølge linken så burde jo ikke R9600XT bruke mer enn 22W, så det burde jo gå godt :green:

Jepp, det var det jeg også mente. (jeg bommet jo ikke så veldig mye når jeg sa 10-20W og de har målt opp til max 22W.)

 

Men jeg må si at det overrasket at 9800XT bruker hele 74W og at FX 5950 Ultra bruker så mye som 94W. Man får jo et visst hint med de tynn-finne kobber-kjølerene og digre vifter som opptar en PCI plass men jeg trodde fortsatt det var noe lavere, særlig på 9800XT som ofte kommer med en betydelig mer beskjeden kjøler enn FX 5950 Ultra. Takk for linken uansett. Det var interresant.

Lenke til kommentar
QUOTE (leirpytt @ 11/12/2003 : 22:10)

Sitter å ser litt på komplett.no, hva er egentlig forskjellen på dette kortet til 1000kr og dette kortet til 1600kr (som er det billigste 9600XT kortet)

 

Jeg forstår at det xt kortet gir bedre ytelse, men er det bedre/raskere minne, gpu, eller? 

 

 

Radeon 9600 XT er det som gir mest i prisklassen 1000-2000kr.

 

Hvis du handler på PSdata får du det for bare 1295 kr. Det er ganske soleklart det tilbudet som gir mest for pengene for tiden.

 

:yes:

 

edit_

 

og :yes:, har så lyst på... så lyst......

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...