Gå til innhold

Tenker å oppgradere gaming PC (Budsjett på 6-8k)


Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å oppgradere min gaming PC fra 2012 med nyere deler. Noen deler er allrede oppgradert, som PSU og GPU for noen år tilbake.

 

Slik ser PC'en min ut nå:

ASUS P8Z77-V LE

I5 3570K

GPU: 970 (oppgradert fra AMD 7850 i 2015)

PSU: Cooler Master 850W (Oppgradert i 2015)

Kabinett: Corsair 550D

HDD: Seagate Barracuda 2TB

SSD: Intel 310 120GB, og noen mange år gamle SSD'er jeg fikk av jobben et par år tilbake.

RAM: Corsair 8GB 1600

 

Det jeg er mest bekymret for er nok hovedsakelig lagringen, da SSD'ene og HDD'en er vel såpass utdatert og gammel at de må erstattes ettersom de kan dø ganske fort. Tenker PSU'en kan overleve minst 2 år til? Andre forslag eller heads up ang. oppsettet? Kabinettet er også stort sett blitt herja på en del og brukt jukse metoder for å få plass til ting, og 0 kabell management, så vil helst jobbe i et nytt kabinett. Brukt også en del sånne kabel zips, er dette da bare å kutte med saks uten å skade kablene, da disse kablene må vel brukes om igjen mens jeg oppgraderer.

 

Dette er det jeg vil oppgradere:

Hovedkort, CPU, RAM, Lagring, Kabinett

 

Målet er å ha en PC som ikke lager noe lyd og er stille som en mus, er utrolig kjapp og duger til spill og samtidig alt annet. Den vil mest brukt til gaming, men det at den duger til andre ting er jo pluss hvis jeg har behov for det senere som f.eks video redigering. Fleksibilitet er vel ordet jeg er ute etter.

 

Har hørt mye positivt om Ryzen av Ryzen brukere og vurderer om jeg skal prøve meg på Ryzen. For hovedkortet er jeg usikker men vil helst ha høye ram speed og helst mulighet for SLI men det kan dere som er flinkere enn meg til å gi meg pros og cons. 16 GB på ram er vel must mtp. at spilla jeg spiller klager over for lite ram på mine 8GB.

 

Jeg regner med at man trenger Windows lisens også, men vet ikke hvor mye disse koster.1/2 TB med lagring hadde vært perfekt for lagring av dvs. store filer også, men har 1TB med lagring på sky. Er usikker på størrelsen av SSD, men trenger nok en stor en eller bruke de gamle, mtp. at jeg spiller spill som drar nytte av SSD, som Elder scrolls, fallout og battlefield.

 

Ellers vil jeg at kabinettet skal være bygge vennlig og ikke ha dumme "workaronds" og enkle metoder for dvs. ting.

Er ikke noe god på PC bygging, så her må man regne med at man snakker med en noob framfor pro som mange av dere er.

 

Det var det tror jeg, har lest en god del og undersøkt på nettet, men det jeg kom frem til kostet mer enn det budsjettet jeg har. Utenom det så er alt det av PC kunnskapene mine fra 2012, har ikke peiling på endringer i teknologi fra den tida siden jeg sluttet å følge med på PC teknologi etter 2012.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Målet er å ha en PC som ikke lager noe lyd og er stille som en mus, er utrolig kjapp og duger til spill og samtidig alt annet.

 

Slikt koster nok mer penger enn du kan bruke serru ;)

 

For å gi litt mer liv i din PC :

 

Ny SSD : Crucial MX500 500GB (fåes også i andre størrelser og da priser)

Nytt skjermkort : GTX 1070 Ti

 

 

Da får jeg holde meg til stille PC som skal hovedsakelig brukes til spill og surfing. Vil helst bruke penger på å oppgradere hovedkort, CPU og RAM fremfor GPU, da GPU'en er ganske ny. Nyere enn de andre delene som ble kjøpt i 2012 og sikkert tar kvelden om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Om du oppgraderer CPU, hovedkort og RAM, så vil ditt GTX 970 kort være en flaskehals i spill. Selv om det er nytt i din oppfattning, så er de korta som er ute nå vesentlig raskere. Gjør som du vil du :)

 

Jeg ser jo den :p tror jeg forklarte meg dårlig. PC'en jeg har nå fungerer ganske bra til det jeg holder på med. Mao. så duger 970'en min til spilla jeg spiller. Grunnen til at jeg vill oppgradere er pga de andre delene er gamle og kan dø ut når som helst tenker jeg. Ikke fordi PC'en ikke er god nok. Regner med at det å oppgradere alt annet enn GPU ikke gir værre performance, men gjøre det bedre selvom ikke GPU kan dra nytte av det nye hardwaret.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe stort poeng i å kaste bort penger på noe som helst her. Kanskje skjermkort. Er du redd for datakrasj, ta backup!

Jo forresten, til tyngre videoredigering kan du nok trenge litt mer minne. Spørs selvsagt hvor store prosjekter du skal jobbe med.

Endret av valen
Lenke til kommentar

Dumt å oppgradere noe skjermkort som enkelte anbefaler. Nvidia lanserer sin Volta serie i år, og du klarer deg fint med ett 970 kort frem til da. Om det er noe du ønsker å oppgradere så vent på det. Det eneste jeg ville gjort her er å kanskje sette inn en ny SSD. Da ville jeg gått for en standard 5xxGB som den Crucial disken som ble anbefalt noen poster over.

 

Skal du ha RAM, CPU og hovedkort så er anbefalingen fra Betroz en innertier. Kabinett går veldig på personlig preferanse. Så der velger du bare noe du liker, til prisen du ønsker. Intels i5 8600k er et bedre valg enn Ryzens 1600x(billigere) og 1700x(dyrere). Ryzen 2 kommer jo i April så ting kan endre seg da.

 

se benchmark mellom 1700x og 8600k her

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-8600K-vs-AMD-Ryzen-7-1700X/3941vs3915

 

Som du ser tilbyr Intel betydelig bedre single core og quad core speed, som vil ha størst betydning i spill. 1700x er betydelig bedre i multi core speed, men det er fordi den har 8 cores og 16 threads mot intels 6 core og 6 threads. Men det er kun i oppgaver hvor den bruker alle sine cores og threads, som en vanlig forbruker/gamer ikke vil ha i nærheten av ett behov for.

 

Den fordelen blir forøvrig helt nøytralisert av Intels i7 8700k med sine 6 cores og 12 threads.

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-AMD-Ryzen-7-1700X/3937vs3915

Den gruser også toppmodellen 1800x som egentlig ikke gir veldig mye mer ytelse over 1700x.

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-AMD-Ryzen-7-1800X/3937vs3916

 

Windows lisens får du grisebillig på ebay. under hundrelappen for en OEM lisens av Windows 10 pro

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Ikke oppgrader skjermkort. Prosessoren din er for svak for 1070ti som foreslått over. Ytelsesøkninga fra 970 vil ikke bli verdt pengene. 970 er fremdeles et meget bra skjermkort som kan holde noen år til med spill på medium til høyt grafikknivå.

 

Nja hvis han overklokker sin i5 3570K til ~4.5 GHz så skal det gå greit. Poenget med å anbefale skjermkortet (1070Ti) var for å gi hans PC mer liv da til spill. Det beste er naturligvis å oppgradere ALT, men det går ikke innen hans budsjett.

Lenke til kommentar

CPU'en min er akk nå overklokket til 4.2 ghz hvis jeg husker riktig. Spiller stort sett aldri nyere spill, holder meg til Bethesda spill som aldri krever stort av hardware. Utenom det bestemte jeg meg for å kjøpe BF1 i går så dette er ikke noe jeg spiller til vanlig. Husker også BF1 betaen gikk veldig bra på datamaskinen min med 60 fps.

Lenke til kommentar

Utenom det bestemte jeg meg for å kjøpe BF1 i går så dette er ikke noe jeg spiller til vanlig. Husker også BF1 betaen gikk veldig bra på datamaskinen min med 60 fps.

 

I spill som BF1, så merker du forskjell mellom 60 og 120++ fps. Da er det ikke bare skjermkortet som må henge med, men CPU og RAM også.

Lenke til kommentar

 

Utenom det bestemte jeg meg for å kjøpe BF1 i går så dette er ikke noe jeg spiller til vanlig. Husker også BF1 betaen gikk veldig bra på datamaskinen min med 60 fps.

 

 

I spill som BF1, så merker du forskjell mellom 60 og 120++ fps. Da er det ikke bare skjermkortet som må henge med, men CPU og RAM også.

Er det ikke slik at jeg trenger skjerm som støtter høyere hz da? Har en på 8ms og 60Hz, så sist jeg spurte om dette for år tilbake ble jeg fortalt at høyere fps enn 60 for meg var ubrukelig pga. 60 hz skjerm.

Lenke til kommentar

 

 

Utenom det bestemte jeg meg for å kjøpe BF1 i går så dette er ikke noe jeg spiller til vanlig. Husker også BF1 betaen gikk veldig bra på datamaskinen min med 60 fps.

 

I spill som BF1, så merker du forskjell mellom 60 og 120++ fps. Da er det ikke bare skjermkortet som må henge med, men CPU og RAM også.

Er det ikke slik at jeg trenger skjerm som støtter høyere hz da? Har en på 8ms og 60Hz, så sist jeg spurte om dette for år tilbake ble jeg fortalt at høyere fps enn 60 for meg var ubrukelig pga. 60 hz skjerm.

 

 

Stemmer det. En 144/165 Hz skjerm er uansett å anbefale hvis man spiller mye CS:GO, BF1 og slikt. Har skjermen G-Sync er det en fordel også (siden det fjerner screen tearing). Men alt koster penger.

Lenke til kommentar

 

Ikke oppgrader skjermkort. Prosessoren din er for svak for 1070ti som foreslått over. Ytelsesøkninga fra 970 vil ikke bli verdt pengene. 970 er fremdeles et meget bra skjermkort som kan holde noen år til med spill på medium til høyt grafikknivå.

 

Nja hvis han overklokker sin i5 3570K til ~4.5 GHz så skal det gå greit. Poenget med å anbefale skjermkortet (1070Ti) var for å gi hans PC mer liv da til spill. Det beste er naturligvis å oppgradere ALT, men det går ikke innen hans budsjett.

 

Skjermkortet står vell ikke tilbake for noe på en god stund framover, nesten på 1060 nivå :) Jeg ville prioritert SSD og venta et år eller 2 til for så å oppgradere alt :)

Lenke til kommentar

Jeg ser jo den :p tror jeg forklarte meg dårlig. PC'en jeg har nå fungerer ganske bra til det jeg holder på med. Mao. så duger 970'en min til spilla jeg spiller. Grunnen til at jeg vil oppgradere er pga de andre delene er gamle og kan dø ut når som helst tenker jeg. Ikke fordi PC'en ikke er god nok. Regner med at det å oppgradere alt annet enn GPU ikke gir værre performance, men gjøre det bedre selvom ikke GPU kan dra nytte av det nye hardwaret.

Da vil det beste være å ikke oppgradere. En PSU fra 2015 av normal kvalitet holder i minst 5 år, om ikke 10. Jeg har hatt PCer som står på døgnet rundt siden 2000, og jeg har ikke opplevd at PSU plutselig dør fra meg. Bortsett fra de to som har blitt tatt av lynet. En av dem var forøvrig en Mist, så den hadde sikkert tatt kvelden før den ble 2 år, men det er en annen historie.

 

SSDen ville jeg vurdert å bytte ut - jeg vet ikke hvor lenge du har hatt den, men jeg kjøpte en 320 (modellen etter din) tilbake i 2011. Du kan uansett kjøre en diagnose på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...