Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Nytt batteri - nødvendig å lade?


Anbefalte innlegg

Har nettopp vært ute og kjøpt nytt batteri som jeg skal installere i bilen i løpet av helga. 

 

Jeg har lest en del forskjellige meninger om behovet for å lade nye batterier før de settes inn. Jeg målte spenningen på batteriet nå, og måleren viser 12,64 Volt. I følge tabell som jeg fant her betyr det at batteriet er ca 75% fulladet.

 

Det jeg da lurer på er:

Bør jeg koble til en lader og fullade batteriet før jeg setter det inn i bilen? (Har en gammel, men fungerende 4A lader) Bilen har Defa motorvarmer med ladefunksjon, så jeg funderer på om jeg også like godt kan montere batteriet og så plugge inn Defaen etterpå. 

 

Noen som vet om det ene eller det andre alternativet er best?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare sett det inn og kjør i vei, ikke behov for opplading.

 

Se også:

 

https://www.varta-automotive.no/no-no/varta-batteri-support/lading/hvordan-lade-et-bilbatteri

 

Stemte bra det, batteriet er på plass og fungerer bra!

 

Noe du bør gjøre, hvis du ikke allerede har gjort det, er å måle spenninga på batteriet med motoren i gang. Altså måle ladespenninga. Når en har brukt masse penger på nytt batteri så er det greit å være sikker på at det får korrekt lading.

 

Godt tips. Ikke noe problem med ladinga.  Det gamle batteriet var gåent...ikke så rart, jeg tror nemlig det kan ha vært 13 år gammelt... Med mindre tidligere eier har kjøpt originalbatteri fra Opel ved en tidligere anledning, var det batteriet bilen kom med da den var ny. Så på høy tid med skifte ja.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt bilbatterier som har overlevd 20 år, det er faktisk ikke noe problem med riktig lading.

Det ene røyk til slutt etter at dynamoen tok kvelden og batteriet som følge av dette ble tappet ned en gang.

 

Tydelig at det går an. I mitt tilfelle var det på tide med skifte fordi batteriet selv etter lading ikke greide mer enn 2-3 start før det fikk problemer. Det blir en del småkjøring og har ikke lyst til å bli stående fast utenfor butikken etter en handletur med flere stopp.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

ok, høres bra ut.

vet noen her hvor mye strøm en bil trekker som ukke er ibruk?

Outlander 2004

Jeg har et tangampermeter som måler dcAmp. og det viser 0,09 til 0,1A.

Er det nok til å tappe batteriet.

 

Jeg hadde feil på varmetrådene bak som trakk ca 2,5A så batteriet ble tapppet på 2dg.

Etter at jeg trakk ut sikringen på  disse var jeg nede på 0,1 og lurer på om det er normalt.

Lenke til kommentar

Tror rundt 0,02A er det ganske normalt. Men det er i full dvale. Det er også så lite at du sansynligvis må ha et vanlig multimeter for å måle det nøyaktig. DC-tangamperemetre kan være ganske unøyaktige.

Forrige bilen min hadde 0,014A i full dvale. Tok ca. 20 minutter fra bilen var slått av og dørene lukka til den gikk i full dvale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...