Gå til innhold

Svenske skapte rabalder med leserbrev om solcelle-trøbbel. Her er utfordringene norske kunder møter på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For lav strømpris, for lite Enova støtte, feil vinkel osv. Solcelle bransjen klager uansett. I fremtiden vil de klage mer, da blir det mer effektprising. Plusskunder bør betale for det ekstra arbeidet nettselskapene får.

 

Har selv solceller, måtte betale 50 kroner måneden ekstra for at energileverandør skulle utføre ekstra avregning som plusskunde. Verdien på det jeg produserer er ca. 500 pr.år... for meg svarer det seg å gi bort solcellestrøm som jeg ikke bruker selv. Noe jeg gjør.

 

Et offentlig energiselskap hadde (og har) en solcellepakke, den ville de ha ca 200 pr. kun for serviceavtale. Det ville gitt meg flere tusen i minus hvert år.

 

Håper Enova og nettselskap øker effekt-fokus, er snart Enova konferanse, tipper katten slippes ut av sekken der?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Enova har siden 2015 gitt tilskudd til personer som får installert et solcelleanlegg eller et lite vindkraftverk i egen helårsbolig."

 

Og hvem får Enova pengene fra?  Jo norske strømkunder/skattebetalere i Norge.

 

Vi har vannkraft nok  til hele samfunnets behov, som vi betaler mye for ( i strømpris og avgifter) i forhold til produksjonsprisen.

En tredobling av prisen, som gjør at folk i vinterlandet Norge betaler ekstra for varmpepumper for få ned prisen til  samme 1/3.

Så skal alle altså i tillegg være med på å betale for solcellemonteringer. ( Slik at strømselskapene kan selge enda mer til andre land?)

 

:dremel:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bransjen kan kun bli bedre. Kjøpte et pilotanlegg fra http://www.solel.no/ for litt over et år siden, to stk 300w paneler med mikroinverter. Kostet 12000+, og da fikk jeg paneler og inverter uten noen som helst info om produsent. Ett sørvendt panel produserte i 2017 148 kwh, så jeg regnet ut at anlegget er nedbetalt om 48 år :) Grei måte å sjekke solinnstrålinga på tomta, men dårlig butikk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det slik at inget tak som ikke er dimensjonert for montering av solceller kan monteres solceller på.
Likeledes må man ta hensyn til forskrifter om hvilket tak-tekke som er påbudt av det aktuelle kommunale nevnd. Skal det ikke vere papp, eller er der inne et forbud mot glaserte hollandske panner, ditt eller datt.

Er litt "Nesskaffe" refill over det hele, bare sett opp prisen frikene er helt grønne.
Og kommer gjerne vaggende inn regjeringdørene i trespann, eller tar en U-hjelps languke etter statens satser. Med media på slep til same betingelser.
Har solceller 20% miljøeffekt i forhold til tradisjonell vannkraft, eg tviler. Og her likner det litt på U-hjelp, 20% kommer frem og det som kommer frem er bare til nytte for Neger-konger; eller skal vi si en del av den samme finere flokken.

 

I dag er det ikke lenger media-dilletantene eller Klassekampen som roper høyes, det er det milli-tanter som Robert Mood og nye politiske statsborgere som gjør hva angår 20 år gamle problemer. Stille bort i en krå har det politiske norge sett seg, i en form for uttalt nød om berekraft.

 

Hvor fan er opprørspolitiet og US sin norske etterretning avdeling nu; har dei nok med en Trump i ermet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bransjen kan kun bli bedre. Kjøpte et pilotanlegg fra http://www.solel.no/ for litt over et år siden, to stk 300w paneler med mikroinverter. Kostet 12000+, og da fikk jeg paneler og inverter uten noen som helst info om produsent. Ett sørvendt panel produserte i 2017 148 kwh, så jeg regnet ut at anlegget er nedbetalt om 48 år :) Grei måte å sjekke solinnstrålinga på tomta, men dårlig butikk.

 

En slik mikroordre vil selvsagt gi veldig høy pris per installerte W, og i sin tur høy neddiskonterte pris per produserte kWh. På samme måte som å bestille en rørlegger for å komme ut og montere en liten ventil vil gi svært høy kostnad for "en stk. ventil".

 

For større bygg, særlig næringsbygg, forretningsbygg og bygg med kjølebehov, med et bruksmønster som sammenfaller direkte med solinnstrålingen og derfor kan bruke tilnærmet all produksjon selv, vil man få skalerbarhet og god økonomi i prosjektene. For slike bygg kan også solceller nettopp redusere behovet for store effekter som utløser kostbare effekttariffer.

 

For boliger må man ha større tålmodighet mtp. økonomien, men det er mange som gir litt blaffen i dette og liker tanken på å bli delvis selvforsynt med energi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så overrasket over at små panel gir dårlig økonomi. Det blir sikkert ikke bedre her til lands med våre kraftselskaper som slettes ikke ønsker seg noe annet enn et fint rør med bratt fall ned fra kundenes pengemagasin. Men hvis du får satt solfangsten litt i fase med behovet blir det jo fort annerledes. Som Falsum sier, bygg med kjølebehov, spesielt den klassiske skoesken av et supermarked som har stort kjølelager og stort takareal.

 

De passivhusene som fikk så mye kritikk for dårlig inneluft for noen år siden kan jo få en fin oppdatering. Godt isolert om vinteren, altfor godt isolert om sommeren - da kan aktiv utlufting og kjøling hjelpe og solcellepanelet kan drive dette. Jo mer sol, jo mer kjøling trengs, jo mer energi er tilgjengelig. Da er jobåde redusert strømbehov om sommeren og redusert oppvarmingsbehov om vinteren med i regnestykket til panelet. En kan gjerne lade batterier, selge overskudd osv, men det vil jo fordyre installasjonen.

Endret av Ola Leier
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så overrasket over at små panel gir dårlig økonomi. Det blir sikkert ikke bedre her til lands med våre kraftselskaper som slettes ikke ønsker seg noe annet enn et fint rør med bratt fall ned fra kundenes pengemagasin. Men hvis du får satt solfangsten litt i fase med behovet blir det jo fort annerledes. Som Falsum sier, bygg med kjølebehov, spesielt den klassiske skoesken av et supermarked som har stort kjølelager og stort takareal.

 

De passivhusene som fikk så mye kritikk for dårlig inneluft for noen år siden kan jo få en fin oppdatering. Godt isolert om vinteren, altfor godt isolert om sommeren - da kan aktiv utlufting og kjøling hjelpe og solcellepanelet kan drive dette. Jo mer sol, jo mer kjøling trengs, jo mer energi er tilgjengelig. Da er jobåde redusert strømbehov om sommeren og redusert oppvarmingsbehov om vinteren med i regnestykket til panelet. En kan gjerne lade batterier, selge overskudd osv, men det vil jo fordyre installasjonen.

 

Tragikomisk, men sant.

Men økologi & klima-riktig?

Heller keiserens nye klær.

Benytt varmepumper og sol-cellepaneler på større (offentlige) bygg, så våre skatter/offentlige driftsomkostninger kan bli redusert. ( Hvis det er effektivt kostnadsmessig.)

Så kan privatboliger få strømmen til  produksjonspris, istedet for  at samfunnet  kaster bort gode arbeidskrefter på mikkmakk & tullball.

Vi har  nok fornybar vannkraft til hele samfunnets behov, med samme produksjonspris både sommer som vinter.

Eventuelt kan privatboliger benytte  (enkle) termisk solenergi-paneler for å varme opp forbruksvann.

Lenke til kommentar

 

Bransjen kan kun bli bedre. Kjøpte et pilotanlegg fra http://www.solel.no/ for litt over et år siden, to stk 300w paneler med mikroinverter. Kostet 12000+, og da fikk jeg paneler og inverter uten noen som helst info om produsent. Ett sørvendt panel produserte i 2017 148 kwh, så jeg regnet ut at anlegget er nedbetalt om 48 år :) Grei måte å sjekke solinnstrålinga på tomta, men dårlig butikk.

 

En slik mikroordre vil selvsagt gi veldig høy pris per installerte W, og i sin tur høy neddiskonterte pris per produserte kWh. På samme måte som å bestille en rørlegger for å komme ut og montere en liten ventil vil gi svært høy kostnad for "en stk. ventil".

 

For større bygg, særlig næringsbygg, forretningsbygg og bygg med kjølebehov, med et bruksmønster som sammenfaller direkte med solinnstrålingen og derfor kan bruke tilnærmet all produksjon selv, vil man få skalerbarhet og god økonomi i prosjektene. For slike bygg kan også solceller nettopp redusere behovet for store effekter som utløser kostbare effekttariffer.

 

For boliger må man ha større tålmodighet mtp. økonomien, men det er mange som gir litt blaffen i dette og liker tanken på å bli delvis selvforsynt med energi.

Bra innlegg, men det som du skriver får ikke kunder opplyst. Om solcellebransjen sier solceller er smart for de som har stort kjølebehov og effektledd om sommeren så vil jeg tatt leverandør seriøst

 

. En må også opplyse kunder om effektledd, privatkunder har ikke effektledd i dag, da er effekt ingen gevinst.

Noen nettselskap har effektledd kun vinter, solceller har mikroskopisk betydning for energipris om en har stort kjølebehov, noen nettselskap bruker peak som referanse av effektpris over året, effekt topp kommer normalt om vinteren, men noen har effekttopper vinter, så har vi noen nettselskap som har måneds effektpris,hver måned eller 6 kaldeste måneder. Tror ikke det er mang som selger sol som informerer og er ærlige omkring dette.

 

.å kalle seg selvforsynt når en produsere 10 ganger så mye som en trenger på sommeren og må kjøpe all energi på peak load vinteren er et narrespill for samfunnet.

 

Jeg savner ærlighet og forståelse omkring sol og vind, spesielt blandt politikere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror politikerne er spilt lang utover sidelinjen, da dei må si det mediehusene vil og som passer til reklamen.

Se bare på Dagbladet som måtte ta bort sit komentarfeldt fordi dei fikk for mye pepper, grunnet egen usaklighet. VG er ikke det slag betre. Man får egen kommentar på maskin som sender, men andre viser den ikke på, det er en klar manipulasjon.

 

Ungdomen gjør rett i å gi fan med fett på, og leser ikke norske aviser. Det er ut..., og hvem skal ta ansvaret for elendigheten i dagsavisene; Redaktøren eller den dumme leseren som bare blir enda dummere ?

Nesten helsvarte forsider er betegnende for dagens situasjon i pressen, og det svarte blekket er en miljøbelastning selv i hendig tabloidformat, og man blir svart i røven av det.

 

Mulig vi ser litt av same trenden hva angår privatskoler, dei fusker i faget så sant dei kan spare 10 kroner pr elev, og overfakturerer gjerne.

 

Bare dump solenergi mot varmvatn da kommer De betre ut okke som, og produser varmvatn når strømuttak ellers er lavt.

Smarte målere hva ? Smart for hvem

http://www.lowtechmagazine.com/2015/05/sustainability-off-grid-solar-power.html

Endret av Hårek
Sitatpyramide
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bransjen kan kun bli bedre. Kjøpte et pilotanlegg fra http://www.solel.no/ for litt over et år siden, to stk 300w paneler med mikroinverter. Kostet 12000+, og da fikk jeg paneler og inverter uten noen som helst info om produsent. Ett sørvendt panel produserte i 2017 148 kwh, så jeg regnet ut at anlegget er nedbetalt om 48 år :) Grei måte å sjekke solinnstrålinga på tomta, men dårlig butikk.

Følgte det med festemateriell og kabler i den prisen?

Kan regne med 1kr/Watt for solceller dvs ca 6000kr for panelene (OK du kan få dem billigere nå) og 1000kr (utland) - 2000kr per microinverter.

Åssen vet du at det ene panelet produserte 148 KWh? Egen måler på det eller?

Og er det koblet på egen kurs eller bare i en stikkkontakt?

 

Jeg kjøpte 2x265W paneler av Jens Kirkebo i Torp forleden for 3300kr. Han har et anlegg på ca 15KW på taket og regner med at det er tilbakebetalt iløp av 15 år. Han importerte selv og har betal ca 150.000kr kr for alt. Han fortalte meg at et anlegg på 10KW er nok mest optimalt pga støtte. Han får 1kr/KW for  5000kwh fra otova resten må han bruke selv eller får dårligere betalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...