Gå til innhold

Ohm i bass elementer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, enten er det fordi den er paraelkoblet eller er det magnetspolen problemet ligger.

Hvilken motstand spolen har. Lavere betyr vel de er lett å drive. 32 ohm er veldig tungt å drive.

Men 2 ohm er vel ofte ikke så bra for forsterkeren.

 

Beste er å ha 4 helst eller 8 ohm siden forsterker ofte liker det bedre. Blir mindre tungt for forsterkeren å drive elementene. Har du 8 ohm ville jeg seriekoblet de hvis forsterken er kraftig nok å drive 2 elementer.

 

Så får andre lydeksperter si om 8 ohm eller høyere tåler mere trykk fordi elementen spole er stivere ofte brukt tykkere spole eller coil:

 

loudspeaker.gif

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"Ohm" er den elektriske motstanden i en leder.

For å komplisere det litt mer, så varierer den med frekvens på strømmen: Høyere frekvens gir høyere motstand.

 

Null ohm er ren kortslutning, og det vil jo ikke noen forsterker like.

4 ohms høyttalere er en tung belastning, men mange forsterkere klarer det fint.

8 ohms høyttalere er det vanlige, og er en god balanse mellom belastning forsterkere klarer greit, og god effektoverføring.

32 ohm er altfor lett, og man får overført lite effekt til høyttaleren.

 

Når du måler 6 ohm, så måler du med likestrøm. I drift med musikk vil den belaste forsterkeren med ca. 8 ohm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg forstår ikke noe av det det dere svarer, bortsett fra LMH1 sitt første ord i svaret, som var "Nei"..?

Skal gjøre spørsmålet enklere, ikke for at dere skal forstå spørsmålet, men for at jeg skal forstå svarene..?

Har et NAD stereo ampfilter 216. På den står det at den i stereo gir "one par 4ohm

Two par 8 ohm. Allerede der detter jeg ut, for det er jo bare utganger til et par høytalere..?

På denne har jeg koblet til et par Infinity Delta 60, som har to stk basselement på 8" i hver høyttaler. Disse har jeg funnet på en eller annen side på nettet, og der står det at de har/er på 6 ohm.

Bassene i disse (som jeg kjøpte av en "hyggelig" fyr nå på lørdag...?) viser seg å være totalt oppbrukte, og må byttes ut. Hva kan jeg bytte disse i? Og hvor får jeg tak det?

PS: jeg er så grønn på elektro at på jobben får jeg knapt nok skjøte en enleder ledning hvis den ryker...?

Lenke til kommentar

NAD er gode forsterkere som fint tåler 4 ohm. 

Når man kobler på 2 høyttalere på 8 ohm på samme utgang, så blir det 4 ohm belastning.

 

Du bør prøve å finne eksakt maken bass-elementer, for det er mange flere parametere enn ohm som avgjør hvor bra den spiller i en gitt kasse og det delefilteret som er der.

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det opphenget som er råttent? Et vanlig problem med skumgummi oppheng. Mine gamle Infinity RS IIb smuldret opp for mange år siden. Fikk tak i 2 elementer hos en importør. Neste gang var denne importøren forsvunnet, så jeg sendte elementene til en kar i Bergen som rekonet de. Men han eksisterer heller ikke lenger.

Et søk på høyttaler reparasjon fikk opp denne: http://www.lydshop.no/nettbutikk/komponenter/hoyttaler-elementer

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er det snakk om en subb eller en vanlig fulltone høyttaker? I en fulltone høyttaler er høytraleren tilpassa delefilteret så du kan ikke bytte uten videre. Har du 2 høyttaler elementer er di enten serie eller paralel kobla. Den tottale ohm bør aldri bli lavere en 4 ohm. I en dubb som er aktiv så kan du ikke gå fra foreksempel 8 ohm å ned til 4 ohm. Fra 6 ohm til 4 ohm pleier aldri å by på problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...