Gå til innhold

Svært mange mobilapper er ikke klare for GDPR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men at 10% av appene har tilgang til mikrofonen er greit?

 

Her er det noe jeg aldri helt har forstått; Hvorfor er det sånn at mobiltelefonens operativsystem muligjør for at en app kan, uten at jeg vet det, overvåke f.eks mikofonen, uten at det med store bokstaver står på skjermen at "Mikrofonen er i bruk av Faceapp"

 

..eller at "Instasnapp har lastet ned kontaktlisten din"

 

Begge tilfellene over er teoretisk mulig, da man i praksis har valget mellom å gi tilgang til en liste av funksjoner eller å la være å installere appen. Instagram må selvfølgelig ha tilgang til kameraet, men at kameraet kun brukes når jeg vet om det, og ikke ellers er kun basert på tillit om at instragram ikke ville misbrukt kameraet. Men det fult teknisk mulig.

 

Hvor stor er sannsynligheten for at apper kommer til å følge GDPR? Eller kommer dette bare til å bli en advarsel som de fleste brukere bare ignorer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...

 

Her er det noe jeg aldri helt har forstått; Hvorfor er det sånn at mobiltelefonens operativsystem muligjør for at en app kan, uten at jeg vet det, overvåke f.eks mikofonen, uten at det med store bokstaver står på skjermen at "Mikrofonen er i bruk av Faceapp"

 

..eller at "Instasnapp har lastet ned kontaktlisten din"

 

 

 

Hmm det fungerer på denne måten i iOS; når man installerer en app, så kommer det ikke opp noen advarsler om samtykke. De kommer først opp når appen trenger tilgang. Så når du installerer facebook, så ber den ikke om tilgang til kamera, før første gang du skal ta et bilde. Ikke om tilgang til mic før du skal gjennomføre stemmesamtale. På denne måten så er det lett å skjønne hva appen ber om.

 

I tillegg så kommer det opp advarsler dersom en app bruker tilganger i bakgrunnen. Typ Vil du at google maps skal se posisjonen din når du ikke har appen på skjermen? Og det kommer opp en "google maps har brukt posisjonen din i bakgrunnen en stund, vil du at det skal fortsette?

 

Er Android fortsatt på at du må godta alt for å kunne installere apper? Trodde de hadde endret på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...