Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lage ved av to år gamle felte trær


Anbefalte innlegg

Tidlig-våren 2016 felte jeg masse trær som skulle brukes til ved. Av ulike årsaker fikk jeg ikke gjort noe med de.

 

Trærne ble felt, noen saget i to, mange med kvister på.

 

Gjennomsnittlig diameter på trærne var 10-20 cm.

 

Er det noen som vet om dette går an å sage opp til ved nå, eller har de rukket å trekke til seg såpass mye vann at jeg aldri vil klare å tørke de ?

 

Planen var å ha ved til kommende vinter 2018/2019.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. 

Så lenge du kapper opp nå, og lar tørke mer eller mindre hele sommeren, så bør du fint å ha tørr ved til vinteren igjen. 

Spørsmålet er jo hvordan treet i seg selv har holdt seg. At dem ikke er gjennområtten hvis dem har ligget ved masse vann osv. 

 

Er ikke ved ekspert, men det bør gå fint å tørke og bruke til vinteren. Så lenge vi ikke får en meget fuktig sommer! 

Lenke til kommentar

Det å få til å tørke veden er ikkje eit problem, det er berre å dele opp og kløyve veden på vanlig måte og la den ligge tørt og luftig til den har tørka ut.

 

Det som eventuelt kan være eit problem er dersom treverket har begynt å rotne eller fått soppvekst. Det vil kunne gi dårlig inneklima ved at soppsporer og liknande blir frigjort inne i huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Tviler ikke på at du har litt rett, og ved som er hogga og kløyvdtidsnok brenner selvsagt bedre og lengre... Men er sterkt motstander av at folk skal være bekymra for å supplere vedstabelen med noe som (in time) kommer til å fikse flotte flammer. Fear mongering!

Lenke til kommentar

Er litt spent på under hvilken forhold spredningen av soppsporer i boliger er testet under.

I mitt hus kommer de omtrent like fort ut igjen som de kom inn ettersom det er så åpent og luftig her som er årsaken til at jeg må fyre såpass mye som jeg gjør.

I nye hus har man ventilasjonsanlegg så soppsporer i lufta vil fort befinne seg i filtrene i ventilajsonsanlegget.

Mange eldre hus har også luftventiler og avtrekk rundtom som også skifter ut lufta i et bygg så problemet misstenker jeg er i bygg som ikke har ventilasjon, avtrekk eller ventiler og er for tette og da har man også andre problemer.

I tillegg trekkes vedovner luft ut av rommet de står i om det brenner i den eller ikke så lenge det er kaldere ute en inne og ikke har egen lufttilførsel.

Det eneste "problemet" jeg har hatt med ved som har ligget ute ei stund er insekter og har sågar våknet om mårran midt på vinteren med insektbitt på ett eller annet sted på kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...