Gå til innhold

Gratis nedlasting av Sun Solaris for x86


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Why oh why, når man har Linux og *BSD i denne verden? Jeg bare lurer...

Greit å kunne ha muligheten for å teste ekte Unix også, i tillegg til BSD og Linux.

 

 

 

Og eg som hadde stressset får å få tak i denne!

bsd ER ekte linux. Det har bare ikke råd til å betale utgiftene for å få lov til å kalle seg Unix. Det er faktisk MER unix enn aller det andre(IMO), dvs. tar programmer fra veldig mange unix varianter. Siden den er BSD så har en STOOOR del av Unixene kildekode fra denne...

Lenke til kommentar
bsd ER ekte linux. Det har bare ikke råd til å betale utgiftene for å få lov til å kalle seg Unix. Det er faktisk MER unix enn aller det andre(IMO), dvs. tar programmer fra veldig mange unix varianter. Siden den er BSD så har en STOOOR del av Unixene kildekode fra denne...

Så kan man jo spørre seg hvor interessant det er hvorvidt noe er 'ekte' Unix eller ikke. Fullstendig uinteressant spør du meg.

Lenke til kommentar

Solaris skal visst være tingen å kjøre om man har en maskin med 32-128 prosessorer i, da det skalerer vanvittig bra. På en vanlig pc ser jeg ikke helt vitsen, pga dårlig driverstøtte (støttet ikke noen av de 4 skjermkortene jeg har liggende, og heller ikke noen av nettverkskortene mine), og som noen har nevnt tidligere, man må bruke masse tid på å installere opensource-programvare for at det i det hele tatt skal bli brukbart.

Skal man på død og liv kjøre Unix og ikke Linux, så kjør heller *BSD.

FreeBSD kan anbefales.

 

Edit:

Noen som vet om man får med nvidia-driver om man legger inn XFree86 på Solaris?

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Sokkalf: Enig, Solaris har et stort problem ang. skjermdrivere. Jeg fikk ikke installert Solaris på min hovedmaskin pga manglende drivere for mitt skjermkort (se under). men jeg fikk installert det på min firewall, som er en dual PPro. Der fungerte det prikkfritt. Men solaris er uansett ikke ment til å være et OS med vekt på multimedia.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Solaris er jo i utgangspunktet tenkt som et server-operativsystem så å installere det på desktop er egentlig litt i "bakvendtlandt".

 

Men som alle vet "i bakvendtland går alt ting ann".

Så man kan bruke Solaris XFree86 Video Drivers and Porting Kit slik at man kan bruke skjermkortdrivere som er utviklet for Linux.

http://developers.sun.com/solaris/develope...ideo-index.html

 

Har ikke store erfaringen med Solaris selv, men det skal være mulig å få det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...