Gå til innhold

Store pc skjermer (40"+)


minim

Anbefalte innlegg

Jeg bemerker meg at det er en egen tråd for 4k store widescreen skjermer, men lager en ny for 16:9 skjermer da disse gjerne faller i en litt annen "bruks-kategori". 

 

For min egen del er jeg på utkikk etter en 40"+ skjerm som jeg kan kjøre uten skalering og som skal erstatte mine 3x 27" dell IPS skjermer på hjemmekontor/hjemme pc. Det blir 90% kontor/CAD bruk for egen del og 10% spilling, kanskje enda mindre. Mistenker at for gaming så velges det widescreen skjermer, men jeg er ute etter mest mulig areal og for å bedre workflow å slippe deling på skjermen. I CAD/CAM verktøy så synst jeg det er unaturlig med lite høyde og mye bredde og det samme i en del av programmerings verktøyene på jobb.  

 

Phillips, dell og acer har laget noen 43" IPS skjermer som er forlokkende ut. Eneste problemet er at de sliter massivt med innbrenning etter det jeg klarer å finne ut på diverse forum og tester. Phillips har også et 40" VA-panel som stort sette er bra, men det sliter med smudge/ghosting ved raske bevegelser i spill. Valgene tynnes altså mye ut. Er det kommet noen solide paneler i denne størrelsen til en forbruker pris? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et bra tips Vidor. Ser ut som den er det beste av alt som er tilgjengelig, men det er en del som klager på innsynsvinkel på den også. Alt vises ikke i topp i riktig farger når den er justert inn for senter osv. Er det så ukurant dette at det må ventes en stund til teknologien modnes. Widescreen virker for å være mye mer utbredt. Er det fordi det er mer ergonomisk/enklere å lage? Tenker jeg helt feil ved å gå for en slik skjerm?

Lenke til kommentar

Kommer jo også an på optimal plassering og sittestilling. Du bør vel ha skjermen slik at du sitter et stykke fra den og ser høvelig i midten av den, men det er langt unna så kritisk som det er for TN. MVA er rimelig greie paneler. Ghosting er ikke på en slik måte at det er spesielt utpreget. Den er kjapp på å justere ned lyse farger til mørke og det minimerer problemet betydelig i forhold til hva folk oppfatter som plagsom ghosting. Det reelle alternativet ditt for nå-kjøp er vel S-IPS, ellers er det bare å smøre seg med tålmodighet, for det kommer alltid noe bedre bare man venter lenge nok.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å ha den på en vanlig kontorpult hvor jeg i dag har 3x27, men bruker stortsett bare 2x27 siden det blir så krøkkete å jobbe med to splitter. Sitter ikke særlig langt unna egentlig og håpet på å kunne kjøre 4K uten skalering.

 

Jeg er jo generelt enig i det med at en alltid kan vente på noe nytt og bedre, men det virker som om skjermer i denne størrelsen er litt i startgropen enda. Sammenlignet med 24-27toms skjermer så er det jo mange som er bra, men i 37-45 (om man ikke skal ha wide) så virker det som om det ikke er noen bra forbruker skjermer enda. Unntaket er vel gjerne den du fant der selv om en del tester beskriver problem med innsynsvinkelen.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...