Gå til innhold

Du bør nok vente med å installere Intels sikkerhets­oppdateringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kunne jo håpe Microsoft kunne ta læring og gi kundene sine tilbake muligheten, og friheten, til å sjøl velge hvilke oppdateringer og når man ønsker å innstallere dem.

Kontrollpanel > Administrative verktøy > Tjenester > Windows Update > Stopp.

 

Litt tungvindt men man kan i det minste velge selv når man vil oppdatere.

Lenke til kommentar

 

Man kunne jo håpe Microsoft kunne ta læring og gi kundene sine tilbake muligheten, og friheten, til å sjøl velge hvilke oppdateringer og når man ønsker å innstallere dem.

Kontrollpanel > Administrative verktøy > Tjenester > Windows Update > Stopp.

 

Litt tungvindt men man kan i det minste velge selv når man vil oppdatere.

 

 

90% av Windows brukere (eller fler) vet ikke om slikt. Slik Windows Update fungerte i gode gamle Windows 7 var bedre synes jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Man kunne jo håpe Microsoft kunne ta læring og gi kundene sine tilbake muligheten, og friheten, til å sjøl velge hvilke oppdateringer og når man ønsker å innstallere dem.

 

Dette skyldes ikke Windows Update, men oppdatert mikrokode. Anbefaler å lese artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man kunne jo håpe Microsoft kunne ta læring og gi kundene sine tilbake muligheten, og friheten, til å sjøl velge hvilke oppdateringer og når man ønsker å innstallere dem.

 

Dette skyldes ikke Windows Update, men oppdatert mikrokode. Anbefaler å lese artikkelen.

Nåja. Kanskje du burde kunne se sammenhengen? Intel og AMD er buggy. Microsoft spytter ut en sketchy patch som fubar’er noen AMD-maskiner. Mer nøyaktig, Win10 påtvinges en sketchy oppdatering som gjør at Win10 mislykkes å bootes, den ruller tilbake oppdateringa, restarter, og laster ned den sketchy oppdateringa på nytt, rinse and repeat.

Om VI hadde muligheten, som man har i Windows 10 Business Edition, til å deaktivere oppdateringer, ville det hjelpe.

I Windows 10 Pro, kan man kun pause oppdateringene, og håpe det kommer en ordentlig fix, før Win10Pro velger å tvangskjøre oppdateringene.

Windows 10 Home, har ingen av disse mulighetene.

 

Dèt håper jeg Microsoft kan ta læring av.

 

At Intel og AMD har noen sketchy mikrokodeløsninger, er ikke grunn til å forsvare Microsofts IDIOTISKE forskjellsbehandling for å patche maskiner.

 

Fotnote: Har oppdatert min Intel I5-7300HQ på Intel C230-chipset med Intels nye oppdaterte mikrokode mot Meltdown. Den fungerer på denne maskin. Windows egen patch fungerer også. -I det minste, maskina lider ikke av reboots, glitcher eller blåskjerm.

Endret av Sandormen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man kunne jo håpe Microsoft kunne ta læring og gi kundene sine tilbake muligheten, og friheten, til å sjøl velge hvilke oppdateringer og når man ønsker å innstallere dem.

Kontrollpanel > Administrative verktøy > Tjenester > Windows Update > Stopp.

 

Litt tungvindt men man kan i det minste velge selv når man vil oppdatere.

Joa... ...forsåvidt riktig, men det blir ny fimbul-vinter før kundene lærer seg å finne ‘Services’ i Win10 (Sjøl om det er ganske enkelt). -Og må Jotnene endelig bli bestekompiser med innbyggerne i Åsgård, før jeg over telefon må guide døvsynte og tungdøve manuellt hele veien. -Takk for flashbacken til gammel supportjobb. :3

 

Fotnote: Jow, jeg er ‘klok’ nok til å innstallere teamviewer, som en extra service. -Det er VELDIG arbeid og tidsbesparende, og i siste ende billigere for kundene.

Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Man kunne jo håpe Microsoft kunne ta læring og gi kundene sine tilbake muligheten, og friheten, til å sjøl velge hvilke oppdateringer og når man ønsker å innstallere dem.

Kontrollpanel > Administrative verktøy > Tjenester > Windows Update > Stopp.

 

Litt tungvindt men man kan i det minste velge selv når man vil oppdatere.

 

 

90% av Windows brukere (eller fler) vet ikke om slikt. Slik Windows Update fungerte i gode gamle Windows 7 var bedre synes jeg.

Var det det? Realiteten var at "standarden" med at man aktivt måtte bekrefte oppdateringer medførte at en stor andel av maskiner med Windows 7 faktisk ikke ble oppdatert og endte som sikkerhetsrisiko (f.eks deler av bootnett).

 

Så lenge "flertallet" av brukere faktisk ikke er i stand til å forholde seg til sikkerhet på en god måte, så må oppdateringer tvinges på brukeren som standard. Det gjelder uansett OS. Så får vi ta de problemene det også medfører - som etter min mening er marginale i forhold til problemene som manglende oppdateringer kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Man kunne jo håpe Microsoft kunne ta læring og gi kundene sine tilbake muligheten, og friheten, til å sjøl velge hvilke oppdateringer og når man ønsker å innstallere dem.

Kontrollpanel > Administrative verktøy > Tjenester > Windows Update > Stopp.

 

Litt tungvindt men man kan i det minste velge selv når man vil oppdatere.

 

 

90% av Windows brukere (eller fler) vet ikke om slikt. Slik Windows Update fungerte i gode gamle Windows 7 var bedre synes jeg.

Var det det? Realiteten var at "standarden" med at man aktivt måtte bekrefte oppdateringer medførte at en stor andel av maskiner med Windows 7 faktisk ikke ble oppdatert og endte som sikkerhetsrisiko (f.eks deler av bootnett).

 

Så lenge "flertallet" av brukere faktisk ikke er i stand til å forholde seg til sikkerhet på en god måte, så må oppdateringer tvinges på brukeren som standard. Det gjelder uansett OS. Så får vi ta de problemene det også medfører - som etter min mening er marginale i forhold til problemene som manglende oppdateringer kan være.

 

Jepp, på win7 kunne jeg styre winupdate. Så ja likte bedre win7 på det.

Nå har jeg ikke kontroll, mye arbeid med å installere nvidia driver på nytt.

Lenke til kommentar

Jepp, på win7 kunne jeg styre winupdate. Så ja likte bedre win7 på det.

Nå har jeg ikke kontroll, mye arbeid med å installere nvidia driver på nytt.

 

Nå var mitt spørsmål om det var bedre totalt sett. Og jeg mener ditt problem med nVidia drivere - selv om det er et problem for deg - er et lite problem relatert til sikkerhetsrisikoen totalt sett som låg i hvordan dette ble løst i Windows 7.

 

Derfor mener jeg klart at Windows 10 sin standardløsning med å tvinge inn oppgraderinger er å foretrekke. Jeg mener også at det skal være vanskelig å unngå dette, selv om jeg faktisk ser at det kan være en ulempe for meg personlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Man kunne jo håpe Microsoft kunne ta læring og gi kundene sine tilbake muligheten, og friheten, til å sjøl velge hvilke oppdateringer og når man ønsker å innstallere dem.

Hvor mange prosent av de som bruker Microsoft sine produkter tror du har peiling på dette?

 

Retorikk: Om du har peiling, så har du også kunnskapen til å fjerne oppdateringer.

Lenke til kommentar

Greit nok at de tvinger oppdatering på folk, men de bør i det minste kvalitetsikre oppdateringene før de kjører de ut.

 

Det gjør de også. De har som alle et system for kvalitetssikring av oppdateringer. Problemet er at det er så enormt stort antall av "ulike" maskinoppsett at det i realiteten er umulig å teste mot alle mulige "feilkilder". Til og med Apple, som ikke har så stor variasjon klarer ikke dette 100 %.

 

Det er også en avveining mellom risiko knyttet til å utsette sikkerhetsfiks for å ha tid til mer testing, og risikoen sikkerhetshullet medfører. Ofte er det da slik at vurderer man at dette vil fungere brillefint for 95 % av brukerne - så er det helt OK.

Lenke til kommentar

 

Greit nok at de tvinger oppdatering på folk, men de bør i det minste kvalitetsikre oppdateringene før de kjører de ut.

Det gjør de også. De har som alle et system for kvalitetssikring av oppdateringer. Problemet er at det er så enormt stort antall av "ulike" maskinoppsett at det i realiteten er umulig å teste mot alle mulige "feilkilder". Til og med Apple, som ikke har så stor variasjon klarer ikke dette 100 %.

 

Det er også en avveining mellom risiko knyttet til å utsette sikkerhetsfiks for å ha tid til mer testing, og risikoen sikkerhetshullet medfører. Ofte er det da slik at vurderer man at dette vil fungere brillefint for 95 % av brukerne - så er det helt OK.

 

 

Joa, men om det brekker alle gamle eldre AMD-chipset, så er det en ganske stor sak å overse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

 

 

Greit nok at de tvinger oppdatering på folk, men de bør i det minste kvalitetsikre oppdateringene før de kjører de ut.

Det gjør de også. De har som alle et system for kvalitetssikring av oppdateringer. Problemet er at det er så enormt stort antall av "ulike" maskinoppsett at det i realiteten er umulig å teste mot alle mulige "feilkilder". Til og med Apple, som ikke har så stor variasjon klarer ikke dette 100 %.

 

Det er også en avveining mellom risiko knyttet til å utsette sikkerhetsfiks for å ha tid til mer testing, og risikoen sikkerhetshullet medfører. Ofte er det da slik at vurderer man at dette vil fungere brillefint for 95 % av brukerne - så er det helt OK.

 

 

Joa, men om det brekker alle gamle eldre AMD-chipset, så er det en ganske stor sak å overse.

 

AtW

Nå var vel det strengt tatt AMD sin feil, siden måten chipsettene fungerte på avvek ganske kraftig fra dokumentasjonen.

Det er grenser for hvor langt bak man skal teste, spesielt for chipsett som i mange tilfeller ikke engang har offisiell støtte for OS'et. Maskiner produsert de siste fem-seks åra bør være mer enn nok pre-release, så kan man feilsøke sånn for å være hyggelig om det går på trynet.

 

Hvordan jeg ser for meg prosessen var ut fra MS og AMD sine pressemeldinger (de går jo selvsagt lite i dybden):

- Har vi steingammalt ræl å teste på? Nei, Athlon'ene hev vi for lenge siden...

- Hvordan fungerer chipsettet? Spør AMD.

- Vi har fått dokumentasjon fra AMD. Er det noe i patchen som ser sketchy ut i forhold til docs? Nei, chipsettene bruker ikke denne funksjonen. Snurr film!

- Det gikk i dass likevel. Vi bør få tak i maskiner å feilsøke på.

- Hoppsann, chipsettene fungerer helt annerledes enn AMD sa de gjorde.

Lenke til kommentar

Har installert den og vips så ble nettsurfing som å vandre i sirup på en 150 mb linje, ARGH.. Så folk bør helt klart vente.. Men teste sånne ting er gammel vane pga jobb som nå er en uvane etter at jeg ble ufør.

 

Men jeg lar den være der og ser heller etter en fiks, som også er en uvane fra gamle dager som en gang i tiden gjorde meg til en dyktig programmerer, IT teknikker, nettverk, server, Hardware, vel hele sullamitten var min lekeplass. Måtte holde på med mye for at ting skulle bli litt utfordrende.(hadde enda ikke møtt noe jeg ikke fikset før jeg ble syk, nå fikser jeg fint lite for sykdom fucker med biokjemien i hjernen mm)

 

Hadde til og med egne test maskiner for sånne ting, så ble jeg syk og siden ufør og har ikke oppgradert noe hardware på flere år og det er ikke en godt følelse,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...