Gå til innhold

Har demo-PC med SSD og HDD, men virker som den bare bruker HDD


Anbefalte innlegg


Har selv en pc som er 4-5 år. Orginalt bygget av komplett med 1ssd og 1hdd. Flyttet i går over til nytt kabinett med ny strømforsyning. Ellers helt likt koblet. Men det virker som det har skjedd noe ift hvordan systemet bruker diskene. Nå jobber hdd på 100% og ser at denne står som systemdisk? Tror ssd var systemdisk før men ikke sikker. Pcn booter kjapt til windows login. Men er ekstreemt mye tregere enn før med å laste inn programmer og snarveier etter pålogging. Ellers ser alt likt ut, og det hadde det vel ikke gjort om den boota fra feil disk? Tips?

Endret av Olaat
Tråd splittet ut fra https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1796195&page=0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne og tenkt meg og byttet hdd i en ny sdd. Men usikker på hvordan jeg skal gå frem om operativsystemet ligger helt eller delvis på den..

 

Edit: ser nå at jeg bare har 1x6GB/s sata på hovedkortet. Men mange 3GB/s sata ledig.. men funker ikke med det kanskje? Er pcie x4 et alternativ ? Står ikke om det er 3 eller 2.0.., 16 porten er 3.0 hvertfall..

Endret av luthorcorp
Lenke til kommentar

 

... ser at denne står som systemdisk? Tror ssd var systemdisk før men ikke sikker. 

Hvor ser du det? Diskbehandling? Systemdisk er ikke det samme som OS disk.

Hvis du legger ut bilde av din Diskbehandling kan jeg forklare nøyere.

 

Takk for svar.

 

Godt spørsmål. Klarer ikke å finne det igjen nå i farta.. var en av disse fancy windows 10 menyene og det stod "systemdisk: Ja" under ett sted.. på Hdd og "systemdisk: nei" på SSD.

 

Uansett diskbehandling vedlagt. post-32569-0-51499200-1515263715_thumb.png

Lenke til kommentar

Den var litt merkelig. Du har to partisjoner som heter "Windows", C og D. 

Det er C partisjonen som er i bruk, og den ligger på HDD. Så det ikke som det bør være.

 

System er der bootmanager ligger. Det er den som booter fra BIOS/EFI, dvs at det er noe du selv kan styre ved å sette bootrekkefølge i BIOS innstillingene. Du har en slik på hver disk, den heter 'EFI systempartisjon'.

Bootmanager velger så hvilken Windows som skal boote. De fleste har bare en, og da merker du ikke at den er der. Men det er mulig å ha flere OS, og da viser bootmanager en meny som lar deg velge.

Du ser hvilken Windows partisjon som er i bruk ut fra at den er merket "Oppstart". 

 

Du har nok fått uønsket bootrekkefølge da du byttet hovedkort. I såfall går du bare inn i BIOS og velger den til SSD.

Dessuten er det ingen grunn til at HDD skal ha alle de partisjonene. Kopier ut de filene du trenger, slett alle partisjoner, og opprett en ny.

Lenke til kommentar

Det er noe merkelig her ja,. Forsøkt det du sier å endre bootrekkefølge til ssd først. da får jeg først en lengee seanse med scanning & repairing drive, for så å komme inn i windows 8 med kontoen til en kar jeg ikke vet hvem er. Kjører windows 10 selv. Tipper at jeg kommer inn i noe komplett har brukt når de satt opp pcn? Eller at det er noe rester fra tidligere, om jeg husker rett var det en demo pc. Men det indikerer jo at jeg har vært på hdd disken hele tiden? Det er vel ikke optimalt? Og forklarer ikke hvorfor den er blitt så mye tregere plutselig. Er det mulig å på noenlunde enkelt vis få flyttet mitt OS og tilhørende ting som er lurt å ha på ssd, over på ssd da?  Har som OP skriver heller ingen cder eller lignende...  bor slik til at nettet ikke er superraskt heller.. så nedlasting er ikke optimalt. men vet ikke hvordan jeg skulle gått frem for det heller..

Endret av Olaat
Lenke til kommentar
Blir litt vanskelig å gi råd videre, det ble mange åpne spørsmål som du kanskje ikke helt vet svaret på selv. Kjøpt en demoPC, dvs brukt, uten å sjekke hvordan den var konfigurert? Vet ikke om du har brukt SSD eller ikke? Etc ... 

 

Man kan klone Windows fra HDD til SSD, f.eks ved å bruke Macrium Reflect. Men du har brukt ca 550 GB på din C, så det vil jo ikke få plass på en SSD på 120 GB. Da må du flytte alle brukerfiler over på en eksterndisk for å frigi plass først. 

 

Det stedet du først fant at HDD er systemdisk er Oppgavebehandling, hvor du har sett at den jobber 100%. Hvis du går videre til Ressursovervåking skal du kunne se navnet på prosessene som bruker disk.

Lenke til kommentar

 

Blir litt vanskelig å gi råd videre, det ble mange åpne spørsmål som du kanskje ikke helt vet svaret på selv. Kjøpt en demoPC, dvs brukt, uten å sjekke hvordan den var konfigurert? Vet ikke om du har brukt SSD eller ikke? Etc ... 
 
Man kan klone Windows fra HDD til SSD, f.eks ved å bruke Macrium Reflect. Men du har brukt ca 550 GB på din C, så det vil jo ikke få plass på en SSD på 120 GB. Da må du flytte alle brukerfiler over på en eksterndisk for å frigi plass først. 
 
Det stedet du først fant at HDD er systemdisk er Oppgavebehandling, hvor du har sett at den jobber 100%. Hvis du går videre til Ressursovervåking skal du kunne se navnet på prosessene som bruker disk.

 

Ser den.. faktisk mer noob en jeg trodde jeg var.. haha.. men har ikke hatt så mye tid til å drive med pc siste 10 åra..

 

Men dette med effektivt diskoppsett har jeg alltid synes vært litt tricky.. antok vel når jeg fikk denne i 2013 at Komplett.no leverte et fornuftig oppsett på en komplett demo pc med ssd og hdd..  men tydeligvis ikke.

 

Kan jeg partisjonere opp hdd og flytte ting over dit da?.. er vel bare ledig plass som kan partisjoneres ut regner jeg med.. men kombinert med litt sletting skal jeg nok komme i mål sånn.. men kødder det til alt av spill osv om spillmapper bare flyttes over til annen partisjon?

 

tenker jeg starter med å fysisk koble SSDen av hovedkortet og se om pcn virker noe annerledes...

Lenke til kommentar

Er ikke noen grunn til å lage flere partisjoner. Det gir deg ingenting annet enn mindre plass. Lag heller en eller flere mapper å sortere ting i.

Har nå formatert SSDen.. funker greit.. men det er bare hovedpartisjonen som er formatert da.. er gjennoppretting og disse andre partisjonene som ligger på denne noe standard greier som bør være der videre til jeg får flyttet OS. eller skal de og slettes på noe vis og de tilsvarende flyttes over fra hdd`?

 

Vet ikke om du skjønte hva jeg skrev i stad. Det jeg tenkte var å dele hdd i 2 partisjoner for å komme ned i diskbruk til 100gb.

 

slette ca 100gb data.. dele HDD i 2 på ca 450GB også flytte 350GB fra C: til den nye partisjonen, for så å klone C: over til SSD?

 

Veldig mye av dette er spill.. vil installasjonene bli helt ubrukelige om det flyttes over til ny partisjon?.. litt tregt nett her jeg bor, så ikke så lysten på å laste ned 100vis av GB på nytt..

Endret av Olaat
Lenke til kommentar

Alle partisjonene vil bli klonet. Det er bortkastet å formatere SSD, alt som er der fra før vil uansett fjernes ved kloning.

 


Et godt kloneprogram vil selv justere størrelse på partisjon på SSD, så det trengs ikke å krympe den på HDD. Det eneste som teller er at det er plass nok.

Dessuten ville du få et problem etter kloninga, med de filene du flyttet på som fremdeles ligger på HDD. Du må ha de over på en tredje disk slik at HDD kan tømmes helt for gamle partisjoner, og så kan de filene legges tilbake.

 

Spill og andre programmer kan ikke flyttes til en annen partisjon, de må installeres på nytt (som regel, det finnes unntak).

Så det enkleste er nok å skaffe en større SSD. 120 GB blir fort for lite.
Lenke til kommentar

 

Alle partisjonene vil bli klonet. Det er bortkastet å formatere SSD, alt som er der fra før vil uansett fjernes ved kloning.
 
Et godt kloneprogram vil selv justere størrelse på partisjon på SSD, så det trengs ikke å krympe den på HDD. Det eneste som teller er at det er plass nok.
Dessuten ville du få et problem etter kloninga, med de filene du flyttet på som fremdeles ligger på HDD. Du må ha de over på en tredje disk slik at HDD kan tømmes helt for gamle partisjoner, og så kan de filene legges tilbake.
 
Spill og andre programmer kan ikke flyttes til en annen partisjon, de må installeres på nytt (som regel, det finnes unntak).
Så det enkleste er nok å skaffe en større SSD. 120 GB blir fort for lite.

 

 

Gjorde som jeg beskrev selv allikevel og det fungerte egentlig ok. virker det som, så langt.. har ikke brukt all verdens programmer enda.

 

Fant en approach på google for å flytte steam spill greit hvertfall.. få se hvordan det går med de få andre..

 

https://lifehacker.com/how-to-move-a-pc-game-to-another-hard-drive-without-re-1714706774

 

 

Nå har jeg bare 1 problem igjen før jeg er i mål tror jeg.. og det er at jeg ikke får konvertert HDD til dynamisk da dette ser ut til å være nødvendig for å øke størrelsen på "lagredisk" og fjerne D: partisjon... får denne feilmeldingen: 

 

post-32569-0-17225500-1515411958.png

 

oppdatert diskbehandling: (skulle helst nå hatt hdd til bare 1 partisjon)

 

post-32569-0-18912600-1515412828_thumb.png

 

 

Endret av Olaat
Lenke til kommentar

At det skal være noe å hente på å konvertere til Dynamic har ikke jeg fått med meg.

Det du kan prøve er å slette de 3 første partisjonene, og så lage en ny der. Hvis det går kan du flytte filene fra E over til denne partisjonen. Deretter kan du slå sammen alt.

Diskbehandling kan enkelt utvide et volum mot høyre, men ikke mot venstre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...