Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brems henger litt


Cocola

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har en Audi a3 2006 modell. Brems venstre bak henger litt. I dag tok jeg av caliper og la da merke til at klossene ikke sklei frem og tilbake som de skulle. Måtte ta i en god del for å løsne de.

Caliper så fin ut. Og glideboltene sklei som de skulle.

 

Jeg smurte opp glideboltene og på der klossene skal skli. Da la jeg merke til at for å få inn klossene måtte jeg bruke en del kobber pasta og pusse flåten på caliperbrakett en del.

Etter å ha montert alt igjen så henger bremsen fortsatt litt. Kan dedet hende at flatene på braketter der klossene sklir er såpass rustet og ujevn at jeg må bytte den ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvor mye er "henger litt"? Blir skivene veldig varme eller bare litt? Vanligvis er det glideboltene som er problemet på bremsene bak, ellers bruker jeg stålbørste og eventuelt ei fil for å fjerne kanter/grader for at det skal bevege seg uhindret. Ellers er bremser bak et oversett område, utsatt for mye dritt, samt at de blir relativt lite brukt, dvs lite bevegelse.

Endret av Thunderhead
Skrevet

Jeg har ikke merket varme eller ulyd. Når jeg spinner hjulene med bilen heller opp så snurrer den gode siden i alt fra 5-10 sek etter at jeg har sluppet og den dårlige stopper etter 2-3 sek.

 

Bilen gikk ikke gjennom eu kontroll pga dette.

Skrevet

Ok, har bare hatt firehjulstrekk på de siste bilene, så har lite erfaring med å snurre hjulene i løse lufta. Men hvis skiven på den siden ikke blir varmere enn den andre, så er det kanskje ikke bremsen som henger?

Skrevet

Ikke bruk kobberpasta på glidere eller brakett. Det er ikke laget for høye temperaturer. Bruk egnet middel for glideevne ved bremsene.

Skrevet

Bremseklossene satt godt fast. Så er nok de som er problemet.

 

Brukte kobber pasta kun der klossene sklir. Brukte silikon på glidebolter

Skrevet

Ikke bruk kobberpasta på glidere eller brakett. Det er ikke laget for høye temperaturer. Bruk egnet middel for glideevne ved bremsene.

 

På min boks med kobberpasta står det opptil 1100 °C, burde holde til vanlig bruk da "normale" bremseklosser ikke kommer over 350 °C.

En annen ting meg kobberpasta er at det ikke bør brukes sammen med aluminiumsdeler pga korrosjon i forbindelse med salt fra veiene.

Skrevet

Demonter, rengjør, slip av litt på klossene så du har mer klaring før rustspreng låser av klossene, så smører du og monterer.

  • Liker 1
Skrevet

For å avklare, det er klaringen mellom bremsekloss og klaven klossene står i som kan åpnes litt. Har du tilgang på en liten båndsliper eller fil kan du planslipe flaten som klossen glir på, om det har blitt litt grop etter klossen der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...