Gå til innhold

Har tatt S1 og S2 matte. Hvor vanskelig vil det være å ta R1?


Ravnen

Anbefalte innlegg

Heisann. Tok S1 og S2 på vgs, men har funnet ut at jeg har lyst å studere fysikk, og trenger da R1 og R2. Vurderer å arbeide gjennom R1 boka uten veiledning fra privatistskole. Er det en dårlig idé, eller er det realistisk med forkunnskaper fra S-matte? 

Jeg lurer også på hvor mye tid jeg bør dedikere til fagene, om jeg tar både R1 og Fys1 høst-semesteret, og deretter R2 og Fys2 på vår-semesteret. Er 5 timer på hverdagene realistisk (totalt 25 timer hver uke), eller bør jeg sikte for 8 (4 timer på hvert fag)?

Endret av Ravnen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går helt greit hvis du liker og forstår matematikk. Hvis ikke blir det vanskelig. At du har tatt S2 behøver ikke bety noe, men deler av S2 pensum er også en del av R1. Eksamen i R1/R2 er noe mer teoretisk enn S2 og krever litt dypere forståelse av matematikken. 

 

Hvis du skal ta fysikk bør du være klar over at muntlig eksamen også inneholder en praktisk del som er vanskelig å gjennomføre alene. Du kan antagelig få en ordning der du gjennomfører forsøkene på din lokale vgs med hjelp av en lærer.

Lenke til kommentar

Godt svar fra ?? Dersom du har god matteforståelse burde det gå greit. En del av R1 pensum er felles med S1/S2, slik at det ikke blir fullt så mye nytt stoff i dette faget. R2 vil nok for din del være nesten utelukkende nytt stoff, og selv synes jeg R2 var en del tyngre enn R1, så jeg ville beregnet en del mer tid til dette (også fysikk2).

Som Reg2000 sier er fysikk muntlig en muntlig/praktisk eksamen, og du vil måtte gjennomføre et forsøk/beskrivr et fenomen etc ved bruk av dette. Så før du tar eksamen, bør du i hvert fall finne ut hvilke aktuelle praktiske oppgaver du kan få, og søke opp på youtube/google ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor bor du? Ville vurdert å heller meldt meg opp på et matematikkemne som gjelder som R1/R2 på ditt nærmeste universitet (som enkeltemnestudent). Eller eventuelt forkurs. HiB har blant annet et forkurs som strekker seg over vårsemesteret med R1/R2/fysikk (men tipper det er for sent å melde seg opp der nå). I tillegg billigere enn privatisteksamener... Men for å svare på spørsmålet ditt: R1 og R2 går helt fint å lese selv med litt vilje,,,, vil jeg si.

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...