Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til Ford 2008 i Østfold. Feil med elektronikk, gul motorlampe m.m.


plankeby

Anbefalte innlegg

Hei dere som bidrar her inne, nå skal jeg etter mange år på diskusjon.no prøve meg på denne delen av forumet.

 

Har en Ford c-max diesel fra 2008 som har fått flere utfordringer med elektroniske komponenter. Bilen står nå (ikke fysisk stoppet opp, men med gul motorlampe m.m.), og vår familie er avhengig av den.

 

Jeg trenger tips til personer og steder i Fredrikstad og området rundt som er kyndige på bilelektronikk.

 

Bilen har nå følgende feil:

 

- Servostyring (elektronisk servo) faller ut av og til, bare i et par sekunder, en gang over lengre tid.

- Speedometer faller periodisk brått ned i null når man kjører over 90-100 km/t. Motor stopper ikke men nåla faller brått ned i null og så raskt opp i rett hastighet igjen.

- Tett dieselpartikkelfilter, som gjør at det er varsel om motorfeil og gul motorlampe.

 

Bilen har en historikk med elektriske utfordringer, det er tidligere byttet motorstyring, sikringsboks og komponenter til styring av viduer.

 

Ford Fredrikstad mener bytte av rattstillingsføler vil ordne servoproblematikk. Dieselfilter vil ikke regenereres og Ford Fredrikstad viser til bytte av partikkelfilter og dpf føler.

 

Feilen med speedometer som går i null og opp igjen vet dem ikke helt hva er, men tror bytte av instrumentpanel kan løse dette. Merk ordet KAN, altså usikkert.

Totalt krever Ford meget store summer for dette, og med usikkert utfall om alt blir ordnet.

 

Vi har ikke råd til å bruke store summer på bilen, som for øvrig er perfekt vedlikeholdt. Bilen er for oss mer enn ny nok og med alt av utstyr.

Når det gjelder speedometer har jeg sett på norsk og engelsk Ford forum at problemet ikke er ukjent og det vises til hastighetssensor i girkasse.

Ford Fredrikstad viser til å bytte hele instrumentpanelet som koster stor sum uten å vite om det endrer noe.

 

Bilen har ikke fysisk stoppet opp, men jeg er usikker på hvor lurt det er å kjøre når det er gul motorlampe og varsel om motorfeil.

Dessuten gjør de andre feilene det litt utrygt til å ta lengre turer, selv om partikkelfilter byttes.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan du skru noe selv?

 

bytt hastighetssensor først... koster ikke mange kronene.

uoriginal DPF, under 3000,- her:(2,0 tdci) https://www.eurodel.no/partikkelfilter/ford-c-max-dm2-2-0-tdci-98kw-45089-cid

hvis du ikke kan bytte det selv, må du nok finne et annet verksted enn Ford, (f.eks Meca, Mekonomen e.l.) da jeg tviler på at merkeverksted monterer uoriginale deler.

 

delekatalog finner du her:

https://ford.7zap.com/en/car/

Lenke til kommentar

kan du skru noe selv?

 

bytt hastighetssensor først... koster ikke mange kronene.

uoriginal DPF, under 3000,- her:(2,0 tdci) https://www.eurodel.no/partikkelfilter/ford-c-max-dm2-2-0-tdci-98kw-45089-cid

hvis du ikke kan bytte det selv, må du nok finne et annet verksted enn Ford, (f.eks Meca, Mekonomen e.l.) da jeg tviler på at merkeverksted monterer uoriginale deler.

 

delekatalog finner du her:

https://ford.7zap.com/en/car/

 

Kan nok skru litt selv. Er litt handy generelt og har byttet enkle slitasjedeler på tidligere bil, bremseskiver og lignende. Har ikke tilgang på noen smøregrav eller løftebukk, hvis man må til under.

 

Bilen er for øvrig C-MAX 2007-2010, Diesel 1,6 liters DOHC TCI (110 hk).

 

​Min frustrasjon er at jeg ser risiko med å legge mye penger i bilen, da den har vært en utgiftspost på ikke vanlige slitasjedeler.

​Dette med hastighetssensor er også usikkert, da jeg fra engelsk forum har sett ulike erfaringer på skifte av den.

​Jeg har eid bilen i 5 år som nyere bruktbil fra Ford.

​Ved å kjøre fri eksos uten filter, så vil vel ikke bilens sensorer godta det? Kjøre uten partikkelfilter (periodisk kontroll til sommeren), og med elektriske feil til småkjøring....

​Drømmen er jo om jeg kan få bilen i orden, da dette er ganske stor krise i hverdagen med å komme seg til jobb, små barn m.m. Særlig nå vinterstid. Skal også kontakte Follo autoco i Ski der bilen er fra og sjekke servicehistorikk før min eietid. Jeg har nok kjøpt et skikkelig "mandagseksemplar" av bil, vedr elektronikk på den.

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Sjekk jordingspunktet under/nær beholderen for spylevæske / spylevæskemotoren først.

 

Kan jo se. Legger til at jeg har hatt bilen til feilsøking og gjennomgang hos Ford. Dessverre så er infoen videre om hva som er gjort litt dårlig, siden man ikke får prat med en fra verkstedet, men kun en kort notis på en lapp om hva som er gjort.

Lenke til kommentar

Men elektronikken vil vel kommunisere med DPF sensor eller slikt, og sensor kan vel ikke bare kobles ut? Altså jeg vil vel fortsatt ha melding om motorvei og gul motorlampe, som da påvirker bilen forøvrig.

 

Fortvilelsen er de andre elektriske feilene. Syntes det er merkelig at både rattstillingsføler og andre komponenter går samtidig. Ford Fredrikstad viste til å bytte meget dyre elektriske komponenter uten å vite om det hjelper. Det finnes jo steder som feilsøker og reparerer, ikke som hos Ford Fredrikstad,bare bytter ut store komponenter (kr 12.000 for en komponent) uten å vite om det fikser feilen.

Det blir spennende å få bilens korte historikk hos Follo autoco i Ski. Om forrige eier også hadde noen elektriske utfordringer, eller om alt bare kom på meg i mine ca 5 år.

Slitasjedeler er som sagt unntatt og DPF er ok å bytte, hvis det var det eneste. Verksted regningene årlig på bilen har vært uforsvarlig.

Lenke til kommentar

Fortvilelsen er de andre elektriske feilene. Syntes det er merkelig at både rattstillingsføler og andre komponenter går samtidig.

 

(Snip)

 

Verksted regningene årlig på bilen har vært uforsvarlig.

Kan du sjekke om det nevnte jordingspunktet er rustent først og evt. utbedre det? Se deretter hva som evt. gjenstår av problemer.

 

Tett dieselpartikkelfilter er vanligvis et symtom på et annet problem som må identifiseres og løses.

 

Hvorfor er ikke bilen kjørbar?

Lenke til kommentar

Bilen er kjørbar, men det er min usikkerhet med å bruke den med varsel om motorfeil, gul motorlampe og de øvrige elektriske utfordringer.

Altså det å muligens forverre et problem vedr. varsel om motorfeil og gul motorlampe. Ønsker ikke å eventuelt skade motor o.l. Jeg vet ikke hvor mye jeg kan tbøye det å bruke den med tett filter.

 

Det tragiske er at dette kom 10 dager etter siste dato for å kunne ha mulig reklamasjonsrett. Hvis det stemmer som en så, at det finnes viss reklamasjonsrett i 5 år på nyere bruktbil fra forhandler. Eldktronikkfeilene som nevnes nå kom før 5 år var over.

Dessuten hvor lurt er det å kjøre med tett partikkelfilter.

 

Det er som sagt servo som kobler seg ut og inn, lampe om ESP som ikke slokker og speedometer som fusker i høy hastighet.

 

Som sagt DPF hadde jeg byttet uten å nøle om elektronikken var ok.

 

Målet mitt her er mest tips til ressurspersoner eller steder i mitt område. Tips her eller pm.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det er som sagt servo som kobler seg ut og inn, lampe om ESP som ikke slokker og speedometer som fusker i høy hastighet.

Er du veldig heldig forsvinner alt dette dersom det er jordingspunktet som er feilen.

 

Ikke kast pengene etter merkeverkstedet for å bytte dpf. Bytte av dpf løser ikke den underliggende feilen og merkeverkstedet er veldig glad i å bytte dyre deler som ikke nødvendigvis trenger å byttes. Kanskje en evt. dårlig jording også spiller inn her.

 

Oppdater tråden med hvordan det går. Send meg en pm hvis du ikke finner jordingspunktet så skal jeg ta en tur.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

 

Det er som sagt servo som kobler seg ut og inn, lampe om ESP som ikke slokker og speedometer som fusker i høy hastighet.

Er du veldig heldig forsvinner alt dette dersom det er jordingspunktet som er feilen.

Ikke kast pengene etter merkeverkstedet for å bytte dpf. Bytte av dpf løser ikke den underliggende feilen og merkeverkstedet er veldig glad i å bytte dyre deler som ikke nødvendigvis trenger å byttes. Kanskje en evt. dårlig jording også spiller inn her.

Oppdater tråden med hvordan det går. Send meg en pm hvis du ikke finner jordingspunktet så skal jeg ta en tur.

Jeg får prøve å se på jordingspunktet. Det vil jo være merkelig om Ford verksted overser å sjekke slikt. Tross alt betalt flere tusen bare for feilsøking.

At DPF er tett klarte jeg å lese av selv på bilens canbus og ser at det skjer på noen biler fra den tiden, ved omkring 100 000 km.

Jeg jobber i perioder og får ikke sett på bilen de nærmeste dager.

Hvis rattstillingssensor fusker, så påvirker kanskje det bilens elektroniske stabilitetssystem også?

Ford Fredrikstad lurte på om å bytte hele instrumentpsnelet kunne løse en feil. Føler Ford Fredrikstad famler litt i blinde her. Jeg tenker at det må være noe annet som forstyrrer.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hvis rattstillingssensor fusker, så påvirker kanskje det bilens elektroniske stabilitetssystem også

Ja, hastighetssensoren også. Dårlig jording kan få diverse til å fuske. Sjekk også hvilespenning (hvilt over natten) og ladespenning på batteriet.

 

Typisk merkeverksted. I steden for å å sitte igjen med inntrykk av at de er flinke til å feilsøke og kan sine biler, sitter man i steden igjen med et helt annet inntrykk.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

 

Hvis rattstillingssensor fusker, så påvirker kanskje det bilens elektroniske stabilitetssystem også

Ja, hastighetssensoren også. Dårlig jording kan få diverse til å fuske. Sjekk også hvilespenning (hvilt over natten) og ladespenning på batteriet.

Typisk merkeverksted. I steden for å å sitte igjen med inntrykk av at de er flinke til å feilsøke og kan sine biler, sitter man i steden igjen med et helt annet inntrykk.

Batteriet er nok blitt dårlig, uten at jeg har merket noe til det, da jeg ikke bruker varme i seter o.l. For noen uker siden, før feilene nå, sjekket jeg i service menyen på hva den viser av spenning. 12,1 v (med nærlys på og alt annet i bilen av og 14,1 v etter start av motor). Jeg vet at 12,1v betyr at batteribytte bør vurderes. Vil se om vedlikeholdslading kan hjelpe noe.

Nok en gang forventer jeg at Ford verkstedet gir pekepinn til meg om mulige årsaker til feilene.

Jeg får prøve å måle batteriet, får nok lånt et voltmeter.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Diverse elektriske problemer kan oppstå ved problemer med jording, dårlig batteri, problemer med lading. Styringsmodulene trenger en viss kvalitet på strømmen for at det skal fungere som det skal.

 

12,1V hvilespenning er veldig dårlig. Da lader man opp batteriet, deretter tar man ny hvilespenning. Hvis den er ok bør man teste CCA for å vurdere om batteriet er brukbart.

 

 

Forslag til feilsøking:

Sjekk/utbedre jordingen

Lad opp batteriet og sjekk hvilespenningen

Rengjør batteripoler og batteriklemmer

Batteri og ladekvalitet bør sannsynligvis testes hvis det ikke allerede er gjort (jeg kan se om jeg kan finne noen som kan gjøre det)

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Dersom DPF fjernes, må også motorstyringen kodes om for å unngå varsellampe om dette. Det koster fort mer å få dette gjort enn å bytte den.

 

Speedometer som viser 0 av og til kan, sammen med lampe for ABS/ESP skyldes feil på en ABS-sensor, eller kablingen på denne. Ta fra hverandre kontaktene mellom sensor og bilens kabling, og sjekk for irr. Puss over kontaktflatene, og sjekk at det er god kontakt når du kobler sammen. Dette er spesielt vanlig ved bakhjulene. 

Lenke til kommentar

Jeg takker for hjelpen over. Pga. en uke full jobb, hvor jeg nå jobber mye noen dager pluss sykdom, har jeg ikke sett på bilen selv. Har satt på lading av batteriet, samt sett raskt etter jordingspunkt som mobile 999 viste til. Klarte ikke helt å se jordingspunktet ved å kun åpne panseret og se. Skal se på nytt og Blå litt i min Haynes reparasjonsbok.

 

Tror jeg lander på å bytte partikkelfilter og lurer på å gjøre det selv, vil se litt nærmere etter at det lar seg gjøre uten å ha smøregrav eller heis. Dvs. bare jekke opp bilen foran.

Vil motorlampe og tekstvarsel om motorfeil slukke av seg selv ved nytt DPF, så framt føleren til denne virker riktig? Eller må det slettes via Canbus kontakt?

Synd jeg ikke har en OBD skanner som kan lese og slette koder. Tar litt lang tid å vente på en fra utlandet.

Ved å bytte DPF vil jeg være mer trygg på å bruke bilen uten å påføre ytterligere slitasje/skade på motor. Elektronikkfeil går å leve med til lokal kjøring, men jeg vil jo finne ut av det også.

Kjipt at dette skulle komme på maksimalt dårligst økonomiske tidspunkt...

 

Jeg vil nok se litt på bilen allerede i morgen.

 

Forøvrig er det ingen/svært lite info å få fra Ford. Jeg spurte hvor tett partikkelfiltetet er, det kunne dem ikke svare på, heller ikke på andre spørsmål. Det hadde vært fint å vite hva feilsøking betyr i praksis, når man har betalt flere tusen for det.

Derimot var tilbud om lån til ny bil eller nyere bruktbil rask..

post-56342-0-51469800-1515070439_thumb.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Diverse can-bus feil og analoge målere i instrument periodevis ute av funksjon et en kjent feil som kan repareres selv om merkeverkstedet ikke vet dette eller later som at de ikke vet det siden de heller vil selge et helt nytt instrument som koster det hvite ut av øyet.

 

Se i haynes om det står hvordan man tar ut spylevæskebeholderen, men sjekk gjerne først om det er mulig å se noe under den.

Lenke til kommentar

Status er at jeg har bestilt partikkelfilter, som jeg håper å få montert selv. Da bør jeg kunne kjøre bilen med el feil. Vurderer å bytte batteriet også, sjanser litt i blinde på at det kan løse noe... Først vente noen dager på partikkelfilter.

 

Har ikke fått sjekket jording m.m.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Status er at jeg har byttet partikkelfilter. Gul motorlampe er borte, men fortsatt tekstbeskjed om motorfeil i display, bilen er i redusert modus vedr turtall og kraft. Byttet batteri da noen hadde flaks med det vedr elektronikk, uten noe positivt resultat. Det viktige er å få bort motorfeil og dermed få tilbake vanlig kraft i bilen...

Siden instrumentpanelet ikke blinker eller oppfører seg generelt merkelig, så er det vel tvilsomt om det å sjekke lodding har noe for seg? Da det er et tema på flere fora på nett på den bilen.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...