Gå til innhold

Oppsett av hjemmenettverk i stort hus


DataPro

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bor i et ganske stort hus, 3 etasjer og ca 250 kvadrat grunnflate. Har 100/100 fiberlinje fra NGT inn til huset. Har merket at det gradevis blir større og større trafikk på nettet, med Netflix, online spilling, internett tv, Youtube osv., så nå er det på tide å oppgradere hjemmenettverket... Pr.dags dato er nettet bygd opp av:

 

-Hjemmesentral

-Ruter - Ac68U

-Switch - Cisco 110 serie's 16 port

-AP x3- Ac51U (i AP mode)

 

Internettforbruket på nedlasting er ca 25 GB i døgnet, så dette stiller litt krav til oppsettet, slik jeg unngår å måtte restarte alt med jevne mellomrom pga ''overbelastning''. Hver tv drar ca 8 Mbps nesten hele døgnet. Alle 4 tv'ene og datamaskinene har kablet internettilgang, men mobilene, ipad's og 2 laptoper bruker WiFi. 

 

Noen som kan hjelpe meg med å velge riktig utstyr? Ønsker et gigabit nettverk, som tåler å bli brukt og aksesspunkt med stor rekkevidde, eventuellt et mesh system. Har mange nettverksuttak rundt om i huset, der samtlige kabler er strukket med cat5e. Har lagt ved et oppsett tegnet i paint som viser nåverende oppsett. 

 

Takker for svar  :xmas:

 

 

 

post-270025-0-77094700-1514226373_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå burde dette klare 100\100 mbit hvis det er satt opp riktig på 2.4 ghz\ 5 ghz.

 

Selv hadde jeg vurdert Netgear Ad7200 eller Asus AC 88u de 2 ruterne burde klare 944 mbit gigabit\s lett på kabel eller trådløs på kort avstand på 5 ghz kanalen. Eller 100-150 mbit på 20-30 meter avstand hvis kanalene er riktig satt opp.

 

Alle rutere vil nok henge seg opp før eller senere, så etter 1-2 måneder etter mye bruk kan du måtte slå ruteren av og på eller når du oppdater firmware kan være greit å gjøre det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå burde dette klare 100\100 mbit hvis det er satt opp riktig på 2.4 ghz\ 5 ghz.

 

Selv hadde jeg vurdert Netgear Ad7200 eller Asus AC 88u de 2 ruterne burde klare 944 mbit gigabit\s lett på kabel eller trådløs på kort avstand på 5 ghz kanalen. Eller 100-150 mbit på 20-30 meter avstand hvis kanalene er riktig satt opp.

 

Alle rutere vil nok henge seg opp før eller senere, så etter 1-2 måneder etter mye bruk kan du måtte slå ruteren av og på eller når du oppdater firmware kan være greit å gjøre det.

 

Eventuelt går man for noe som funker.

 

Ubnt Wifi AC Lite, evt. pro om man vil ha flere datastrømmer, et par PoE-switcher, og en fornuftig ruter, enten UBNT USG, Edgerouter X eller pfsense.

 

Jeg kan garantere deg at ingen komponenter her må restartes etter mye bruk.  Jeg har lignende oppsett, som har bikket terabytes uten reboot. Kort sagt bare fungerer det, og jeg tenker ikke over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan garantere deg at ingen komponenter her må restartes etter mye bruk.  Jeg har lignende oppsett, som har bikket terabytes uten reboot. Kort sagt bare fungerer det, og jeg tenker ikke over det.

Har du da bruk  custom firmware? Som merlin build, tomato etc?

For jeg vet ofte vertfall eldre ruter er det problemet med firmware oppdateringer at ruteren henger seg, f.eks ipv6 adresser blir borte på http://test-ipv6.com/ eller VPN serveren henger seg slik at man finner ingen feil men det bare funger ikke å koble på VPN da har man ikke gjort noe instillinger endringer etter det, godt mulig det skal mere en 1-2 måneder til kanskje 1-2 år men det har hent meg 2 ganger. Selv å resete ruteren til fabrikkinstillinger hjelper lite, så man må dypere til verks, enten degradere firmwaren eller full formattere ruteren og installere firmware på nytt. Firmware oppdateringer kan være noe av det værste på ruterne. Vertfall hvis du gjør det ofte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva er det som må erstattes? Ellers er jo forslagene om ubiquti APer i pro utgave ett godt råd. En cloudkey og en ubiquti Poe switch så har du hvertfall ett bra system du kan bygge på.

Hvem har sagt du må bytte? "802.11ac: opptil 433 Mbps" burde være mere en bra nok for 100 mbit linje, vil heller tro bredbånd hastigheten blir flaskehalsen i ditt tilfelle en ruterne, la og si hver av access point bruker 30 mbit hastighet. Så da er det neppe utstyret som ikke funger, å hvis du ikke får 100 mbit trådløs er du enten for lang unna på 2.4 ghz frekvensen ellers er det noe annet som bruker båndbredden. Eller forstyrrelse f.eks flere rutere har samme kanal, sjekk det.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan garantere deg at ingen komponenter her må restartes etter mye bruk.  Jeg har lignende oppsett, som har bikket terabytes uten reboot. Kort sagt bare fungerer det, og jeg tenker ikke over det.

Har du da bruk  custom firmware? Som merlin build, tomato etc?

For jeg vet ofte vertfall eldre ruter er det problemet med firmware oppdateringer at ruteren henger seg, f.eks ipv6 adresser blir borte på http://test-ipv6.com/ eller VPN serveren henger seg slik at man finner ingen feil men det bare funger ikke å koble på VPN da har man ikke gjort noe instillinger endringer etter det, godt mulig det skal mere en 1-2 måneder til kanskje 1-2 år men det har hent meg 2 ganger. Selv å resete ruteren til fabrikkinstillinger hjelper lite, så man må dypere til verks, enten degradere firmwaren eller full formattere ruteren og installere firmware på nytt. Firmware oppdateringer kan være noe av det værste på ruterne. Vertfall hvis du gjør det ofte.

Nei, og når du stiller spørsmålet har ikke du sett på eller tatt i Unifi. Det er kontrollerbaserte komponenter, av corporate-type. Det funker, uten at du må dille med slikt. 

 

Jeg mistenker forøvrig at en svært stor del av problemene du støter på er selvforskyldt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem har sagt du må bytte? "802.11ac: opptil 433 Mbps" burde være mere en bra nok for 100 mbit linje, vil heller tro bredbånd hastigheten blir flaskehalsen i ditt tilfelle en ruterne, la og si hver av access point bruker 30 mbit hastighet. Så da er det neppe utstyret som ikke funger, å hvis du ikke får 100 mbit trådløs er du enten for lang unna på 2.4 ghz frekvensen ellers er det noe annet som bruker båndbredden. Eller forstyrrelse f.eks flere rutere har samme kanal, sjekk det.

Opp til 433Mb/s vil si at du får halvparten - i medvind. I tillegg minns jeg jo om at du har brukt et par år på å mase om at 100Mb/s er for lite - så da er det kanskje greit å gå for komponenter som greier å levere 450Mb/s reelt, slik som AP-AC-PRO?

 

I tillegg er Unifi AP svært stabile - i motsetning til mye av det som er produsert for hjemmemarkedet. Oppsettet av et AP bør ta ca. 1 minutt om man går for cloud key, som nevnt over.

 

I tillegg er AP pene å se på, og krever kun en kabel, så det er lett å plassere de slik at du får god dekning, i motsetning til svarte og røde monstre med ørten antenner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I tillegg er Unifi AP svært stabile - i motsetning til mye av det som er produsert for hjemmemarkedet. Oppsettet av et AP bør ta ca. 1 minutt om man går for cloud key, som nevnt over.

Nå syns jeg ikke trådløs er ustabilt særlig på korte avstander. Vertfall ikke 5 ghz frekvensen, problemet er heller kort rekkevidde. Men man får litt bedre ping hastighet. Og kan få opp mot 940 mbit på kort avstand. Hvis man har flere antenner på pcen og støtter bruk av flere kanaler fra ruteren må vel være 4 kanaler mener jeg?

 

Problemet er heller 2.4 Ghz da på lengere avstand, hvis det er noe i veien faller hastigheten fort, særlig microbølgeovn\kjølskap etc. Er vel ingen rutere som klarer over 150 mbit på den frekvensen?

 

Tror det er samme med Unifi der. Har kjøpt meg netgear AD 7200 foreløpig har jeg ikke testet 50 ghz frekvensen men håper og tror den er like bra som kabel hvis det først virker. Men stabilitet tror den ikke er foreløpig må vel være noen meter unna med gode antenner tror jeg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...