Gå til innhold

Staten henger langt etter på startlønn: Frykter lav rekruttering kan true digitaliseringsprosjekter


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Nei, det stemmer ikke med det vernet bedrift faktisk betyr. Så til neste gang, før du sier deg enig med noen, så kanskje lurt å sjekke hva de faktisk sier?

 

AtW

Nja, var ikke uenig i Dr. Bombay sin innledende brannfakkel: statlige bedrifter er vernede bedrifter hvor de som ikke får jobb i det private kan gjemme seg på et kontor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, det stemmer ikke med det vernet bedrift faktisk betyr. Så til neste gang, før du sier deg enig med noen, så kanskje lurt å sjekke hva de faktisk sier?

 

AtW

Nja, var ikke uenig i Dr. Bombay sin innledende brannfakkel: statlige bedrifter er vernede bedrifter hvor de som ikke får jobb i det private kan gjemme seg på et kontor

 

 

Ok, takk for avklaringen, du står fortsatt bak det idiotiske utsagnet.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ok, takk for avklaringen, du står fortsatt bak det idiotiske utsagnet.

 

AtW

At mange offentlige ansatte ikke ville hatt sjans i det private? Ja, det "idiotiske" utsagnet er jeg enig med Dr. Bombay i. Heller det enn dine såkalte "argumenter".

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Ok, takk for avklaringen, du står fortsatt bak det idiotiske utsagnet.

 

AtW

At mange offentlige ansatte ikke ville hatt sjans i det private? Ja, det "idiotiske" utsagnet er jeg enig med Dr. Bombay i. Heller det enn dine såkalte "argumenter".

 

 

 

 

Ja, det gjør du.

 

AtW

Javel, hvor da? Eller "leser du gjennom linjene" igjen (dvs tyr til stråmannsargumentsjon)?

 

 

Er det noen annen grunn til at de ikke ville hatt sjans i det private enn at de er udugelige?

 

Jeg er veldig forundret over denne holdningen at det ikke finnes andre intensiver enn lønnsomhet og redselen for konkurs som får folk til å gjøre en god og effektiv jobb. Og hva er det egentlig du tror disse menneskene jobber med i staten? Statistikken kommer fra Tekna som har over 7000 medlemmer som jobber i staten. Over 1000 av dem jobber på NTNU. Tror du det er mennesker som ikke hadde hatt en sjans i det private? Finnes det ikke gode argumenter for at NTNU har livets rett som en statlig institusjon? Burde dette være en bedrift som tjente penger og sørget for avkastning til sine aksjonærer? Jeg vil gjerne se sitatene som viser at private universiteter leverer bedre forskning og bedre studenter enn de offentlige.

 

K

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når du er enig i at staten er en "vernet bedrift" for folk som ikke kan få jobb andre steder.

 

AtW

Nei!

 

Er det noen annen grunn til at de ikke ville hatt sjans i det private enn at de er udugelige?

For mye stress? Ikke like stabilt og trygt? Hvem vet.

 

Jeg er veldig forundret over denne holdningen at det ikke finnes andre intensiver enn lønnsomhet og redselen for konkurs som får folk til å gjøre en god og effektiv jobb. 

Lønnsomhet og bunnlinje har mye å si for både produktivitet og effektivitet. Det motsatte ser man ofte i staten der ting er betraktelig dyrere enn tilsvarende tjeneste i det private (for eksempel operasjoner), eller at budsjettoverskridelser ikke får noen konsekvenser for de involverte

 

Og hva er det egentlig du tror disse menneskene jobber med i staten? Statistikken kommer fra Tekna som har over 7000 medlemmer som jobber i staten. Over 1000 av dem jobber på NTNU. Tror du det er mennesker som ikke hadde hatt en sjans i det private? Finnes det ikke gode argumenter for at NTNU har livets rett som en statlig institusjon? Burde dette være en bedrift som tjente penger og sørget for avkastning til sine aksjonærer? 

Vet ikke hva de jobber med jeg, men om de kan sine ting så hadde de også fint klart seg i staten. NTNU hadde nok helt fint klart seg som et privat universitet. Er det noen grunn til at de ikke skulle greid seg?

 

Og nei, jeg har ikke generalisert og sagt at alle som jobber staten/det offentlige er udugelige.

 

Jeg vil gjerne se sitatene som viser at private universiteter leverer bedre forskning og bedre studenter enn de offentlige.

 

 

Fra Norge eller utlandet?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Er det noen annen grunn til at de ikke ville hatt sjans i det private enn at de er udugelige?

 

Jeg opplever offentlig ansatte som betydelig mer giddelause enn de i privat sektor.  Det henger kanskje mere sammen med størrelsen; i mindre bedrifter er der færre steder å gjemme seg enn i store bedrifter, og det blir ikke stort større enn offentlige bedrifter.  Det henger også typisk sammen at jo mindre dyktig du er, jo mer jobb-sikkerhet ønsker du. 

Lenke til kommentar

 

Er det noen annen grunn til at de ikke ville hatt sjans i det private enn at de er udugelige?

For mye stress? Ikke like stabilt og trygt? Hvem vet.

 

Nå er det du som påstår at de ikke har sjans, så da mener jeg du må forklare hvorfor...

 

 

Jeg er veldig forundret over denne holdningen at det ikke finnes andre intensiver enn lønnsomhet og redselen for konkurs som får folk til å gjøre en god og effektiv jobb.

Lønnsomhet og bunnlinje har mye å si for både produktivitet og effektivitet. Det motsatte ser man ofte i staten der ting er betraktelig dyrere enn tilsvarende tjeneste i det private (for eksempel operasjoner), eller at budsjettoverskridelser ikke får noen konsekvenser for de involverte

 

Alle statlige etater har da budsjett å forholde seg til og driver stadig rasjonalisering og effektivisering for å få mer ut av pengene sine.

 

 

Og hva er det egentlig du tror disse menneskene jobber med i staten? Statistikken kommer fra Tekna som har over 7000 medlemmer som jobber i staten. Over 1000 av dem jobber på NTNU. Tror du det er mennesker som ikke hadde hatt en sjans i det private? Finnes det ikke gode argumenter for at NTNU har livets rett som en statlig institusjon? Burde dette være en bedrift som tjente penger og sørget for avkastning til sine aksjonærer?

Vet ikke hva de jobber med jeg, men om de kan sine ting så hadde de også fint klart seg i staten. NTNU hadde nok helt fint klart seg som et privat universitet. Er det noen grunn til at de ikke skulle greid seg?

 

Og nei, jeg har ikke generalisert og sagt at alle som jobber staten/det offentlige er udugelige.

 

Du sier at du ikke generaliserer og mener alle, men på ett eller annet vis må du jo mene at flere gjemmer seg på et kontor på NTNU enn i Statoil? Det er jo brannfakkelen du er enig i, og som jeg ikke klarer å finne belegg for. De 1000 Teknamedlemmene på NTNU jobber med alt fra IT til forskning og utdanning som professorer. Hvis institusjonen NTNU klarer å hevde seg blant universiteter her i verden, så må vel de som jobber der også kunne klare seg? Både privat og offentlig? 

 

 

 

Jeg vil gjerne se sitatene som viser at private universiteter leverer bedre forskning og bedre studenter enn de offentlige.

Fra Norge eller utlandet?

 

Ja takk, begge deler. Norge eller utlandet. (Men det er ikke hovedpoenget i debatten.)

 

 

 

 

Er det noen annen grunn til at de ikke ville hatt sjans i det private enn at de er udugelige?

 

Jeg opplever offentlig ansatte som betydelig mer giddelause enn de i privat sektor.  Det henger kanskje mere sammen med størrelsen; i mindre bedrifter er der færre steder å gjemme seg enn i store bedrifter, og det blir ikke stort større enn offentlige bedrifter.  Det henger også typisk sammen at jo mindre dyktig du er, jo mer jobb-sikkerhet ønsker du.

 

Bortsett fra bedrifter med mindre enn 5 ansatte klarer ikke jeg å se at det er så store forskjeller i spredningen på størrelse.

https://www.ssb.no/virksomheter-foretak-og-regnskap/statistikker/bedrifter/aar

Se tabellen "Virksomheter etter størrelse og næring"

 

Hva er bakgrunnen for at du opplever offentlige ansatte som giddalause?

 

--

K

 

PS: Merk at sykehusene ikke er med blant dem som Tekna regner på her, de sorterer under "Spekterområdet" sammen med

1. Orkestre og teatre

2. Norges Bank

3. Avinor

4. Lovisenberg

5. Nettbuss AS

6. NRK

7. NSB

8. Posten

9. Øvrige virksomheter

10. Helseforetak

Lenke til kommentar

Hva er bakgrunnen for at du opplever offentlige ansatte som giddalause?

 

Erfaring som innleid konsulent.  Vi leies inn for kompetanse ved ny-utvikling og lærer opp de fast ansatte så de har et minimum av kunnskap til å holde det ved like.  Engagement og initiativtaking kan man som oftest lete lenge etter.  Mange virker langt mere opptatt av å diskutere fotball rundt kaffeautomaten enn å jobbe.  Men jeg klager ikke, det er jo til dels det som gjør det så enkelt for oss konsulenter å få oppdrag. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå er det du som påstår at de ikke har sjans, så da mener jeg du må forklare hvorfor...

Nå skrev jeg vel at mange offentlige ansatte ikke ville hatt sjans, ikke alle. For eksempel de som er ansatt i rene byråkratiske stillinger kan jeg tenke meg vil slite, rett og slett fordi at de ikke kan noe annet enn å tolke byråkratiske regler.

 

Alle statlige etater har da budsjett å forholde seg til og driver stadig rasjonalisering og effektivisering for å få mer ut av pengene sine.

Ja, men når budsjettene overskrides eller ineffktiviteten florerer; da får det sjeldent noen konsekvenser. Kan for eksempel sjekke ut sløseriombudsmannens side for eksempler på offentlig sløseri: https://nb-no.facebook.com/Sl%C3%B8seriombudsmannen-271396979737547/

 

Du sier at du ikke generaliserer og mener alle, men på ett eller annet vis må du jo mene at flere gjemmer seg på et kontor på NTNU enn i Statoil?

Høh? Mener jeg det?

 

Det er jo brannfakkelen du er enig i, og som jeg ikke klarer å finne belegg for.

Ja, i grove trekk er jeg enig i det. Det offentlige har nok en overvekt av uproduktive mennesker... og da tenker jeg hovedsaklig på byråkrater og andre papirdyttere: ikke vaskedamene eller sykepleierne.... eller lektorene på NTNU. Så ser jeg burde spesifisert litt mer. Det er de menneskene i det offentlige som har som jobb å gjøre livet vanskeligere for andre, samt de som sløser bort skattepengene våre, som jeg har et horn i siden til.

 

De 1000 Teknamedlemmene på NTNU jobber med alt fra IT til forskning og utdanning som professorer. Hvis institusjonen NTNU klarer å hevde seg blant universiteter her i verden, så må vel de som jobber der også kunne klare seg? Både privat og offentlig?

Som nevnt over: har da vel ikke disset NTNU. 

Lenke til kommentar

 

Nå er det du som påstår at de ikke har sjans, så da mener jeg du må forklare hvorfor...

Nå skrev jeg vel at mange offentlige ansatte ikke ville hatt sjans, ikke alle. For eksempel de som er ansatt i rene byråkratiske stillinger kan jeg tenke meg vil slite, rett og slett fordi at de ikke kan noe annet enn å tolke byråkratiske regler.

Alle statlige etater har da budsjett å forholde seg til og driver stadig rasjonalisering og effektivisering for å få mer ut av pengene sine.

Ja, men når budsjettene overskrides eller ineffktiviteten florerer; da får det sjeldent noen konsekvenser. Kan for eksempel sjekke ut sløseriombudsmannens side for eksempler på offentlig sløseri: https://nb-no.facebook.com/Sl%C3%B8seriombudsmannen-271396979737547/

Du sier at du ikke generaliserer og mener alle, men på ett eller annet vis må du jo mene at flere gjemmer seg på et kontor på NTNU enn i Statoil?

Høh? Mener jeg det?

Det er jo brannfakkelen du er enig i, og som jeg ikke klarer å finne belegg for.

Ja, i grove trekk er jeg enig i det. Det offentlige har nok en overvekt av uproduktive mennesker... og da tenker jeg hovedsaklig på byråkrater og andre papirdyttere: ikke vaskedamene eller sykepleierne.... eller lektorene på NTNU. Så ser jeg burde spesifisert litt mer. Det er de menneskene i det offentlige som har som jobb å gjøre livet vanskeligere for andre, samt de som sløser bort skattepengene våre, som jeg har et horn i siden til.

De 1000 Teknamedlemmene på NTNU jobber med alt fra IT til forskning og utdanning som professorer. Hvis institusjonen NTNU klarer å hevde seg blant universiteter her i verden, så må vel de som jobber der også kunne klare seg? Både privat og offentlig?

Som nevnt over: har da vel ikke disset NTNU.

Nå blir alt så mye mer nyansert. Det gjelder byråkrater. Hva er en byråkrat? Og her mistenker jeg at du ikke vet så godt hva disse 7000 teknamedlemmene gjør i staten. Det er tross alt dem dette handler om. Det var derfor jeg brukte NTNU som eksempel. 1/7 av dem som utgjør statistikken jobber ved NTNU, og jeg tror ikke noen av dem er det som du kaller byråkrater. Og det er ikke så mange av de andre som er heller. Dette er høyt utdannede teknologer som etter min erfaring er glad i jobben sin og gjør en innsats. Og det paradoksale er at blant tradisjonelle lavtlønnsyrker så er staten lønnsledende, mens for de akademikerne staten trenger flere av i fremtiden ligger nivået betraktelig bak det private.

 

--

K

Lenke til kommentar

Nå blir alt så mye mer nyansert. Det gjelder byråkrater. Hva er en byråkrat? Og her mistenker jeg at du ikke vet så godt hva disse 7000 teknamedlemmene gjør i staten. Det er tross alt dem dette handler om. Det var derfor jeg brukte NTNU som eksempel. 1/7 av dem som utgjør statistikken jobber ved NTNU, og jeg tror ikke noen av dem er det som du kaller byråkrater. Og det er ikke så mange av de andre som er heller. Dette er høyt utdannede teknologer som etter min erfaring er glad i jobben sin og gjør en innsats. Og det paradoksale er at blant tradisjonelle lavtlønnsyrker så er staten lønnsledende, mens for de akademikerne staten trenger flere av i fremtiden ligger nivået betraktelig bak det private.

 

Det fantastiske ved dette er jo at man er i gang med storstilede digitaliserings projekter i staten i disse år. Men i stedet for at ansætte dygtige folk og betale dem den løn som de er værd, så kaster man - bogstaveligt talt - milliarder af kroner efter konsulent selskaber (hvoraf størstedelen af pengene ender i udlandet) fordi man tror at det er billigere at hyre tre konsulenter i Indien end en IT person i Norden. Det er ikke tilfældigt at der i den seneste tid har været en del IT skandaler i det offentligt (endnu flere i Sverige) - det er en direkte konsekvens af at man i en årrække har udhulet kompetensen i staten fordi man skulle "spare" (og - virker det til - overkørt den kompetence man har haft tilgængeligt). Dette kommer den Norske befolkning til at betale dyrt for i mange år fremover.

 

Har jobbet sammen med mange ingeniører i Staten og min oplevelse er at der er rigtigt mange dygtige mennesker der jobber der er idealistiske, og gør det fordi at de føler de gør et meningsfyldt job for mennesker. Det at gøre noget der gør livet sikrere eller bedre for andre er noget som mange føler for. Og ja - der er selvfølgelig også brodne kar imellem dem - folk der bare tæller årene til pension. Men i 15 år som ingeniør har jeg endnu ikke set noget der tyder på at der er flere "udugelige" folk der arbejder i det offtentligt end andre bedrifter - nærmere tværtimod. Jeg har helt sikkert mødt mange højt-lønnede direkte inkompetente konsulenter også. Kort sagt: løn siger intet om hvor dygtig en person er. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...