Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobbe fra utlandet, flytting?


Camlon

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å flytte til Kina og da vil jeg jobbe for min norske arbeidsgiver fra Kina. Jeg vil fortsette å få lønn og betale skatt i Norge. 

Arbeidsgiver nevnte at hvis jeg melder flytting, så må han sette opp en bedrift i Kina, noe som er upraktisk for han. Er dette riktig? Og kan jeg velge å ikke melde flytting, hva slags konsekvenser får jeg om jeg ikke melder flytting?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg planlegger å flytte til Kina og da vil jeg jobbe for min norske arbeidsgiver fra Kina. Jeg vil fortsette å få lønn og betale skatt i Norge. 

 

Arbeidsgiver nevnte at hvis jeg melder flytting, så må han sette opp en bedrift i Kina, noe som er upraktisk for han. Er dette riktig?

Høyst tvilsomt, medmindre det skulle eksistere noen helt særnorske regler som forbyr bruk av utlendinger.

 

På den annen side kan der være endel skatteproblematikk rundt det å selge tjenester fra Kina til Norge. See om der er noen DTA mellom Norge og Kina, kanskje også hør med Futen hvordan det stiller seg.

 

Annet alternativ kan være å sette opp bedrift i ett sivilisert land som stepping stone, England eller Sveits muligens.

 

Ellers påpeke at din situasjon tilsier at det er både store muligheter for å bli dobbelbeskattet, samt store muligheter til å minimisere din beskattning.

 

Og kan jeg velge å ikke melde flytting, hva slags konsekvenser får jeg om jeg ikke melder flytting?

I teorien kan du sikkert bøtelegges for ikke å adlyde, i praksis ingen såvidt jeg har merket. Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høyst tvilsomt, medmindre det skulle eksistere noen helt særnorske regler som forbyr bruk av utlendinger.

 

På den annen side kan der være endel skatteproblematikk rundt det å selge tjenester fra Kina til Norge. See om der er noen DTA mellom Norge og Kina, kanskje også hør med Futen hvordan det stiller seg.

 

Jeg har tidligere solgt tjenester fra Kina til Norge, og det var uproblematisk. Om det lønner seg så kan jeg sette opp en bedrift i Kina og sende faktura til Norge. Det er vanskelig som norsk statsborger, men jeg kan utbetale lønn til kona som er kinesisk statsborger.

 

Alternativet er å få betalt i Norge, men jeg vet ikke helt hva det innebærer fra norsk side. Fra kinesisk side så er det uproblematisk, siden de krever ikke skatt fra inntekt i utlandet så lenge du ikke har bodd i Kina i 5 år. 

 

fo2re: Ja, jeg bør nok ta en telefon til skatteetaten, men jeg må nok først finne ut hva jeg skal gjøre fordi det finnes flere alternativer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kina er ganske stramme på beskatning av utlendinger, men de har ikke spesialisert utenlandsbeskatning. Hvis du bor og arbeider i Kina (det er nok at du utfører arbeidet i Kina) vil det innebære at din arbeidsgiver får et fast driftssted i Kina (med noen få unntak for støttetjenester). Dette er imidlertid ikke avhengig av noen registrert flytting, men av hva du faktisk gjør og hvor du faktisk befinner deg over en viss tidsperiode.

 

Siden Kina bruker deemed profit som beskatningsmodell for utlendinger kan det fort bli veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok sett på muligheten for å sette opp firma i HK eller Singapore, eventuellt en Delaware LLC som kan fakturere dine tjenester til det norske selskapet.

 

PS. Du kan sende meg PM om det er noe spesifikt du lurer på mht slikt.

 

Jeg tok en titt på Hong Kong, og det tror jeg ikke er så lurt. For det første vil det koste minst 20000 kroner å sette det opp, og sikkert enda mer hvis jeg skal gjøre det ordentlig. 

 

Det andre problemet er hvordan man skal bruke pengene, fordi utbetaler man lønn så må man betale skatt til landet man bor i. Da kan man like så godt betale til et kinesisk firma. Jeg ser at noen velger å lyve om hva som er bedriftskostander, men det høres ut som en oppskrift på trøbbel fra både Norge, Hong Kong og Kina.

Lenke til kommentar

Jeg tok en titt på Hong Kong, og det tror jeg ikke er så lurt. For det første vil det koste minst 20000 kroner å sette det opp, og sikkert enda mer hvis jeg skal gjøre det ordentlig. 

 

Det andre problemet er hvordan man skal bruke pengene, fordi utbetaler man lønn så må man betale skatt til landet man bor i. Da kan man like så godt betale til et kinesisk firma. Jeg ser at noen velger å lyve om hva som er bedriftskostander, men det høres ut som en oppskrift på trøbbel fra både Norge, Hong Kong og Kina.

HK company skal du kunne klare med 5000Kr, men i tillegg trenger du endel andre ting, som bankkonto og du må antagelig regne med minst en tur dit. Jeg vil tippe 10 000 alt i alt, men det kan selvsagt komme opp i 20 000 om du har noen spesielle ting du trenger.

 

Hvorvidt det er interessant avhenger av:

 

1. Oppsettskostnader

2. Driftskostnader

3. Skattefordeler (som igjen avhenger av hvor mye man tjener, samt endel andre faktorer).

 

Ideelt bør du bruke en advokat, eller bokholder, som spesialiserer seg på slikt, men det koster.

 

På den andre side US LLC og UK Ltds er relativt billige å sette opp, men det har blitt mer papirarbeid (red tape) de siste årene.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Kina er ganske stramme på beskatning av utlendinger, men de har ikke spesialisert utenlandsbeskatning. Hvis du bor og arbeider i Kina (det er nok at du utfører arbeidet i Kina) vil det innebære at din arbeidsgiver får et fast driftssted i Kina (med noen få unntak for støttetjenester). Dette er imidlertid ikke avhengig av noen registrert flytting, men av hva du faktisk gjør og hvor du faktisk befinner deg over en viss tidsperiode.

 

Siden Kina bruker deemed profit som beskatningsmodell for utlendinger kan det fort bli veldig dyrt.

 

Kina er ikke så stramme. Jobber du for en utenlandsk arbeidsgiver, så registrerer du ikke at du jobber. Og så lenge du ikke har bodd i Kina i minst 5 år, så trenger du ikke å betale skatt på inntekt opptjent utenfor Kina. Det er mange som tjener pengene sine på denne måten i Kina.

https://www.shanghaiexpat.com/forum/work-remotely-in-shanghai-for-a-us-company-t102363.html

 

Alternativet er å sette opp en bedrift i Kina, og sende fakturaer til Norge. Da utbetaler jeg lønnen til kona, ikke meg selv.

 

Jeg vet hvordan det fungerer i Kina, men jeg vet ikke hvordan Norge vil se på dette.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Beste løsningen for deg ser ut som utflytting, samt opprette en offshore konto, i det minste i denne 5-års perioden som du nevner.

 

Offshore konto finner du bra løsninger på i Isle of Man, eller du kan dra til HK/singapore som antagelig passer bedre for deg, dog disse siste tror jeg faller innen CRS-området.

 

USA er også veldig bra løsning for bank-konto, men du må dit for å åpne.

 

Det skal vel sies at jeg tror Norge har begynt ´beskatte nordmenn i utlandet også, men jeg tror det kun er for en periode.

 

Krikkert er eksperten på det norske skatteuvesenet.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Beste løsningen for deg ser ut som utflytting, samt opprette en offshore konto, i det minste i denne 5-års perioden som du nevner.

 

Offshore konto finner du bra løsninger på i Isle of Man, eller du kan dra til HK/singapore som antagelig passer bedre for deg, dog disse siste tror jeg faller innen CRS-området.

 

USA er også veldig bra løsning for bank-konto, men du må dit for å åpne.

 

Det skal vel sies at jeg tror Norge har begynt ´beskatte nordmenn i utlandet også, men jeg tror det kun er for en periode.

 

Krikkert er eksperten på det norske skatteuvesenet.

 

Jeg må se litt nærmere på dette. Men jeg ser to problemer

1. Hvordan skal jeg ta ut pengene uten å måtte betale inntektskatt i Kina?

2. Hva vil norske skattemyndigheter tenke om dette? Siden jeg har vært medlem av folketrygden i over 10 år, så vil min utenlandsinntekt bli beskattes i 3 år. Det er en risiko at Norge vil kreve inntektskatt fra meg. 

 

Risikoen er at man må betale inntektskatt til både Norge og Kina. Denne risikoen forsvinner om jeg har et firma i Kina, fordi den er ikke under mitt navn, og jeg er heller ikke ansatt i firmaet.

 

Kina er kanskje ikke så stramme for deg som arbeidstaker, nei. Men jeg jobber ikke med beskatning av arbeidstakere, jeg jobber med norske foretak som har fast driftssted i Kina.

 

Lønnsbeskatning er ikke alt.

 

Du mener at norske foretak som har ansatte i Kina, må betale skatt til Kina? Hva slags skatt må de betale?

 

Og har dette egentlig noen påvirkning i praksis. Kina vet ikke hvem du jobber for.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Norske foretak som har fast driftssted i Kina må betale skatt til Kina. Denne beskatningsretten har Kina forbeholdt seg i den norsk-kinesiske skatteavtalen.

 

Én indikasjon (men ikke den eneste, og ikke det eneste kriteriet) på at man har fast driftssted i Kina er at man har ansatte som utfører sitt arbeid der.

 

"Kina vet ikke hvem du jobber for", nei, det er sant det. Jeg er glad for at du er så komfortabel med å utsette din arbeidsgiver for straffeforfølgning for skatteunndragelse. Er arbeidsgiveren din like glad for det - og like sikker som deg på at han ikke kan oppdages?

Lenke til kommentar

Norske foretak som har fast driftssted i Kina må betale skatt til Kina. Denne beskatningsretten har Kina forbeholdt seg i den norsk-kinesiske skatteavtalen.

 

Én indikasjon (men ikke den eneste, og ikke det eneste kriteriet) på at man har fast driftssted i Kina er at man har ansatte som utfører sitt arbeid der.

 

"Kina vet ikke hvem du jobber for", nei, det er sant det. Jeg er glad for at du er så komfortabel med å utsette din arbeidsgiver for straffeforfølgning for skatteunndragelse. Er arbeidsgiveren din like glad for det - og like sikker som deg på at han ikke kan oppdages?

 

Tror ikke han kjenner til dette, men du har selvfølgelig et poeng.

 

Men, hvis man setter opp en bedrift og fakturerer til Norge, så slipper man hele problematikken. Å betale for tjenester fra Kina, er ikke det samme som å ha et fast drivsted. 

Lenke til kommentar

 

Jeg må se litt nærmere på dette. Men jeg ser to problemer

1. Hvordan skal jeg ta ut pengene uten å måtte betale inntektskatt i Kina?

Mulig jeg misforsto men jeg syns du hevdet at du ikke ville bli beskattet i Kina for penger tjent i utlandet (ie Norge) over denne 5-års perioden?

 

Noen steder har (hadde) remittance based taxation, om det er tilfellet i Kina må du betale skatt på penger du sender/tar ut i Kina, men ikke på de som blir stående på din offshore konto.

 

Rent praktisk: For å ta ut penger er det bare å bruke kort, eller overføre penger til din egen (eller din kones) konto i Kina (eller Hong Kong)

 

2. Hva vil norske skattemyndigheter tenke om dette? Siden jeg har vært medlem av folketrygden i over 10 år, så vil jeg bli beskattes av utenlandsinntekt i 3 år. Det er en risiko at Norge vil kreve inntektskatt fra meg.

Vet ikke hvordan Norge behandler de som flykter idag. Sjekke med Krikkert, eller ring futen.

 

 

Risikoen er at man må betale inntektskatt til både Norge og Kina. Denne risikoen forsvinner om jeg har et firma i Kina, fordi den er ikke under mitt navn, og jeg er heller ikke ansatt i firmaet.

Vel, det er ikke helt klart. Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg misforsto men jeg syns du hevdet at du ikke ville bli beskattet i Kina for penger tjent i utlandet (ie Norge) over denne 5-års perioden?

 

Noen steder har (hadde) remittance based taxation, om det er tilfellet i Kina må du betale skatt på penger du sender/tar ut i Kina, men ikke på de som blir stående på din offshore konto.

 

Rent praktisk: For å ta ut penger er det bare å bruke kort, eller overføre penger til din egen (eller din kones) konto i Kina (eller Hong Kong)

 

Det er bare snakk om inntekt tjent utenfor Kina. Om du overfører pengene fra Hong Kongs bedriftkonto til en lønnskonto i Kina, så må du betale inntektskatt til Kina.

 

Effekten er at pengene som blir stående på din offshore konto slipper beskatning. Men ønsker du å bruke dem så slipper du bare beskatning hvis du kan verifisere at det er en bedriftkostnad.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Det er bare snakk om inntekt tjent utenfor Kina. Om du overfører pengene fra en bedriftkonto til en lønnskonto i Kina, så må du betale inntektskatt til Kina.

Det stemmer overens med hvordan jeg forstår situasjonen.

 

 

Effekten er at pengene som blir stående på din offshore konto slipper beskatning. Men ønsker du å bruke dem så slipper du bare beskatning hvis du kan verifisere at det er en bedriftkostnad.

Ja, dog skal det vel bemerkes at når vedkommende flytter igjen, så vil neppe pengene på offshore-kontoen beskattes i det nye landet selv om pengene overføres dit.

 

Pengene kan også fint brukes på ferier/reiser utenfor Kina uten noen som helst beskattning såvidt jeg kan se. (Med mulig unntak for Norge?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...