Gå til innhold

Koble PCen til stereoanlegg!


Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg åssen man kobler PCen til stereoanlegget sånn at det blir rein og pen lyd?

 

Det er ingen AUX på forsterkern. Tinga som skal kobles sammen er:

 

PC

Stereoanlegg

evt videospiller? men da må vel tven med også kanskje.

 

 

Noen glupinger som kan forklare meg beste måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har digitalinngang på ampen og -utgang på lydkortet bruker du denne. Hvis ikke kobler du til en normal analog inngang. Du trenger ikke bruke AUX; de fleste inngangene er helt like men heter bare forskjellige ting. Video, TV, CD osv osv, de fleste kan brukes, men ikke phono.

 

Til en analog tilkobling trenger du en minijack - rca kabel, stereo med hanplugger i hver ende. Helt standard kabel du får kjøpt over alt.

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Bruker du en enkel kabel fra lydkortets line out til Tape1 f.eks.

Vanligste er som regel 1stk 3,5mm jack på en side som går ut i 2 stk phono (rca) hunn plugger. Plukkes lett opp på clas ohlson eller biltema, evt andre steder.

 

edit: som "hrichard" presiserer 2 poster under, 2 hann plugger på enden seff.

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Angående det å kople videoen til stereoanlegget skal også dette gå bra hvis videoen har phonoutganger(rød+hvit) da, i tillegg til at stereoanlegget har nok innganger. Har ikke anlegget nok innganger kan man selvfølgelig bare drive å bytte på ledningene alt etter hvilken kilde en skal bruke.

Har du forresten en nok så ny Panasonic TV (gjelder sikkert noen andre merker og) vil denne faktisk ha phonoutganger for lyd selv (har nemlig 2 slike TVer selv her i huset), og da er det best å kople denne til anlegget istedenfor videoen, da du nå vil få lyden fra TVn i anlegget uansett om du måtte se video, NRK, eller spille TVspill.

 

Lykke til da. :xmas:

Lenke til kommentar

det var rart. jeg kobla nemlig en 3,5 jack fra line out til tape 1 (prøvde de andre også) men fikk ikke noe lyd? Kan det ha vært meg som glemte no som stod på mute kanskje ;)

 

er det noe anna enn volumkontrollen med utlinje og master-volum som kan mute det? prøvde alle mulige kombinasjoner på forsterkern også.

Lenke til kommentar

Du må ha stereo kabler som passer og evt. overgangsplugger. Du bruker line out eller "front left/right" eller hva det heter på din PC. Hvis du ikke har utgang på PC må du kjøpe et lydkort til rundt 500 kroner. De heter SoundBlaster. På forsterkeren får du prøve en av inngangene. Det er vanligvis ikke kritisk hvilke inngang du bruker.

Videoen kobler du direkte på samme måte. Det er da mulig at du må ha en overgang fra scart (ellerhvadetheter) på videoen.

Du kan også gå fra video til line in på PC, mixe lyden på PC før den går til forsterker, men da trenger du software og kunnskap til det.

 

Lykke til :xmas:

 

Ser at du har fått mange fine svar mens jeg skrev, men jeg poster alikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...