Gå til innhold

Hjelp til Gaming pc, i7 8700k ca. 25 000,-


Anbefalte innlegg

Skal bygge ny pc til gaming og generellt bruk. Har en i7 8700k på vei i posten, men trenger hjelp til det andre. Er en stund siden sist gang jeg satte sammen en pc.

 

-Cpu: i7 8700k

 

-Hovedkort: Hva er bra?

 

-Ram: Type og mengde?

 

-Ssd: Type, merke, størrelse?

 

-Skjermkort: Gtx 1080 Ti, hvilken utgave?

 

-Kabinett: Svart, god plass, praktisk og minst mulig dilldall (lys og glass)?

 

-Tastatur og mus: Noe som er bra?

 

-Eventuellt: ? (Kjøper ikke ny skjerm i første omgang, men fint med et tips på en god en)

 

Har kikket og lest litt (mye), men er som sagt lenge siden jeg bygget sist (2011..)

Håper noen kan komme med forslag, setter pris på litt hjelp.

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD: Samsung er bra, meget populær blant mange.

De fleste hovedkort idag har minst 1 stk. SSD M.2 spor noe jeg anbefaler til f.eks Operativsystem.

Deretter bruke SSD til spill / Programmer.

 

Det finnes 2 versjoner av Samsung SSD: PRO og EVO. Siden budsjettet ditt er såpss grei ville jeg valgt PRO.

Et eksempel: Samsung 850 PRO 512GB

 

Av NVme SSD M.2, så finnes det både PRO og EVO her.

Et eksempel: Samsung 960 PRO 512GB M.2

Note: Du trenger egentlig ikke så stor ettersom om du ønsker det til kun operativsystem.

 

Skjermkort: MSI Geforce GTX 1080 Ti gaming X skal være bra.

 

Edit:

 

RAM: G.Skill skal være ganske bra, 16GB holder i massevis.

Et eksempel: G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 16GB

 

Mus/tastatur er kanskje noe av det vanskeligste, da mange har egne menigheter / favoritter.

Personlig bruker jeg Mionix Naos datamus.

 

Kabinett: Fractal-Design kanskje? Verd en titt... de har forskjellige modeller osv osv.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Etter tips, mer lesing og litt gjetting er dette foreløbig bestillt:

 

Cpu: i7 8700k

 

Cpu kjøler: NZXT Kraken X62 RGB v2 CPU Kjøler - Vannkjøling - Max 38 dBA

 

Hk: ASUS ROG MAXIMUS X HERO (WI-FI AC) - Intel Z370 - Intel LGA1151

 

Ram: G.Skill TridentZ DDR4-3600 C15 DC SR - 16GB

 

Skjermkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti Strix OC - 11GB

 

Kabinett: Phanteks Enthoo EVOLV ATX - Black - Kabinett - Miditower - Svart

 

Ser det greit ut så langt?

 

Så da mangler jeg tastatur og mus, ssd(er) og strømforsyning (+ endel småting sikkert). Noen som kan anbefale en god strømforsyning til dette oppsettet som ikke bråker mer enn nødvendig?

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar

Jada oppsettet ser bra ut, selv har jeg samme skjermkort som deg.

En god strømforsyning er ikke noe du bør være kjip på, seasonic, corsair eller EVGA er bra merker.

Selv har jeg seasonic prime 850W, en smule overkill men meget bra PSU.

 

Alternativer:

EVGA Supernova 750W G3

Seasonic Prime Titianium 750W

Corsair AX 760W

 

Johnnyguru har tester over 400+ stk. powersupply, kanskje du finner en du liker.. du bør ikke gå under 600W med det oppsettet du har.

Lenke til kommentar

Ser det greit ut så langt?

 

Så da mangler jeg tastatur og mus, ssd(er) og strømforsyning (+ endel småting sikkert). Noen som kan anbefale en god strømforsyning til dette oppsettet som ikke bråker mer enn nødvendig?

 

Mvh Morten

 

Ja ser bra ut. Skal du har en billig, men bra strømforsyning velger du EVGA SuperNOVA G3 750W. Skal du ha best kvalitet velger du en Seasonic Prime Titanium 750W.

 

Når det gjelder SSD, så er Samsung sine bra. Fra 850 EVO og oppover. Til spill trenger man egentlig ikke noe sånt som 960 PRO. En 500GB eller 1TB Samsung 850 EVO holder.

Lenke til kommentar

 

Ser det greit ut så langt?

 

Så da mangler jeg tastatur og mus, ssd(er) og strømforsyning (+ endel småting sikkert). Noen som kan anbefale en god strømforsyning til dette oppsettet som ikke bråker mer enn nødvendig?

 

Mvh Morten

 

Ja ser bra ut. Skal du har en billig, men bra strømforsyning velger du EVGA SuperNOVA G3 750W. Skal du ha best kvalitet velger du en Seasonic Prime Titanium 750W.

 

Når det gjelder SSD, så er Samsung sine bra. Fra 850 EVO og oppover. Til spill trenger man egentlig ikke noe sånt som 960 PRO. En 500GB eller 1TB Samsung 850 EVO holder.

 

Vil heller si kjøp heller: EVGA SuperNOVA 1000 G3 en Titanium.

Nå er det ikke vits å kjøpe 1000 watt med mindre man vil ha i9-7900X overklokket og 3 ways SLI.

Men tror på slikt vil en 1000 watt være bedre en den du foreslår.

 

Nå koster SSD disk ikke så mye, vertfall intel sine Intel 600P 512GB (SSDPEKKW512G7X1) men de blir vel varme, og kan gi dårligere ytelse over tid, samt at Samsung 950 Pro vil yte bedre og trekke mindre strøm.

Men vil si sata disker burde være dødt, synd de fleste hovedkort ofte har kun 2 stk m.2 slot. For det sparer mye plass. selv laptop er vel bedre å ha m.2 på grunn av plass.

Lenke til kommentar

Takker for alle tips! Delene jeg har bestillt kommer ikke enda da ikke alt er på lager. Så jeg har litt tid på meg til å finne resten.

 

Jeg skal ha ny skjerm, men venter med det til rett over nyttår (koster vel noen kroner med en god skjerm også).

 

Jeg har hodetelefoner med mic. som bør fungere. Time will show :-)

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar

Har satt opp et eget ønske for maskin til ca samme pris som du sikter til:
https://www.komplett.no/wishlist/shared/fdf13922-12cf-4c01-b827-cda3b5c35705

 

 

Jeg ville derimot kjøpt en god skjerm allerede nå da det er natt og dag å spille på en god skjerm kontra en gammel eldre skjerm.

Det blir som å kjøpe xbox one x og fortsatt spille på en 50" plasma skjerm med 1080p oppløsning.. Det vil se bra ut, men du får så mye mer igjen å legge igjen penger i en god skjerm.. Det er tross alt skjermen du ser på :)

Lenke til kommentar

Har satt opp et eget ønske for maskin til ca samme pris som du sikter til:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/fdf13922-12cf-4c01-b827-cda3b5c35705

 

 

Jeg ville derimot kjøpt en god skjerm allerede nå da det er natt og dag å spille på en god skjerm kontra en gammel eldre skjerm.

Det blir som å kjøpe xbox one x og fortsatt spille på en 50" plasma skjerm med 1080p oppløsning.. Det vil se bra ut, men du får så mye mer igjen å legge igjen penger i en god skjerm.. Det er tross alt skjermen du ser på :)

 

Ville bytta ut SSD'n med denne. Viktigere med større SSD enn raskere siden spill ikke laster noe merkbart raskere på den du satt opp allikevel. 

Lenke til kommentar

Trodde forskjellen mellom SSD og m.2 var natt og dag jeg? Har faktisk aldri prøvd m.2 disk selv så er usikker her.

 

Altså du merker strørre forskjell fra en gammel snurredisk til en SATA SSD, enn du gjør fra en SATA SSD til en M.2 SSD. Teit å kjøpe en 250GB M.2 SSD når man kan få en 500GB SATA SSD til noen få lapper mer. 250GB er ikke mye plass om man har en del spill.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...