Gå til innhold

Objektiv til både video og bilder


Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått meg ett 800D og sparer nå til et objektiv. Budsjett er på mellom 5000 til 8000.

Planen er å prøve seg på "YouTube drømmen", så det at den fungerer bra under film er viktig, men kommer også til å ta en del bilder til bygging av Instagram-profil osv. Er ikke noe profesjonell og kan forhåndsvis lite om kamera, men fikk anbefalt Canon 800D samt en sigma 35mm f1.8.

Han sa at det beste for meg hadde vært å kjøpe med fast optikk ( 35mm ), sa det gir best kvalitet, men jeg tenkte likevel å høre med dere om dere har noen objektiver som dere anbefaler.

Disse har jeg sett på ; https://www.dustinhome.no/product/5010749007/af-18-3518-dc-hsm-art-canon?ssel=false&LGWCODE=5010749007;91289;5443&gclid=Cj0KCQiAmITRBRCSARIsAEOZmr4Xs0xDeRmiBKNyPtGrn-ykLC7j4RVu_qKzs74jnbYryBCVJzRn0KYaAgL_EALw_wcB

https://www.dustinhome.no/product/5010749007/af-18-3518-dc-hsm-art-canon?ssel=false&LGWCODE=5010749007;91289;5443&gclid=Cj0KCQiAmITRBRCSARIsAEOZmr4Xs0xDeRmiBKNyPtGrn-ykLC7j4RVu_qKzs74jnbYryBCVJzRn0KYaAgL_EALw_wcB

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma sin 18-35 f/1.8 er helt super. Du vil sikkert savne en litt lengre tele i tillegg, men 18 - 35 mm er veldig greit til veldig mye. Kanskje du i fremtiden får lyst på/råd til Sigma 50-100 f/1.8 i tillegg...

Takker for svar! Hvordan blir kvaliteten 18-35 f/1.8 i forhold til en fast optikk på 35mm f/1.4? Dersom det ikke er merkverdig, så er det jo et par tusen å spare av at jeg velger 18-35 istedenfor den som er låst til 35.

Lenke til kommentar

Fordelene med fastoptikk vs zoom er stort sett pris, størrelse, blenderåpning og bildekvalitet, mens en zoom kan zoome. Hva som er viktig for deg må du nesten vurdere selv.

 

Sigma 18-35 f/1.8 er imidlertid såpass god og har såpass stor blenderåpning at mange av grunnene for å velge fastoptikk faller bort. Om ikke prisen eller størrelsen er et problem for deg, så vil jeg si det er et meget godt valg. Litt synd at det mangler bildestabilisering. 

 

Selv har jeg forresten et lite utvalg av både zoomer og fastoptikk. Fastoptikk er nok det jeg bruker oftest (men så har jeg ingen superskarpe zoomer med f/1.8, heller), men til video blir det gjerne en zoom.

Lenke til kommentar

Fordelene med fastoptikk vs zoom er stort sett pris, størrelse, blenderåpning og bildekvalitet, mens en zoom kan zoome. Hva som er viktig for deg må du nesten vurdere selv.

 

Sigma 18-35 f/1.8 er imidlertid såpass god og har såpass stor blenderåpning at mange av grunnene for å velge fastoptikk faller bort. Om ikke prisen eller størrelsen er et problem for deg, så vil jeg si det er et meget godt valg. Litt synd at det mangler bildestabilisering. 

 

Selv har jeg forresten et lite utvalg av både zoomer og fastoptikk. Fastoptikk er nok det jeg bruker oftest (men så har jeg ingen superskarpe zoomer med f/1.8, heller), men til video blir det gjerne en zoom.

Ahh, skjønner. Skal ikke holde på med noe betalt fotografering eller lignende, blir bare til hjemmestudio og til et par prosjekter jeg har på gang, og faktumet at jeg vil lære meg hvordan å ta bedre bilder, funksjoner til et kamera, og alt post-production som kommer med ( typ Premiere Pro, LR, PS osv. ). Da tror jeg vel at et Sigma 18-35 f/1.8 som jeg linka over burde holde? Vekt og størrelse osv er ikke et problem. En zoom fra 18mm til 35mm er vel ikke så veldig mye å skryte av, I guess..?

 

Forresten, har du kjennskap til gode stativ? Tenker egentlig noe smått som er enkelt å sette på et bord osv.

Lenke til kommentar

Nei, 18-35 er ikke så voldsomt, men om en skulle laget en 18-55 eller lignende med f/1.8 gjennom hele området ville det nok blitt et betydelig større objektiv. Jeg tror imidlertid du vil savne noe tele om du kun har 18-35, så kanskje spe på med en fast 50 eller 85 mm kan være greit. Kjøp gjerne brukt.

 

Når det kommer til gode stativ som kan settes på bordet er det noe jeg selv er på jakt etter. Bruker nå en Gorillapod, men vil absolutt ikke anbefale det.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Før du handler inn objektiv burde du sette deg bedre inn i hvilket bruksområder du ønsker at et objektiv skal dekke.

 

Trenger du og zoome under filming, er det kun korte avstander til motivet, skal du ha hele kroppen til personen eller bare hodet, lysforholdt, etc.

 

Kanskje en EF-S 18–135mm f/3.5–5.6 IS USM påmontert en Power Zoom-adapter PZ-E1 er et mer fornuftig valg hvis du skal forandre brennvidden under filming. skal du ha samme brennvidde under filming er et fast-objektiv et godt valg sålende du har avstanden riktig i forhold til lokalene dette skal brukes.

 

Når det gjelder stativ så er ikke et bord så velegnet, spesielt hvis det er ustabilt og du samtidig skal bruke bordet selv til prosjekterer, notater, albuene på, etc. du må nok oppi et par tusen kroner for et bra stativ hvis du skal bevege kameraet under filming, skal det brukes innendørs og stå i ro burde nok det meste fungere sålende det kan håndtere kameravekten. Et videostativ som håndterer et par kg. eller mer burde holde da.

 

Lys er også viktig, så enten kjøpe et par store reflektorer/studio-lys eller man kan lage dette selv.

 

Og for guds skyll lær deg innstillingene på kameraet så du får riktig syklus i forholdt til lukkertid, blender, iso og HZ problemene.

 

Har du allerede kjøpt kameraet med en 18-55mm så kan du se hvilken brennvidde som fungerer for deg før du handler inn.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker for gode svar!

Avla nettopp min andre eksamen, så har derfor ikke hatt muligheten til å svare tidligere.

Filming blir mer i stilen dokumentering/vlogging, så trenger ikke no spesielt med zoom her. Kameraet er kjøpt uten objektiv, så blir nok den 18-35mm til Sigma i første omgang.

Har dere noen formeninger om GorillaPod? Ser mange bruker det, og virker litt handy.

 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke særlig fornøyd med Gorillapod. De øverste leddene, som brukes mest, blir veldig raskt løs, mens resten som ikke bøyes like ofte fremdeles er veldig stiv. Dette gjør at det er vanskelig å bøye beina slik en vil, da det automatisk er de løseste leddene som bøyer seg mest/først. I tillegg har jeg opplevd at "hurtigplaten" har løsnet fra stativet og kameraet mitt hat gått i bakken og for å holde oppe kameraet må kulehodet strammes såpass mye at en sliter med å løsne det igjen.

 

Nå husker jeg ikke hvilken modell jeg har, men den skal i hvert fall være beregnet på vekten av mitt kamera.

 

Jeg bruker det nå som stativ til en av blitsene mine eller om jeg skal filme med mobilen, og til det fungerer det greit nok, men ikke verdt prisen.

Lenke til kommentar

Kameraet er kjøpt uten objektiv, så blir nok den 18-35mm til Sigma i første omgang.

Har dere noen formeninger om GorillaPod? Ser mange bruker det, og virker litt handy.

Virker ikke fornuftig å kjøpe et objektiv for video...uten stabilisering(OS)....selv om du noen ganger benytter stativ.

 

Manfrotto har et perfekt, lite stativ...model 709B

 

timeout_image.3455943.jpg

 

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Jeg har Sigma 18-35 f1.8 og er utrolig fornøyd med det. Nå er det vel egentlig det eneste objektivet jeg bruker. Jeg har tilogmed brukt det til filming utendørs om natten (midtsommerfeiring i Porto) og ble litt overrasket over hvor bra det gikk. Det er veldig greit å bruke når det er lite lys og leverer skarpe bilder.

Jeg har den samme tripoden som flageborg nevner i posten over og er veldig fornøyd. Det tåler veldig mye vekt og er stabilt og fint. Jeg har brukt det med Pentax K-5 og Sigma 150-500 som veier i underkant av 3 kilo tilsammen og kulehodet klarte vekten uten problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg fått kameraet! De som bestilte det inn til meg ( lagde hjemmeside for et start-up selskap, nå er jeg ansatt hos de, i tillegg til at de kjøpte meg kameraet :) ), kjøpte det med KIT objektivet, selv om jeg i utgangspunktet sendte link uten.
Nå gjenstår det bare å lære seg Premiere Pro og filme rett ting til rett sted, og forhåpentligvis få gode resultater på den fronten.

Har min siste eksamen nå på mandag og har i tillegg en del prosjekter og jobb på gang, så har ikke fått testet det noe særlig. Kan heller ikke skryte veldig av været her i Stavanger. Har sett Jared Polin ( YouTube ) sin video om hvilke innstillinger jeg burde bruke, så har lekt meg litt frem der. Det blir nok å få kjøpt inn Sigmaen når lønnen kommer. Når det kommer til stativ, blir det nok et relativt rimelig GorillaPod stativ til å begynne med. Dr. Brodsky ; jeg skal lese meg opp på et par reviews av de ulike modellene for å se hvilket som egner seg best.

Takker til alle som tok seg tid til å hjelpe en uviten sjel! Kom gjerne med lenker/posts der jeg, som nybegynner, kan få "tips and tricks to turn me into a pro" ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...