Gå til innhold

Anbefalt mesh løsning til mitt bruk


Makky

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke noe poeng i å bruke tid og ressurser på openwrt mesh nå pga at det må være støtte i clienten for å bytte til routeren med best signalstyrke. Slik støtte er ikke spesielt vanlig. Jeg ville derfor ikke brukt tid og ressurser på openwrt nå. Sjekk i det minste først om enhetene som skal brukes på openwrtmesh nettverket har slik støtte.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du vil gå for ei mesh-løysing, ville eg ha sett på AirTies, 3pakning med bokser som støtter både 2,4 og 5Ghz med god rekkevidde. Kobler en boks med kabel til modemet, parar boksene også er det bare å sette de 2 andre hvor en det måtte være dårlig dekning. Inni airties app på mobil kan ein sette opp custom SSID og passord, også mulighet for gjestenett. Mulighet for parent control diverse.. Har selv dette heime og funker som bare det! Husk å skru av wifi på eksisterande modem!!

Er også 2 ethernet utganger på kvar boks, som kjem veldig handy!!

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe poeng i å bruke tid og ressurser på openwrt mesh nå pga at det må være støtte i clienten for å bytte til routeren med best signalstyrke. Slik støtte er ikke spesielt vanlig. Jeg ville derfor ikke brukt tid og ressurser på openwrt nå. Sjekk i det minste først om enhetene som skal brukes på openwrtmesh nettverket har slik støtte.

 

Så klienten (PC, iPhone, iPad, wifi-kamera etc.) må sjølv kunne velge den routeren som gir best dekning? Det blir en begrensning ja.

Lenke til kommentar

Så klienten (PC, iPhone, iPad, wifi-kamera etc.) må sjølv kunne velge den routeren som gir best dekning? Det blir en begrensning ja.

 

Det er dessverre slik med openwrt-mesh.

 

Det skal fungere med Apple produkter, men kanskje ikke Macbook (tatt fra hukommelsen). Når man kommer over på android så blir støtten dårligere selv om det finnes produkter som har det. Det er dessuten ikke lett å finne ut om et produkt støtter dette eller ikke. Man må sannsynligvis selv teste produktet mot en openwrt mesh router for å finne det ut.

 

Og hvordan var det med Windows igjen? Mulig ikke støttet i det hele tatt (igjen tatt fra hukommelsen).

Lenke til kommentar

Dersom du vil gå for ei mesh-løysing, ville eg ha sett på AirTies, 3pakning med bokser som støtter både 2,4 og 5Ghz med god rekkevidde. Kobler en boks med kabel til modemet, parar boksene også er det bare å sette de 2 andre hvor en det måtte være dårlig dekning. Inni airties app på mobil kan ein sette opp custom SSID og passord, også mulighet for gjestenett. Mulighet for parent control diverse.. Har selv dette heime og funker som bare det! Husk å skru av wifi på eksisterande modem!!

Er også 2 ethernet utganger på kvar boks, som kjem veldig handy!!

 

Vet ikke hvordan det er med gjestenettverket nå, men tidligere var dette ikke isolert fra resten av nettet, noe som vil for meg bety ett vanlig nett bare med annen SSID nesten. Kan være dette er endret på, noe jeg ikke vet, derfor jeg spør her  :)  Nå har det jo gått vel over ett år så det kan være oppdatert?

 

Når det kommer til SSID'er kan en opprette en ny og aktivere den på kun en node eller er det slik at en må aktivere den på alle?

Lenke til kommentar

Hiver meg på her.. skal ha mesh til enebolig på 200m2 med vannbåren varme.. Vil Ubiquiti Amplifi HD - AC1750 Mesh 3-pack gjøre jobben?

 

Hele huset vårt er satt opp med cat4-punkter i hvert rom, så kan egentlig sette opp noe kablet.. men tenkte hvis det ble litt manko så kunne jeg bare kjøpe en ekstra ubiquiti router og kable denne..?

Endret av Stingah
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hiver meg på her.. skal ha mesh til enebolig på 200m2 med vannbåren varme.. Vil Ubiquiti Amplifi HD - AC1750 Mesh 3-pack gjøre jobben?

 

Hele huset vårt er satt opp med cat4-punkter i hvert rom, så kan egentlig sette opp noe kablet.. men tenkte hvis det ble litt manko så kunne jeg bare kjøpe en ekstra ubiquiti router og kable denne..?

 

cat4 er det nok ikke. Gå for en kablet Unifi-løsning om du allerede har kablet nettverk i huset. En USG + en switch med så mange porter som du trenger, og to-tre AP så har du en god løsning.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med gjestenettverket nå, men tidligere var dette ikke isolert fra resten av nettet, noe som vil for meg bety ett vanlig nett bare med annen SSID nesten. Kan være dette er endret på, noe jeg ikke vet, derfor jeg spør her  :)  Nå har det jo gått vel over ett år så det kan være oppdatert?

 

Når det kommer til SSID'er kan en opprette en ny og aktivere den på kun en node eller er det slik at en må aktivere den på alle?

Er litt ukjent med gjestenettverket fordi har aldri hatt bruk for å bruke det, men testa det nett no. Det vil bli oppretta ny ssid (selvfølgelig) med mulighet for custom ssid og passord.  Er sikkert mulig å få nettet opent men har ikkje undersøkt det nok til å bekrefte det. Dette gjestenettet vil være isolert ifrå det andre "hovudnettet" med 0 access til f.eks. airties appen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...