Gå til innhold

[Løst] Problemer med å sette i sammen to harddiskpartisjoner


Anbefalte innlegg

Eg har hatt ein 3 TB Seagate harddisk ganske lenge, og når kjørte Windows 7 var eg tvunget til å dele den harddisken opp. Hopp noen år fram i tid, og Windows 10 kom og plutseleg forsvant den andre partisjonen.  Programmet til Seagate fungerte ikkje lengre, og løsningen var å bruke VirtualDisk til å få fram partisjonen. Kvar gang eg formaterer eller Windows 10 blir oppdatert så må eg avinstallere og installere VirtualDisk på nytt. Eg måtte gjere det igjen på torsdag, og igår forsvant partisjonen igjen etter at eg slo på maskinen igjen. Eg bestemte eg at eg ville slette partisjonen og ha ein harddisk, og sleppe det problemet i framtiden. 

 

Etter å ha flyttet alle filene, slettet eg partisjonen og VirtualDisk. Likevel så blir dei sett på som to forskjellige harddisker. Når eg prøver å sette dei i sammen så vil den berre lage dei som ein Dynamisk disk istaden for ein Standard disk, noe eg trur eg vil angre på. Av ein eller annen grunn så kan eg ikkje slå dei sammen som ein disk. Det som skjer når Windows oppdateres skjer ikkje når eg prøver å få det til å skje. Eg trenger forslag på kva eg skal gjere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du lager disken som en GPT disk.

MBR gir denne grensen på 2TB som må omgås med sw og drivere , derav problemene dine.

https://support.microsoft.com/en-us/help/2581408/windows-support-for-hard-disks-that-are-larger-than-2-tb

 

Så neste gang du begynner fra scratch (med data backet opp til sekundært medie) initialiser denne disken som GPT .

Har du problemer så kan den gjøres clean med en diskpart kommando.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc725671(v=ws.11).aspx

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du lager disken som en GPT disk.

MBR gir denne grensen på 2TB som må omgås med sw og drivere , derav problemene dine.

https://support.microsoft.com/en-us/help/2581408/windows-support-for-hard-disks-that-are-larger-than-2-tb

 

Så neste gang du begynner fra scratch (med data backet opp til sekundært medie) initialiser denne disken som GPT .

Har du problemer så kan den gjøres clean med en diskpart kommando.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc725671(v=ws.11).aspx

Begge harddisk partisjonene, tomme og blitt slette fleire ganger før å prøve å flette dei sammen. Men den oppfatter dei fortsatt som 2 forskjellige harddisker sjølv om Virtual Disk. 

 

Eg klarte berre å få harddisken øve på GPT ved å bruke Seagate DiscWizard, men eg klarer ikkje å få den til slå sammen.  Eg fant rett og slett ikkje den Convert to GPT Disk in Windows 10. 

 

Eg må vel bruke GUID partition, men eg skulle gjerne vite kvifor VirtualDisk framleis fungerer etter å bli sletta, og maksinen har blitt starta på nytt eit par ganger. 

 

Selv om eg har gjort dem begge til GPT så vil dei forsatt berre bli slått sammen som Dynamisk disk. 

Endret av Spøkelsefjes
Lenke til kommentar

Du kan ha GPT med basic volume.

Dynamisk disk (brukes for bla spannet, raid og striped volumes over flere disker ) hvorfor skal du ha det ?

 

Hva mener du med VirtualDisk ?

 

GUID partisjoner og GPT er ensbetydende , sammen med UEFI støtte.

GPT = GUID Partisjons Tabell

Eg skal IKKJE ha Dynamisk disk. Men Dynamisk disk er det eineste eg får når eg brøker å knytte desse to partisjonene sammen. Eg prøver å ungå det. Eg prøver å få partisjonen til å ikkje virke som to disker, men heller ein disk som dei er.

 

VirtualDisk er eit program eg måtte installere etter Windows 10 kom. Før brukte eg Seagate Wizard til aktivere den andre patisjonen, men det fungerte ikkje lengre og Seagate fåreslo og laste ned å bruke Virtualdisk for å finne den partisjonen. 

 

Når Windows 10 blei oppdatert så forsvant den partisjonen, og eg måtte avinstalere og installere igjen VirtualDisk for å finne partisjonen. Eg kunne ikkje aktivere den i Windows sin diskbehandler, ei heller Seagate DiscWizard. Eg var lei av å måtte gjere det heile tiden, og vil derfor kombinere dei.

 

Men selv om virtualdisk har blitt avinstallert så ser han på dei to partisjonene som to harddisker, sjølv om eg har sletta begge volumene så klarer eg ikkje å kombinere dei til ein partisjon. 

Lenke til kommentar

My point

Virtual disk (fra Seagate)

To MBR partisjoner

er ikke påkrevet om :

 

Du fjerner alt innhold på disken (tar backup)

Setter opp denne pånytt som en GPT disk (disk cleaned partisjonstable og type med diskpart) med «en» partisjon på 3TB.

 

Glem Virtual disk driver.

Og glem Diskwizard fra Seagate.

En bruker kun operativsystemet windows 10 , diskpart og diskbehandling for å få til dette.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

My point

Virtual disk (fra Seagate)

To MBR partisjoner

er ikke påkrevet om :

 

Du fjerner alt innhold på disken (tar backup)

Setter opp denne pånytt som en GPT disk (disk cleaned partisjonstable og type med diskpart) med «en» partisjon på 3TB.

 

Glem Virtual disk driver.

Begge diskene er tomme, har gjort dem om til GPT, eg har slettet partisjonene fleire ganger, men eg klarer ikkje å lage dei til ein 3 TB partion. Har slettet også Virtual disk, men likevel så oppfører den seg som to forskjellige harddisker. 

 

Eg prøvde på nytt og opprette ein partisjon, og den laget kun ein på 750 GB, og no forsvant 2 TB delen, og har ikkje peiling kvifor den ikkje viser seg i Databehandling. 

 

Eg skulle ønske eg kunne finne ein oppskrift for win 10, fordi alle virker som er for eldre windows versjoner. Eg finner ikkje Command Prompt på den nye Windows 10. 

Lenke til kommentar

Kanskje du kan dele med oss PC spesifikasjonene dine .

Om det i det hele tatt støtter store disker avhenger av hovedkort/bios . Men da skal det være veldig gammelt.

Eg oppgraderte PCen min til i7-6700k i fjor, og eg har eit Asus Z170 Pro Gaming hovedkort. Eg har til sammen seks harddisker, og eg har andre harddisker som er 3 TB som er kjøpt på eit seinare tidspunkt. Harddisken er ein ST3000DM001, eg trur det er ein Seagate Barracuda eller Black eller noe sånt. 

 

Eg har to av den typen, ein som fungerer som 3 TB, og ein som er delt i to partisjoner.

 

Eg lurer på kor det blei av den 2 TB partisjone. Eg kan ikkje gjennopprette den lengre.  

Endret av Spøkelsefjes
Lenke til kommentar

Er litt vanskelig å få et bilde av hva du har.

PC spesifikasjon , kan du i det minste fortelle navn,type og nummer på hovedkort ?

 

Begge «diskene» er tomme sier du , jeg regner med du mener partisjoner . Eller har du to 3TB disker ?

Hvor er operativsystemet installert ?

 

Dette fra seagate (Eksempel) . En av mange kilder som viser til støtte for > 2.2TB disker og forutsetninger som må ligge tilrette. Men viser til denne siden du har Seagate Harddisk

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/218619en

 

 

Most legacy systems built before 2011 have a traditional PC BIOS. This type of BIOS uses a Master Boot Record (MBR). The MBR Partitions can define a disk drive capacity up to 2.2TB. Windows operating systems that boot from an MBR are therefore limited to 2.2TB per MBR. A 3TB disk drive in a legacy BIOS and Window system will need a DiscWizard device driver to access the full capacity of a 3TB disk drive. Two partitions will be necessary because of the MBR limitation. The device driver mounts the capacity above 2.2TB with another MBR which looks to the system as a second virtual “physical” device.

 

GUID Partition Tables (GPT) can define drives larger than 2.2TB. You can use GPT today on any Windows 10/ 8.1/8/7 and Vista system as a non-booting data drive. Windows can only boot a GPT partition on a new type of BIOS called UEFI.

 

UEFI BIOS desktop systems are new since 2011. Windows 10/8/8.1/7 64-bit and Vista 64-bit operating systems support booting from UEFI and GPT without the need of a non-Microsoft device driver. This is the Windows native solution for booting a 3TB drive to a single partition.

 

 

 

Quick facts about Windows and 3TB drives:

 

Windows 10/8/8.1/7 and Vista support GPT 3TB single partitions

Windows 10/8/8.1/7 and Vista can only boot GPT on systems with UEFI BIOS

Windows 10/8/8.1/7 and Vista can mount a GPT non-booting data drive

Intel RST device drivers before v10.1 do not support 3TB disk drives

Windows systems with Legacy BIOS and MBR boot drives are limited to 2.2TB partitions

Windows XP does not support GPT

Windows XP sees a 3TB drive as 800GB on boot or data drives

DiscWizard software can install a device driver which opens the full capacity of a 3TB. You can use it to create a second partition for the capacity above 2.2TB

Lenke til kommentar

Denne siden beskriver grunne for at eg brukte VirtualDisk etter eg oppdaterte til Windows 10: http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/006205en?language=en_US

Det er i det lange løp en dårlig løsning. Det gjør deg avhengig av tredje parts driver og software.

Beste er å slå fra seg tanken om en stor partisjon > 2 TB om din PC hardware ikke støtter dette native.

Da lager du to partisjoner i diskbehandling hvor den ene gis 2TB og den andre det resterende og gir de hver sin stasjons bokstav.

Men PC biosen må uansett støtte store disker > 2.2TB.så hvilke er spesifikasjonene.

Lenke til kommentar

 

Denne siden beskriver grunne for at eg brukte VirtualDisk etter eg oppdaterte til Windows 10: http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/006205en?language=en_US

Det er i det lange løp en dårlig løsning. Det gjør deg avhengig av tredje parts driver og software.

Beste er å slå fra seg tanken om en stor partisjon > 2 TB om din PC hardware ikke støtter dette native.

Da lager du to partisjoner i diskbehandling hvor den ene gis 2TB og den andre det resterende og gir de hver sin stasjons bokstav.

Men PC biosen må uansett støtte store disker > 2.2TB.så hvilke er spesifikasjonene.

 

Det er akkurat derfor eg valgte å flytte alt innholde vekk fra dei, og slette partisjonene og få dei i sammen. Men eg klarer det ikkje.

 

Denne harddisken er Disk 2, Disk 1 er ein Samsung EVO 750 250 GB, Disk 3 er ein gammel 500 GB harddisk som var med original maskinen eg kjøpte i 2010 (det er den eineste delen som har overlevd alle oppgraderingene), disk 5 er min andre 3 TB Seagate disk (disk 4 var den andre partisjonen av den første 3 TB seagate disken), og Disk 6 er ein Samsung EVo 850 500 GB.

 

På Disk 2 i databehandling stård det: Lagringsutvalg, 2047,98 OK (Beskyttelsepartisjon for lagringsplasser) og der etter 746, 52 GB Utildelt. Eg kan ikkje gjere noe med 2047,98 GB delen. Eg kan ikkje slå dei sammen, eller utvide den.

 

Samtidig har eg ein disk 7 som ikkje finnes som er 744,87 GB. Så den trur den fortsatt har ein annen disk. Eg har ikkje peiling kvifor den eine partisjonen blei til ein beskyttelsespartisjon. 

Lenke til kommentar

Er litt vanskelig å få et bilde av hva du har.

PC spesifikasjon , kan du i det minste fortelle navn,type og nummer på hovedkort ?

 

Begge «diskene» er tomme sier du , jeg regner med du mener partisjoner . Eller har du to 3TB disker ?

Hvor er operativsystemet installert ?

 

Dette fra seagate (Eksempel) . En av mange kilder som viser til støtte for > 2.2TB disker og forutsetninger som må ligge tilrette. Men viser til denne siden du har Seagate Harddisk

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/218619en

 

 

Most legacy systems built before 2011 have a traditional PC BIOS. This type of BIOS uses a Master Boot Record (MBR). The MBR Partitions can define a disk drive capacity up to 2.2TB. Windows operating systems that boot from an MBR are therefore limited to 2.2TB per MBR. A 3TB disk drive in a legacy BIOS and Window system will need a DiscWizard device driver to access the full capacity of a 3TB disk drive. Two partitions will be necessary because of the MBR limitation. The device driver mounts the capacity above 2.2TB with another MBR which looks to the system as a second virtual “physical” device.

 

GUID Partition Tables (GPT) can define drives larger than 2.2TB. You can use GPT today on any Windows 10/ 8.1/8/7 and Vista system as a non-booting data drive. Windows can only boot a GPT partition on a new type of BIOS called UEFI.

 

UEFI BIOS desktop systems are new since 2011. Windows 10/8/8.1/7 64-bit and Vista 64-bit operating systems support booting from UEFI and GPT without the need of a non-Microsoft device driver. This is the Windows native solution for booting a 3TB drive to a single partition.

 

 

 

Quick facts about Windows and 3TB drives:

 

Windows 10/8/8.1/7 and Vista support GPT 3TB single partitions

Windows 10/8/8.1/7 and Vista can only boot GPT on systems with UEFI BIOS

Windows 10/8/8.1/7 and Vista can mount a GPT non-booting data drive

Intel RST device drivers before v10.1 do not support 3TB disk drives

Windows systems with Legacy BIOS and MBR boot drives are limited to 2.2TB partitions

Windows XP does not support GPT

Windows XP sees a 3TB drive as 800GB on boot or data drives

DiscWizard software can install a device driver which opens the full capacity of a 3TB. You can use it to create a second partition for the capacity above 2.2TB

 

Eg har eit Asus Z170 Pro Gaming/Aura hovedkort. Når eg oppgraderte så oppdaterte eg til bios 2103, eg har ikkje oppdatert til dei tre oppdatering som kom etter, ettersom eg ikkje føler at det er nødvendig å oppdater bios viss det ikkje er noe problem. 

Lenke til kommentar

 

Er litt vanskelig å få et bilde av hva du har.

PC spesifikasjon , kan du i det minste fortelle navn,type og nummer på hovedkort ?

Begge «diskene» er tomme sier du , jeg regner med du mener partisjoner . Eller har du to 3TB disker ?

Hvor er operativsystemet installert ?

Dette fra seagate (Eksempel) . En av mange kilder som viser til støtte for > 2.2TB disker og forutsetninger som må ligge tilrette. Men viser til denne siden du har Seagate Harddiskhttp://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/218619en

Most legacy systems built before 2011 have a traditional PC BIOS. This type of BIOS uses a Master Boot Record (MBR). The MBR Partitions can define a disk drive capacity up to 2.2TB. Windows operating systems that boot from an MBR are therefore limited to 2.2TB per MBR. A 3TB disk drive in a legacy BIOS and Window system will need a DiscWizard device driver to access the full capacity of a 3TB disk drive. Two partitions will be necessary because of the MBR limitation. The device driver mounts the capacity above 2.2TB with another MBR which looks to the system as a second virtual “physical” device.

GUID Partition Tables (GPT) can define drives larger than 2.2TB. You can use GPT today on any Windows 10/ 8.1/8/7 and Vista system as a non-booting data drive. Windows can only boot a GPT partition on a new type of BIOS called UEFI.

UEFI BIOS desktop systems are new since 2011. Windows 10/8/8.1/7 64-bit and Vista 64-bit operating systems support booting from UEFI and GPT without the need of a non-Microsoft device driver. This is the Windows native solution for booting a 3TB drive to a single partition.

Quick facts about Windows and 3TB drives:

Windows 10/8/8.1/7 and Vista support GPT 3TB single partitions

Windows 10/8/8.1/7 and Vista can only boot GPT on systems with UEFI BIOS

Windows 10/8/8.1/7 and Vista can mount a GPT non-booting data drive

Intel RST device drivers before v10.1 do not support 3TB disk drives

Windows systems with Legacy BIOS and MBR boot drives are limited to 2.2TB partitions

Windows XP does not support GPT

Windows XP sees a 3TB drive as 800GB on boot or data drives

DiscWizard software can install a device driver which opens the full capacity of a 3TB. You can use it to create a second partition for the capacity above 2.2TB

 

 

Eg har eit Asus Z170 Pro Gaming/Aura hovedkort. Når eg oppgraderte så oppdaterte eg til bios 2103, eg har ikkje oppdatert til dei tre oppdatering som kom etter, ettersom eg ikkje føler at det er nødvendig å oppdater bios viss det ikkje er noe problem.

Da skal du ikke ha noe hw begrensnings problem med en 3TB disk.

Men den må være initialisert som GPT type «føre det opprettes partisjoner på den»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...