AfterGlow Skrevet 14. november 2017 Skrevet 14. november 2017 Vahana skal snart i luften.Dette er Airbus' selvkjørende lufttaxi
Serpentbane Skrevet 15. november 2017 Skrevet 15. november 2017 (endret) Stili. Dette kan komme til å revolusjonere transport slik vi kjenner det, og ikke minst vil det kunne motvirke urbaniseringen kraftig gitt at man får nok farkoster og landingsplattformer. Det siste vil vel ikke være noe problem da alle større bygg vil kunne ha en plattform for sine ansatte.Det største problemet vil vel strengt tatt være potensialet for støy, som det er vanskelig å si noe om akkurat nå. Det kan også legges til at Airbus også jobber med CityAirBus og Pop.Up, som er to lignende konsepter. Den første er et fartøy tilsvarende Vahana, men som er noe større med plass til fire. Pop.Up er også en tilsvarende farkost med plass til to, men med den lille twisten at passasjerkabinen kan landes på et understell med hjul og kjøres som en autonom taxi frem til destinasjonen. Synes da spesielt den siste er interessant da man vil kunne bestille bil hjemme, kjøre ut til et område designert for lufttransport som følger en bestemt trasse frem til byen, for så å kjøre stille frem til destinasjonen. Dette vil kunne motvirke noen av utfordringene med tanke på støy foruten i de aktuelle områdene. Endret 15. november 2017 av Serpentbane
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 15. november 2017 Skrevet 15. november 2017 (endret) Kall meg kynisk men jeg har sett prototyper osv og det har aldri kommet noe ut på markedet på ordentlig på 25 år. Alle husker vel Moller Skycar? Tipper dette er 10 år unna, også om 10 år. Endret 15. november 2017 av l0mf0mgl0mbl0og
Kikert Skrevet 15. november 2017 Skrevet 15. november 2017 Kall meg kynisk men jeg har sett prototyper osv og det har aldri kommet noe ut på markedet på ordentlig på 25 år. Alle husker vel Moller Skycar? Tipper dette er 10 år unna, også om 10 år. Makes no sense.
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 15. november 2017 Skrevet 15. november 2017 Kall meg kynisk men jeg har sett prototyper osv og det har aldri kommet noe ut på markedet på ordentlig på 25 år. Alle husker vel Moller Skycar? Tipper dette er 10 år unna, også om 10 år. Makes no sense. Kanskje ikke for noen som er født i går
Kikert Skrevet 15. november 2017 Skrevet 15. november 2017 Så bare de som er født i går forstår at en ting som ikke har vært på markedet før kan komme på markedet nå. Da er jeg glad for at jeg er bare 1 dag gammel
H_Bozz Skrevet 15. november 2017 Skrevet 15. november 2017 Jeg lurer bare på hvorfor vi ikke får lov til å kjoere selv? For våres "sikkerhets skyld" ? Har lite lyst på hundre tusener av autonome taxier flygens runt i verden. Så styggt, bråkete, kjedelig. Ska det vaere lov så fly autonomt så burde det i hvertfall vaere lov å flyge manuellt foerst.
Kikert Skrevet 15. november 2017 Skrevet 15. november 2017 Ska det vaere lov så fly autonomt så burde det i hvertfall vaere lov å flyge manuellt foerst. Det er ille nok med mennesker som styrer biler.
Carpe Dam Skrevet 15. november 2017 Skrevet 15. november 2017 Er jo fullstendig lov å fly selv, bare å ta flysertifikat eller helikoptersertifkat det...
ATWindsor Skrevet 16. november 2017 Skrevet 16. november 2017 Stili. Dette kan komme til å revolusjonere transport slik vi kjenner det, og ikke minst vil det kunne motvirke urbaniseringen kraftig gitt at man får nok farkoster og landingsplattformer. Det siste vil vel ikke være noe problem da alle større bygg vil kunne ha en plattform for sine ansatte. Det største problemet vil vel strengt tatt være potensialet for støy, som det er vanskelig å si noe om akkurat nå. Det kan også legges til at Airbus også jobber med CityAirBus og Pop.Up, som er to lignende konsepter. Den første er et fartøy tilsvarende Vahana, men som er noe større med plass til fire. Pop.Up er også en tilsvarende farkost med plass til to, men med den lille twisten at passasjerkabinen kan landes på et understell med hjul og kjøres som en autonom taxi frem til destinasjonen. Synes da spesielt den siste er interessant da man vil kunne bestille bil hjemme, kjøre ut til et område designert for lufttransport som følger en bestemt trasse frem til byen, for så å kjøre stille frem til destinasjonen. Dette vil kunne motvirke noen av utfordringene med tanke på støy foruten i de aktuelle områdene. Så alle skal bo langt unna byen, og ta kjøretøy med mindre kapasitet, mer støy, og mer energibruk enn biler inn til byen? Jeg seler ikke helt din entusiasme. AtW 1
Serpentbane Skrevet 17. november 2017 Skrevet 17. november 2017 Stili. Dette kan komme til å revolusjonere transport slik vi kjenner det, og ikke minst vil det kunne motvirke urbaniseringen kraftig gitt at man får nok farkoster og landingsplattformer. Det siste vil vel ikke være noe problem da alle større bygg vil kunne ha en plattform for sine ansatte. Det største problemet vil vel strengt tatt være potensialet for støy, som det er vanskelig å si noe om akkurat nå. Det kan også legges til at Airbus også jobber med CityAirBus og Pop.Up, som er to lignende konsepter. Den første er et fartøy tilsvarende Vahana, men som er noe større med plass til fire. Pop.Up er også en tilsvarende farkost med plass til to, men med den lille twisten at passasjerkabinen kan landes på et understell med hjul og kjøres som en autonom taxi frem til destinasjonen. Synes da spesielt den siste er interessant da man vil kunne bestille bil hjemme, kjøre ut til et område designert for lufttransport som følger en bestemt trasse frem til byen, for så å kjøre stille frem til destinasjonen. Dette vil kunne motvirke noen av utfordringene med tanke på støy foruten i de aktuelle områdene. Så alle skal bo langt unna byen, og ta kjøretøy med mindre kapasitet, mer støy, og mer energibruk enn biler inn til byen? Jeg seler ikke helt din entusiasme. AtW Nei. Men det er begrenset hvor mange som kan bo inne i byene, samtidig som veldig veldig mange faktisk jobber innenfor relativt små områder. Samtidig eksploderer kostnadene ved å bo nær arbeidsplassene inne i byene. Gatene er fulle av kjøretøyer og folk. Når det gjelder energiforbruk så blir dette en relativ diskusjon, og man må også se på tid. Luftfarkoster er ekstremt mye mindre bundet til kjøreruter, og hvor lang tid bruker en arbeidstaker på å flytte seg 8 mil i rushtrafikken i Oslo. Disse dronene kan gjøre dette med en toppfart på over 200kmt, og selv om de kutter dette til 1/4 så er det i snitt ekstremt mye raskere enn på gateplanet. Samtidig blir passasjerene her potensielt fraktet helt til riktig bygg eller i det minste et veldig nærliggende bygg. Om man bor 8 mil i luftlinje utenfor byen og kommer seg helt fram på 20-25 minutter, så vil jeg tro energiforbruket ikke er veldig avskrekkende totalt sett. Når det gjelder kapasitet så er det svært mange som kjører bil og/eller taxi alene også i dag. Og så jobber Airbus også med firemannsdroner. Spørsmålet om støy er vanskelig å si så mye om, det er støy i byene i dag, hvor mye eller mindre problematisk droner vil bli er vanskelig å si noe om. Lydkarakteristikken på en slik stor drone vil være forskjellig fra de små lekedronene.
Mordaedil1 Skrevet 22. november 2017 Skrevet 22. november 2017 Det er vel ikke "uber" hvis det ikke er privat personer men et konsern som eier disse flyene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå