Gå til innhold

Bønn til Jehova


Anbefalte innlegg

 

Jesu ord,

 

 

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn"

 

Joh 10,30 "Jeg og Far er ett"

 

PS: På hvilken måte de er ett, er irrelevant, de er uansett ett.

 

Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn er ikke Jehova. Som du har blitt vist, så har du Faderen, Sønnen og Den hellige ånd i ett, i mennesket Jesus Kristus. Er det noe som er Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn, så er det Jesus Kristus. For det er der du finner Faderen, Sønnen og Den hellige ånd.

 

Kol 1:19 "For i ham ville Gud la hele sin fylde ta bolig"

 

Kol 2:9 "For i hans kropp bor hele guddomsfylden"

 

 

Kjære IHS. Det blir ikke mere riktig selv om du gjentar de samme skriftstedene hele tiden. Det er ingen som bestrider at disse versene er der - men når du elegant unnlater å ta med de hundrevis av referansene som tydeliggjør at Jesus og Jehova IKKE er den samme personen og i tillegg ignorerer alle referanser til den hellige ånd som en virksom kraft og ikke en selvstendig person så blir denne debatten poengløs... 

 

Hvem har sagt at Jesus og Jehova er samme person ? Og Den hellige ånd er like mye en person som Faderen og Sønnen er det.

 

Dette at det er tre personer i mennesket Jesus Kristus, betyr ikke at de bare er en person. Faderen og Den hellige ånd er der i mennesket Jesus Kristus, selv om du ikke ser dem. Det var det, jødene ikke skjønte og Jehovas vitner ikke skjønner. Da de har hengt seg opp i det gamle testamente og ikke bryr seg om hva Jesus sier og hva som står i det nye testamente.

 

Joh 14:10 "Far er i meg og gjør sine gjerninger"

 

Joh 20:22  "Så åndet han på dem og sa: «Ta imot Den hellige ånd"

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jesu ord,

 

 

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn"

 

Joh 10,30 "Jeg og Far er ett"

 

PS: På hvilken måte de er ett, er irrelevant, de er uansett ett.

 

Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn er ikke Jehova. Som du har blitt vist, så har du Faderen, Sønnen og Den hellige ånd i ett, i mennesket Jesus Kristus. Er det noe som er Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn, så er det Jesus Kristus. For det er der du finner Faderen, Sønnen og Den hellige ånd.

 

Kol 1:19 "For i ham ville Gud la hele sin fylde ta bolig"

 

Kol 2:9 "For i hans kropp bor hele guddomsfylden"

 

 

Kjære IHS. Det blir ikke mere riktig selv om du gjentar de samme skriftstedene hele tiden. Det er ingen som bestrider at disse versene er der - men når du elegant unnlater å ta med de hundrevis av referansene som tydeliggjør at Jesus og Jehova IKKE er den samme personen og i tillegg ignorerer alle referanser til den hellige ånd som en virksom kraft og ikke en selvstendig person så blir denne debatten poengløs... 

 

Hvem har sagt at Jesus og Jehova er samme person ? Og Den hellige ånd er like mye en person som Faderen og Sønnen er det.

 

Dette at det er tre personer i mennesket Jesus Kristus, betyr ikke at de bare er en person. Faderen og Den hellige ånd er der i mennesket Jesus Kristus, selv om du ikke ser dem. Det var det, jødene ikke skjønte og Jehovas vitner ikke skjønner. Da de har hengt seg opp i det gamle testamente og ikke bryr seg om hva Jesus sier og hva som står i det nye testamente.

 

Joh 14:10 "Far er i meg og gjør sine gjerninger"

 

Joh 20:22  "Så åndet han på dem og sa: «Ta imot Den hellige ånd"

 

 

Du... Hvis du skal benytte hver anledning til å drive propaganda mot JV så burde du i det minste lære deg hva vi tror på og slutte med denne barnslige "jeg har rett og dere tar feil" retorikken. Bare sånn at du vet det så anser JV seg som kristne og eneste kobling mot GT er broen Paulus beskriver til Timoteus om at "hele skriften er nyttig..."

Lenke til kommentar

 

Du... Hvis du skal benytte hver anledning til å drive propaganda mot JV så burde du i det minste lære deg hva vi tror på og slutte med denne barnslige "jeg har rett og dere tar feil" retorikken. Bare sånn at du vet det så anser JV seg som kristne og eneste kobling mot GT er broen Paulus beskriver til Timoteus om at "hele skriften er nyttig..."

Nei, akkurat som jødene og djevelen så siterer Jehovas vitner hovedsakelig det gamle testamentet i sitt møte med Jesus og de kristne.

 

Matt 4:5 "Da tok djevelen ham med til den hellige byen, stilte ham ytterst på tempelmuren  og sa: «Er du Guds Sønn, så kast deg ned herfra! For det står skrevet: Han skal gi englene sine befaling om deg. Og: De skal bære deg på hendene så du ikke støter foten mot noen stein" (Sal 91:11)
 
Hadde Jehovas vitner vært kristne, så hadde de trodde på det Jesus sier, selv om det ikke stemmer med alt det som står i det gamle testamente.
Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

 

Du... Hvis du skal benytte hver anledning til å drive propaganda mot JV så burde du i det minste lære deg hva vi tror på og slutte med denne barnslige "jeg har rett og dere tar feil" retorikken. Bare sånn at du vet det så anser JV seg som kristne og eneste kobling mot GT er broen Paulus beskriver til Timoteus om at "hele skriften er nyttig..."

Nei, akkurat som jødene og djevelen så siterer Jehovas vitner hovedsakelig det gamle testamentet i sitt møte med Jesus og de kristne.

 

Matt 4:5 "Da tok djevelen ham med til den hellige byen, stilte ham ytterst på tempelmuren  og sa: «Er du Guds Sønn, så kast deg ned herfra! For det står skrevet: Han skal gi englene sine befaling om deg. Og: De skal bære deg på hendene så du ikke støter foten mot noen stein" (Sal 91:11)
 
Hadde Jehovas vitner vært kristne, så hadde de trodde på det Jesus sier, selv om det ikke stemmer med det som står i det gamle testamente.

 

 

Jeg får ikke gode "vibber" rundt jehovas vitner, nei. 

 

Det er en enkel test en kan gjøre seg. La oss nå si at du har gjort nok research i bibelen og utenfor bibelen til å være enig i at JO, Jesus levde, og JO, det er godt mulig han var Gud som gjorde seg til kjenne på jorda og overvant døden for oss. Hvordan tenker da en sånn GUD og hvordan vil da en sånn GUD tilbes, en som gikk igjennom alle de smertene og fornedrelsen - for å gi livet til de som tror på ham? Hvordan fremstår Jesus mht det liv han levde?

 

Jesus fremstår som tvers igjennom GOD. Det du vil kalle en SNILL person. Han tilga, helberedet folk og gråt med når folk han kjente døde. Reflekterer Jehovas vitners liv og lære denne praksisen? F.eks det å drive "shunning" (utfrysning/trakkasering) av folk som forlater sekten jehovas vitner?

 

Jehovas vitner feirer ikke jul for det er fy, som for meg ikke handler om å hogge hodet av folk for å blote til en humørsyk avgud ved navn Odin, men ganske enkelt spise god mat, være snill mot andre og være sammen med familien. Odin er sparket ut av julefeiringa for mange hundre år siden, kristne byttet ganske enkelt ut julefeiring med en påminnelse om at Jesus ble født uten at noen med 100% sikkerhet kan si når, jula er mao. hva man gjør den til. Som med julefeiring har de og et firkantet forhold til lover og regler, nye testamentet sier at alle budene hviler på kjærligheten. Som jeg ga et eksempel på, elsker du virkelig kona di over alt, så er du ikke utro mot henne. Å se på en kvinne som et sexleketøy er heller ikke å vise henne kjærlighet. Men som Jesus sier: synd er synd, og det var det han kom for å frigjøre oss fra.

 

Mye av lovene og reglene i gamle testamentet, som øye for øye, går på straff som står i forhold til forbrytelsen, som skal håndheves av myndighetene, det handler ikke om at vi skal begå blodhevn. Mye av det i gamle testamentet er lett for utenforstående å missforstå. Nå har jehovas vitner sikkert en viss forståelse for dette her, men de har ikke skjønt at den gamle pakt er over. Jeg skal ikke si at jehovas vitner IKKE er frelst, for de har det essensielle på plass (tro på Jesu død og oppstandelse) noe muslimene ikke har - som soleklart er uten håp om vi skal ta noe som helst i bibelen seriøst, selv om de og har en slags tro på Jesus. 

 

Men det er alt for mye ved jehovas vitner som skurrer. Jesus var ingen sektleder. Sannheten skal sette deg FRI er essensen i kristendommen, ikke som jødene trodde - at arbeid satte dem fri (ref: Arbeit macht frei i auschwitz, dette her karakteriserer den gamle pakten - selvrettferdighet pga arbeid via loven, og naziregimet har fingertrykkene til satan over hele seg der det fikk tyskerne - det folk som brakte fram en av kristendommens store teologer Martin Luther - til å hate det folk som ga dem frelseren sin - Jesus. For som det står i nye testamentet: frelsen kommer fra jødene.

 

Den nye pakt satte punktum for alt dette her, og ga oss rett til å bli GUDS BARN via TRO, for prisen vår for alle lovovertredelser tok Jesus på seg på korset. Den gamle pakt var der for å peke på synd og konsekvensene av den, og Jesus sitt budskap var at ingen mennesker i egen kraft kunne rettferdiggjøre seg foran Gud. Det var det kun han som kunne, født av en jomfru, og demonstrerte hvem han var ved å gjøre mirakel på mirakel iløpet av den korte tia han var her på jorda.

 

Bibelen må ses under ett og en kamp alle kristne står i handler om syndefokus, loviskhet osv og finne denne friheten, gleden, kjærligheten etc som det står om i bibelen og som skal være drivkraften bak det å være en aktiv kristen.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det at Jehova har gitt Sønn som en løsepenge for oss, slik at vi kan oppnå evig liv, bør ha innvirkning på hvordan vi bruker vårt liv nå. Det bør øke vår kjærlighet til den sanne Gud, Jehova. Samtidig bør det gi oss et ønske om å lytte til Jesus, som representerer Gud. Jesus døde for alle for at de som lever, ikke lenger skal leve for seg selv, men for ham som døde for dem. ( 2.kor 5:15 ) 

 

Det er avgjort en glede å følge i Jesu fotspor for han etterlignet Jehovas kjærlighet og medfølelse på en eksemplarisk måte. Det ser vi av det han sa til ydmyke mennesker: Kom til meg, alle dere som sliter og er tynget av byrder, så vil jeg gi dere ny styrke. Ta mitt åk på dere og lær av meg for jeg er mild av sinn og ydmyk av hjerte og dere skal finne ny styrke for deres sjeler. For mitt åk er skånsomt og min byrde er lett. ( Matt 11: 28-30 )

Lenke til kommentar

Det at Jehova har gitt Sønn som en løsepenge for oss, slik at vi kan oppnå evig liv, bør ha innvirkning på hvordan vi bruker vårt liv nå. Det bør øke vår kjærlighet til den sanne Gud, Jehova. Samtidig bør det gi oss et ønske om å lytte til Jesus, som representerer Gud. Jesus døde for alle for at de som lever, ikke lenger skal leve for seg selv, men for ham som døde for dem. ( 2.kor 5:15 ) 

 

Det er avgjort en glede å følge i Jesu fotspor for han etterlignet Jehovas kjærlighet og medfølelse på en eksemplarisk måte. Det ser vi av det han sa til ydmyke mennesker: Kom til meg, alle dere som sliter og er tynget av byrder, så vil jeg gi dere ny styrke. Ta mitt åk på dere og lær av meg for jeg er mild av sinn og ydmyk av hjerte og dere skal finne ny styrke for deres sjeler. For mitt åk er skånsomt og min byrde er lett. ( Matt 11: 28-30 )

 

Jeg synes jehovas vitner virker mer tilgjort enn oppriktig, pga preg av tvang og frykt. Jeg tror "vakttårnet" er der for å passe på at dere IKKE finner veien.

 

Sekter som driver utfrysning/forfølgelse ville jeg aldri meldt meg inn i. Der jehovas vitner nøyer seg med psykisk terror, bruker muslimer fysisk vold og drap på de som forlater troa, og begge hevder å være basert på bibelen selv om muslimer har gått helt bort ifra bibelen mens jehovas vitner bruker en "modifisert" bibel (jeg har lagt merke til dere skriver inn jehova i deres egen spesial-bibel "new world translation" der det i andre bibler står "herren" osv).

 

Bibelen er litt som et sverd, noe det og står...

 

Jeg tror helt ærlig ikke dere er frelst, dere tror jo ikke engang dere skal til himmelen. At dere har et lite håp skal jeg jo ikke utelukke fullstendig for jeg er ikke Jesus, men utifra hva jeg kan se så tviler jeg.

Endret av marius77
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det at Jehova har gitt Sønn som en løsepenge for oss, slik at vi kan oppnå evig liv, bør ha innvirkning på hvordan vi bruker vårt liv nå. Det bør øke vår kjærlighet til den sanne Gud, Jehova. Samtidig bør det gi oss et ønske om å lytte til Jesus, som representerer Gud. Jesus døde for alle for at de som lever, ikke lenger skal leve for seg selv, men for ham som døde for dem. ( 2.kor 5:15 ) 

 

Det er avgjort en glede å følge i Jesu fotspor for han etterlignet Jehovas kjærlighet og medfølelse på en eksemplarisk måte. Det ser vi av det han sa til ydmyke mennesker: Kom til meg, alle dere som sliter og er tynget av byrder, så vil jeg gi dere ny styrke. Ta mitt åk på dere og lær av meg for jeg er mild av sinn og ydmyk av hjerte og dere skal finne ny styrke for deres sjeler. For mitt åk er skånsomt og min byrde er lett. ( Matt 11: 28-30 )

 

Jeg synes jehovas vitner virker mer tilgjort enn oppriktig, pga preg av tvang og frykt. Jeg tror "vakttårnet" er der for å passe på at dere IKKE finner veien.

 

Sekter som driver utfrysning/forfølgelse ville jeg aldri meldt meg inn i. Der jehovas vitner nøyer seg med psykisk terror, bruker muslimer fysisk vold og drap på de som forlater troa, og begge hevder å være basert på bibelen selv om muslimer har gått helt bort ifra bibelen mens jehovas vitner bruker en "modifisert" bibel (jeg har lagt merke til dere skriver inn jehova i deres egen spesial-bibel "new world translation" der det i andre bibler står "herren" osv).

 

Bibelen er litt som et sverd, noe det og står...

 

Jeg tror helt ærlig ikke dere er frelst, dere tror jo ikke engang dere skal til himmelen. At dere har et lite håp skal jeg jo ikke utelukke fullstendig for jeg er ikke Jesus, men utifra hva jeg kan se så tviler jeg.

 

 

Har du lagt merke til alle andre bibeloversettelser bortsett fra NWT som bruker Guds navn der det opprinnelig sto i grunnteksten eller fokuserer du mest på å finne feil med JV spesifikt?

Lenke til kommentar

 

Det at Jehova har gitt Sønn som en løsepenge for oss, slik at vi kan oppnå evig liv, bør ha innvirkning på hvordan vi bruker vårt liv nå. Det bør øke vår kjærlighet til den sanne Gud, Jehova. Samtidig bør det gi oss et ønske om å lytte til Jesus, som representerer Gud. Jesus døde for alle for at de som lever, ikke lenger skal leve for seg selv, men for ham som døde for dem. ( 2.kor 5:15 ) 

 

Det er avgjort en glede å følge i Jesu fotspor for han etterlignet Jehovas kjærlighet og medfølelse på en eksemplarisk måte. Det ser vi av det han sa til ydmyke mennesker: Kom til meg, alle dere som sliter og er tynget av byrder, så vil jeg gi dere ny styrke. Ta mitt åk på dere og lær av meg for jeg er mild av sinn og ydmyk av hjerte og dere skal finne ny styrke for deres sjeler. For mitt åk er skånsomt og min byrde er lett. ( Matt 11: 28-30 )

 

Jeg synes jehovas vitner virker mer tilgjort enn oppriktig, pga preg av tvang og frykt. Jeg tror "vakttårnet" er der for å passe på at dere IKKE finner veien.

 

Sekter som driver utfrysning/forfølgelse ville jeg aldri meldt meg inn i. Der jehovas vitner nøyer seg med psykisk terror, bruker muslimer fysisk vold og drap på de som forlater troa, og begge hevder å være basert på bibelen selv om muslimer har gått helt bort ifra bibelen mens jehovas vitner bruker en "modifisert" bibel (jeg har lagt merke til dere skriver inn jehova i deres egen spesial-bibel "new world translation" der det i andre bibler står "herren" osv).

 

Bibelen er litt som et sverd, noe det og står...

 

Jeg tror helt ærlig ikke dere er frelst, dere tror jo ikke engang dere skal til himmelen. At dere har et lite håp skal jeg jo ikke utelukke fullstendig for jeg er ikke Jesus, men utifra hva jeg kan se så tviler jeg.

 

Dags teksten 28.11 svarer litt på vårt syn på jesus og jehova

Tirsdag 28. november

Kristi kjærlighet tvinger oss. – 2. Kor 5:14.Paulus forstod at hvis vi tar imot Kristi store kjærlighet, vil vi føle oss tvunget, eller motivert, til å leve for ham. Når vi fullt ut forstår hva Jehova har gjort for oss, vil hans kjærlighet motivere oss til å leve på en måte som Jesus godkjenner. Hvordan gjør vi det? Kjærlighet til Jehova motiverer oss til å etterligne Kristus, til å følge nøye i hans fotspor. (1. Pet 2:21; 1. Joh 2:6) Vi viser vår kjærlighet til Gud og Kristus ved å være lydige mot dem. Jesus sa: «Den som har mine bud og holder dem, han er den som elsker meg. Og den som elsker meg, vil bli elsket av min Far, og jeg vil elske ham.» (Joh 14:21; 1. Joh 5:3) Så spør deg selv: På hvilke områder følger jeg allerede nøye i Kristi Jesu fotspor? På hvilke områder kan jeg gjøre det bedre? Det er viktig å stille seg selv slike spørsmål, for vi blir hele tiden utsatt for press fra verden til å leve slik den gjør. – Rom 12:2. w16.01 2:7–9

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dags teksten 28.11 svarer litt på vårt syn på jesus og jehova

 

Tirsdag 28. november

Kristi kjærlighet tvinger oss. – 2. Kor 5:14.Paulus forstod at hvis vi tar imot Kristi store kjærlighet, vil vi føle oss tvunget, eller motivert, til å leve for ham. Når vi fullt ut forstår hva Jehova har gjort for oss, vil hans kjærlighet motivere oss til å leve på en måte som Jesus godkjenner. Hvordan gjør vi det? Kjærlighet til Jehova motiverer oss til å etterligne Kristus, til å følge nøye i hans fotspor. (1. Pet 2:21; 1. Joh 2:6) Vi viser vår kjærlighet til Gud og Kristus ved å være lydige mot dem. Jesus sa: «Den som har mine bud og holder dem, han er den som elsker meg. Og den som elsker meg, vil bli elsket av min Far, og jeg vil elske ham.» (Joh 14:21; 1. Joh 5:3) Så spør deg selv: På hvilke områder følger jeg allerede nøye i Kristi Jesu fotspor? På hvilke områder kan jeg gjøre det bedre? Det er viktig å stille seg selv slike spørsmål, for vi blir hele tiden utsatt for press fra verden til å leve slik den gjør. – Rom 12:2. w16.01 2:7–9

 

Problemet her er at Jehovas vitner ikke har opplevd Kristi kjærlighet, da de ikke vil be ham om tiligivelse for sine synder. De vil ikke en gang snakke med ham og da hjelper ikke "Dags teksten" mye.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

"Min byrde er lett å bære" er en tekst jehovas vitner tydeligvis heller ikke har skjønt. I min kirke lærer vi om ferdiglagte gjerninger. Dvs for all del det er fint å engasjere seg i kirka, men ferdiglagte gjerninger er når vi dumper bort i en situasjon vi skjønner Gud har satt oss i, hvor vi mer eller mindre uten å tenke over det, gjør hans vilje.

 

Jeg tror hele nøkkelen i kristenlivet er at det kommer innenifra, man skal ville det, vil man det man gjør, så er åndens frukter som glede en del av det. Det skal mao. ikke være noe press eller tvang. Man gjør det man føler seg kalt til.

 

Veien til himmelen går i alle tilfeller ikke via arbeid, men via tro. Men for all del, hvis kingpin føler at han skal inn i jehovas vitner så må han for all del gjøre det. Det er fritt valg. Jeg kan ikke se noe lys i det jehovas vitner holder på med, jeg ser bekmørk sekterisk vranglære, men det er nå hans valg.

Lenke til kommentar

Fra og med pinsedagen i år 33 begynte de midlertid å utføre det oppdraget som gikk ut på at de skulle døpe i Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn. ( Matt 28:19 ) Du vil uten tvil ha stort utbytte av tanke over hva dette betyr.

 

Hva betyr det å bli døpt i Faderens navn. Det betyr å anerkjenne hans navn, stilling, myndighet, hensikt og lover. Når det gjelder hans navn sier Salme 83:18: Du, som har navnet Jehova, du alene er den høyeste over hele jorden. Jehova, du alene er den sanne Gud. Du skal elske Jehova din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av hele ditt sinn. ( Matt 22:37 )

 

Hva betyr det å bli døpt i Sønnens navn. Det betyr å anerkjenne Jesus kristi navn, stilling og myndighet. Hans navn Jesus betyr Jehova er frelse. Hans stilling er bygd på det forhold at han er Guds enbårne Sønn, den første av Guds skapninger. ( Matt 16:16 ) Gud elsket verden så høyt at han gav sin enbårne Sønn for at enhver som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort, men ha evig liv. Fordi Jesus døde trofast, oppreiste Gud ham fra de døde og gav ham ny myndighet. I følge Paulus opphøyde Gud Jesus til en høyere stilling i universet, den høyeste nest etter Jehovas egen stilling. Derfor skal hvert kne bøye seg i Jesu navn og hver tunge åpent erkjenne at Jesus Kristus er Herre til ære for Gud, Faderen. ( Fil 2:9-11) Dette innbefatter å adlyde Jesu bud som skriver seg fra Jehova selv. ( Joh 15:10)

 

Hva betyr det å bli døpt i den hellige ånds navn. det betyr å anerkjenne den hellige ånds rolle og virksomhet. Den er Jehovas virksomme kraft, som han bruker for å gjennomføre sine hensikter. Jesus sa til sine etterfølgere: Jeg vil anmode Faderen og han skal gi dere en annen hjelper, som skal være hos dere for evig, sannhetens ånd. ( Joh 14:16-17 ) Jesus sa også: Dere skal få kraft når en hellige ånd kommer over dere og dere skal være vitner om meg både i Jerusalem og i hele Judea og samaria og til den fjerneste del av jorden.( Apg 1:8 ) Ved help av den hellige ånd inspirerte Jehova dessuten nedskrivningen av Bibelen: Aldri er en profeti blitt frambrakt ved et menneskes vilje, men mennesker talte ord fra Gud mens de ble båret av sted av hellig ånd. Vi anerkjente den hellige ånd, er at vi ber til Jehova om hjelp til å framelske åndens frukt, som er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, vennlighet, godhet, tro, mildhet, selvkontroll. ( Galat 5:22-23 )

Lenke til kommentar

 

 

Du... Hvis du skal benytte hver anledning til å drive propaganda mot JV så burde du i det minste lære deg hva vi tror på og slutte med denne barnslige "jeg har rett og dere tar feil" retorikken. Bare sånn at du vet det så anser JV seg som kristne og eneste kobling mot GT er broen Paulus beskriver til Timoteus om at "hele skriften er nyttig..."

Nei, akkurat som jødene og djevelen så siterer Jehovas vitner hovedsakelig det gamle testamentet i sitt møte med Jesus og de kristne.

 

Matt 4:5 "Da tok djevelen ham med til den hellige byen, stilte ham ytterst på tempelmuren  og sa: «Er du Guds Sønn, så kast deg ned herfra! For det står skrevet: Han skal gi englene sine befaling om deg. Og: De skal bære deg på hendene så du ikke støter foten mot noen stein" (Sal 91:11)
 
Hadde Jehovas vitner vært kristne, så hadde de trodde på det Jesus sier, selv om det ikke stemmer med alt det som står i det gamle testamente.

 

 

Du siterer at Jesus siterer GT og hevder i samme innlegg at det som står i GT ikke stemmer?

Lenke til kommentar

 

 

 

Du... Hvis du skal benytte hver anledning til å drive propaganda mot JV så burde du i det minste lære deg hva vi tror på og slutte med denne barnslige "jeg har rett og dere tar feil" retorikken. Bare sånn at du vet det så anser JV seg som kristne og eneste kobling mot GT er broen Paulus beskriver til Timoteus om at "hele skriften er nyttig..."

Nei, akkurat som jødene og djevelen så siterer Jehovas vitner hovedsakelig det gamle testamentet i sitt møte med Jesus og de kristne.

 

Matt 4:5 "Da tok djevelen ham med til den hellige byen, stilte ham ytterst på tempelmuren  og sa: «Er du Guds Sønn, så kast deg ned herfra! For det står skrevet: Han skal gi englene sine befaling om deg. Og: De skal bære deg på hendene så du ikke støter foten mot noen stein" (Sal 91:11)
 
Hadde Jehovas vitner vært kristne, så hadde de trodde på det Jesus sier, selv om det ikke stemmer med alt det som står i det gamle testamente.

 

 

Du siterer at Jesus siterer GT og hevder i samme innlegg at det som står i GT ikke stemmer?

 

Nå må du lese innlegget en gang til, det er djevelen som sitterer Sal 91:11 ikke Jesus

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du... Hvis du skal benytte hver anledning til å drive propaganda mot JV så burde du i det minste lære deg hva vi tror på og slutte med denne barnslige "jeg har rett og dere tar feil" retorikken. Bare sånn at du vet det så anser JV seg som kristne og eneste kobling mot GT er broen Paulus beskriver til Timoteus om at "hele skriften er nyttig..."

Nei, akkurat som jødene og djevelen så siterer Jehovas vitner hovedsakelig det gamle testamentet i sitt møte med Jesus og de kristne.

 

Matt 4:5 "Da tok djevelen ham med til den hellige byen, stilte ham ytterst på tempelmuren  og sa: «Er du Guds Sønn, så kast deg ned herfra! For det står skrevet: Han skal gi englene sine befaling om deg. Og: De skal bære deg på hendene så du ikke støter foten mot noen stein" (Sal 91:11)
 
Hadde Jehovas vitner vært kristne, så hadde de trodde på det Jesus sier, selv om det ikke stemmer med alt det som står i det gamle testamente.

 

 

Du siterer at Jesus siterer GT og hevder i samme innlegg at det som står i GT ikke stemmer?

 

Nå må du lese innlegget en gang til, det er djevelen som sitterer Sal 91:11 ikke Jesus

 

 

Hvis du leser hele Matteus rundt det du selv siterer (og de andre evangeliene for den saks skyld) så siterer Jesus De Hebraiske skrifter flittig og baserer sin lære på dem. Han går sågar så langt som å si at han ikke er kommet for å oppheve loven men for å oppfylle den:

 

Matteus 5:17

 

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Jeg konstaterer ivertfall at det ser ut som det er litt fremgang her, sofiemyr leser skriftene på egenhånd uten å adlyde ordre fra vakttårnet. 

 

Så kommentar til den siste her: Jesus oppfylte helt riktig loven for oss. Han var den siste Adam, med Jesus så var det slutt på å blindt følge lover og regler mht straff og belønning. Nå er vi rettferdiggjort via tro. Alt er Jesus sitt verk og rettferdighet ovenfor Gud er noe vi får, ikke noe vi kan gjøre oss fortjent til. Arbeid gjør deg ikke fri sånn satan prøver å inbille folk, sannheten gjør deg fri. Og ja, det var et lite "hint" om at det har noe å gjøre med jødene der ja, for frelsen kommer fra dem.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du leser hele Matteus rundt det du selv siterer (og de andre evangeliene for den saks skyld) så siterer Jesus De Hebraiske skrifter flittig og baserer sin lære på dem. Han går sågar så langt som å si at han ikke er kommet for å oppheve loven men for å oppfylle den:

 

Matteus 5:17

 

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

 

Du missforstår det Jesus sier, les Paulus sine brev

 

Rom 6:14 "Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!"

 

Rom 7:6 "nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven."

 

Gal 3:13 "Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld."

 

Gal 4:21 "Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven?"

 

Gal 5:1 "Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden."

 

Gal 5:18 "blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven"

 

Ef 2:15 "Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter."

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg konstaterer ivertfall at det ser ut som det er litt fremgang her, sofiemyr leser skriftene på egenhånd uten å adlyde ordre fra vakttårnet. 

 

Så kommentar til den siste her: Jesus oppfylte helt riktig loven for oss. Han var den siste Adam, med Jesus så var det slutt på å blindt følge lover og regler mht straff og belønning. Nå er vi rettferdiggjort via tro. Alt er Jesus sitt verk og rettferdighet ovenfor Gud er noe vi får, ikke noe vi kan gjøre oss fortjent til. Arbeid gjør deg ikke fri sånn satan prøver å inbille folk, sannheten gjør deg fri. Og ja, det var et lite "hint" om at det har noe å gjøre med jødene der ja, for frelsen kommer fra dem.

 

Tror den største utfordringen her ligger i manglende kunnskap av hva EGENTLIG JV gjør og tror. Kommentaren min vedrørende Jesus her var i tråd med at IHS uvesentliggjør GT mens NT tydelig viser at Jesu lære bygger på nettopp disse skriftene og han siterer dem hundrevis av ganger i i NT. Forøvrig så leser alle JV skriftene på egenhånd - vi oppfordres til det med basis i skriftstedet Rom 12:2 som ber oss om å "...så vi kan prøve for oss selv  hva som er Guds gode og antagelige  og fullkomne vilje"

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt når familie samlet seg og gir gaver. De får gaver gjennom hele året, ikke bare på en spesiell dag da folk synes de er nødt til å kjøpe gaver. Hvorfor

 

Helt siden julen ble innført på 300 tallet, har den vært omgitt av strid. For eksempel gjaldt det å finne ut hvilken dag Jesus ble født. Ettersom Bibelen ikke oppgir dagen eller måneden for kristi fødsel, er det blitt foreslått en rekke forskjellige datoer. På 200 tallet mente en gruppe egyptiske teologer at den riktige datoen var 20. mai, mens andre holdt på tidligere datoer, for eksempel 28.mars, 2.april og 19.april. På 1700 tallet var Jesu fødsel blitt knyttet til hver eneste av årets måneder til hver eneste av årets måneder. Hva var det som førte til at valget til slutt falt på 25.desember. De fleste forskere er enige om at 25.desember ble utpekt til Jesu fødselsdag av den katolske kirke. The Catholic Encyclopædia sier rett ut: Hedenske skikker flyttet seg til julen

 

The New Encyclopædia Britannica sier: Grunnen er høyest sannsynlig at kristne i gammel tid ønsket at datoen skulle falle sammen med hedenske romerske høytiden som markerte den ubeseirede sols fødselsdag. Da Jesus var på jorden oppmuntret han ikke noen til å tilbe ham. Han sa selv: Det er Jehova din Gud du skal tilbe og det er bare ham du skal yte hellig tjeneste. ( Matt 4:10 ) Derfor feiret ikke Jehovas vitne julen.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt når familie samlet seg og gir gaver. De får gaver gjennom hele året, ikke bare på en spesiell dag da folk synes de er nødt til å kjøpe gaver. Hvorfor

 

Helt siden julen ble innført på 300 tallet, har den vært omgitt av strid. For eksempel gjaldt det å finne ut hvilken dag Jesus ble født. Ettersom Bibelen ikke oppgir dagen eller måneden for kristi fødsel, er det blitt foreslått en rekke forskjellige datoer. På 200 tallet mente en gruppe egyptiske teologer at den riktige datoen var 20. mai, mens andre holdt på tidligere datoer, for eksempel 28.mars, 2.april og 19.april. På 1700 tallet var Jesu fødsel blitt knyttet til hver eneste av årets måneder til hver eneste av årets måneder. Hva var det som førte til at valget til slutt falt på 25.desember. De fleste forskere er enige om at 25.desember ble utpekt til Jesu fødselsdag av den katolske kirke. The Catholic Encyclopædia sier rett ut: Hedenske skikker flyttet seg til julen

 

The New Encyclopædia Britannica sier: Grunnen er høyest sannsynlig at kristne i gammel tid ønsket at datoen skulle falle sammen med hedenske romerske høytiden som markerte den ubeseirede sols fødselsdag. Da Jesus var på jorden oppmuntret han ikke noen til å tilbe ham. Han sa selv: Det er Jehova din Gud du skal tilbe og det er bare ham du skal yte hellig tjeneste. ( Matt 4:10 ) Derfor feiret ikke Jehovas vitne julen.

 

Er du nå enig med meg Marius ?

Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe galt når familie samlet seg og gir gaver. De får gaver gjennom hele året, ikke bare på en spesiell dag da folk synes de er nødt til å kjøpe gaver. Hvorfor

 

Helt siden julen ble innført på 300 tallet, har den vært omgitt av strid. For eksempel gjaldt det å finne ut hvilken dag Jesus ble født. Ettersom Bibelen ikke oppgir dagen eller måneden for kristi fødsel, er det blitt foreslått en rekke forskjellige datoer. På 200 tallet mente en gruppe egyptiske teologer at den riktige datoen var 20. mai, mens andre holdt på tidligere datoer, for eksempel 28.mars, 2.april og 19.april. På 1700 tallet var Jesu fødsel blitt knyttet til hver eneste av årets måneder til hver eneste av årets måneder. Hva var det som førte til at valget til slutt falt på 25.desember. De fleste forskere er enige om at 25.desember ble utpekt til Jesu fødselsdag av den katolske kirke. The Catholic Encyclopædia sier rett ut: Hedenske skikker flyttet seg til julen

 

The New Encyclopædia Britannica sier: Grunnen er høyest sannsynlig at kristne i gammel tid ønsket at datoen skulle falle sammen med hedenske romerske høytiden som markerte den ubeseirede sols fødselsdag. Da Jesus var på jorden oppmuntret han ikke noen til å tilbe ham. Han sa selv: Det er Jehova din Gud du skal tilbe og det er bare ham du skal yte hellig tjeneste. ( Matt 4:10 ) Derfor feiret ikke Jehovas vitne julen.

 

Er du nå enig med meg Marius ?

 

 

Nei. Og det du sier her er en god illustrasjon på hvordan jehovas vitner vrir på hva innholdet i skriftene sier.

 

For det er en falsifisering av hva Matteus 4:10 sier. Satan tilbyr Jesus alt hvis han vil falle ned og tilbe ham (4:9), men Jesus kommanderer satan vekk og sier: Herren din GUD skal du tilbe, og ham alene.

 

Jeg har ingen annen Gud enn GUD, den Jesus er ansiktet på. Jeg tilber ikke satan når jeg feirer jul. Det er greit at satan er inbilsk, men det får være grenser, og de grensene setter Gud. Har man tatt imot Jesus, er man et Guds barn og i GUDS rike, om man feirer jul eller ikke. 

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...