Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Det Multikulturelle samfunnet


Anbefalte innlegg

 

Bare dersom det forblir to separate grupper som ikke interagerer med hverandre.

 

Nei, jeg tror det gjelder uansett hvor mye interaksjon det er mellom folkegruppene. Sannsynligvis er det en biologisk reaksjon i mennesket.

 

 

Nei den biologiske reaksjonen er at vi er mistenksomme mot alle andre som vi ikke kjenner. Når vi blir kjent er det sjelden noe problem.

Du ser det enda bedre hos barn som leker med hverandre. De ser bare andre barn, mens det er stort sett voksne som har en tildels tillært motstand mot "de andre" uansett hvem "de andre" måtte være. Folk er ikke så veldig forskjellige tross alt, uansett hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Stoler på hverandre og bryr seg om er ikke det samme.

 

God observasjon. Jeg skrev derimot altruisme og det at folk stoler på hverandre. 

 

Hva betyr dette? Jo, blant annet at velferdsstaten i Norge vil forsvinne etter hvert som vi blir mer "multikulturelle". 

 

Det gjør jo ikke det. Hvordan ødelegger multikulturelle velferdsstaten?

 

 

 

Folk her er klar over at ingen kulturell innflytelse over Norge er i nærheten å rivalisere USA, ikke sant?

 

Alle som sier de ikke vil ha innflytelse fra andre land osv og snakker om hvordan det ødelegger Norge forstår enten ikke, eller så lyver de. Fordi vår kultur er blitt mye mer amerikansk enn noe annet land i Europa. eneste som er nærme oss er våre Skandinaviske venner. Vi snakker engelsk med amerikansk aksent, ikke britisk. Hvor unaturlig er ikke det? 

 

Og hvilket land har definitivt ikke velferdsstat? USA. Hvilket land har utrolig mange ting som ikke fungerer, ting som ikke går bra, trender som er negative (mat, helse, utdanning osv.) ? USA. Og er de trendene vi ser i USA og vi i Norge anser som negative også i Norge? Helt klart.

 

 

Det er ikke at folk ikke vil ha kulturell innflytelse. Folk vil ikke ha innflytelse fra kulturer de har bestemt for å ikke like. Enkelt og greit. Kulturinnflytelse fra USA setter ALDRI noen spørsmålstegn med, uansett om den er negativ. Og spesielt folk som ikke vil ha kulturer fra utvalgte andre land er totalt ute av stand til å se hvordan folk utenfor Norge se på Norge og er så opptatt av å tenke hvor bra Norge er. Og hvordan vi må bevare den norske kulturen.

 

Se fo2re sitt innlegg derimot. Det finnes ikke noe som at en kultur er den samme. Det er alltid forandringer. Og vi har forandret til det bedre. Og det er mer som kan gjøres. Folk som vil ha status quo har åpenbart ikke forstått at det er en umulighet og heller enn å prøve å endre kulturen for hele befolkningen i en felles god retning så vil de plukke ut enkeltgrupper og mene de er "dårlige" for norsk kultur. Og at ting vil være bedre uten. Og når ting er galt, så skyldes det på dem. Les derimot de negative trekkene fo2re har listet derimot. Det er blanding av USA og utviklet seg her i Norge. Ikke av utlendinger. Av etniske nordmenn. 

Lenke til kommentar

 

De fleste andre kulturer enn norsk bryr folk seg mye mer om familie, venner og lignende.

 

Ja den norske kulturen suger balle sant. Det er derfor landet topper FN's HDI og lykke-målinger, fordi folk her kun tenker på seg selv.

 

Jeg sa ikke den suger balle, men om du helt ærlig tror norsk kultur er veldig sosial og utadvent så vil jeg påstå at du ikke har vært i andre land enn Norden. 

 

Vi er på HDI og lykke-målinger, men de måler statistikker som helse, penger ol. Fordi lykke kan ikke måles. Så de måler faktorer som vanligvis vil gi mer lykke, som bedre helse, lengre liv, mer penger ol. 

 

Og jeg sier ikke nordmenn ikke er glade og har det bra. Men ser du vanligvis nordmenn ofte vise at de er glade? Har det bra? Det er den delen det mangler. Vise at vi er glade, at vi setter pris på kollegers arbeid ol. Dra sammen og gjøre ting ol. Og folk fra de fleste kulturer gjør dette mer enn oss. Hvis du ikke klarer å se det så lever du i en boble.

 

Og du trenger ikke å bli så fornærmet. Jeg synes Norge er et supert land å leve i, og synes ikke det er noe bedre land på jord å bo i for meg enn Norge. Men jeg har og vært andre steder, og ser kulturforskjeller mellom Norge og andre steder. Og mens jeg stort sett liker kulturen i Norge så er den ikke perfekt. Og den vil aldri bli. Men vi blir uansett påvirket av all slags, spesielt i dagens verden. Og vi lever i et åpent samfunn. Det å prøve å stenge ute enkelte kulturer er bare veldig dumt. Og jeg føler nordmenn, og mange i Europa ellers også har ting å lære. 

 

Men jaja det er jo snakk om multikulturalisme så da blir jo alle så voldsomt sensitive. Det er derfor det er i læreplanen. For at folk skal lære om det. Og når folk lærer så vil de være mindre skeptiske, fordi det er noe kjent. Mye motstand stemmer fra mangel på kunnskap. Jeg liker Norge, jeg liker norske verdier, jeg liker og multikulturalisme. Det er ikke motsetninger. Selvfølgelig vet jeg at dette anti-innvandrer forumet ikke vil være glad i det da. 

Lenke til kommentar

De fleste andre kulturer enn norsk bryr folk seg mye mer om familie, venner og lignende. Så at folk bryr seg mindre om hverandre? Heller mer. Kanskje nordmenn bryr seg mindre om utlendinger, men det går på rasisme/hat mer enn noe annet.

Sorry å måtte ta fra deg rasisme-kortet ditt, men folk uavhengig av bakgrunn bryr seg mer om sin etniske gruppe enn andre. Faktisk er det ingen som er så opptatt av å hjelpe fremmede som hvite. Det har jo omtrent erstattet kristendom som religion for hvite.

 

Studien som viser at mangfold reduserer tillit, at folk bryr seg mindre osv er utført av Robert Putnam, en venstreorientert type og stor tilhenger av "diversity", så han ventet i 10 år med å publisere resultatene fordi han ikke likte dem.

Lenke til kommentar

 

De fleste andre kulturer enn norsk bryr folk seg mye mer om familie, venner og lignende. Så at folk bryr seg mindre om hverandre? Heller mer. Kanskje nordmenn bryr seg mindre om utlendinger, men det går på rasisme/hat mer enn noe annet.

Sorry å måtte ta fra deg rasisme-kortet ditt, men folk uavhengig av bakgrunn bryr seg mer om sin etniske gruppe enn andre. Faktisk er det ingen som er så opptatt av å hjelpe fremmede som hvite. Det har jo omtrent erstattet kristendom som religion for hvite.

 

Studien som viser at mangfold reduserer tillit, at folk bryr seg mindre osv er utført av Robert Putnam, en venstreorientert type og stor tilhenger av "diversity", så han ventet i 10 år med å publisere resultatene fordi han ikke likte dem.

 

 

Du har rett, det blir litt feil å begynne å dra frem rasisme kortet her. Skulle ikke gjort det. Synes selv det blir brukt alt for mye, og jeg ser klart nå at dette ikke var en situasjon det passet så bra.

 

Det med at "hvite" er mer opptatt å å hjelpe fremmede må du nyansere mer. Hva du mener med det. Eksempelvis i Japan så er de veldig vennlige og hjelpsomme ovenfor hvite gjester og turister, men de liker ikke folk som bosetter seg og jobber der generelt sett. Så er de hjelpsomme ovenfor fremmede eller ikke?

 

Nordmenn vil hjelpe om du spør, men sjeldent bare hjelpe uten videre. Men jeg regner med at du tenker på innvandring? At vi tar inn mye folk fra overalt, og det er ingen som er i nærheten av å ta inn så mye folk fra andre steder? Hvis det er det du mener så er det jo 100% sant. På den måten er det jo litt interessant med folk som mener "hvite" er så rasistiske, når de fleste steder på jord så er det umulig eller nesten umulig å flytte dit engang. Og så har du land som Japan der rasisme er helt ok, og de ikke ser noe problem med det. Nyligste historie jeg hørte var en jente ved en skole som ikke fikk dra på skoleturer og slikt før hun farget håret sitt sort.

 

Jeg mener ikke at nordmenn ikke er snille og hjelpsomme, fordi de fleste er stort sett det. Jeg har møtt utlendinger som mener nordmenn er de snilleste og mest hjelpsomme på jord. Poenget mitt var mer at nordmenn er ikke så åpne om det, mens de fleste andre kulturer er de mer åpne om alt. På godt og vondt. Inkluderer også å snakke høyt i telefonen på T-banen.  Jeg synes ikke det er en dårlig ting om nordmenn blir påvirket til å være mer åpne mot utverdenen, andre folk. 

 

 

Jeg tviler ikke på at folk fra forskjellige kulturer fører til minsket tillit. Det sa jeg aldri noe på. Det gir jo logisk sett mening. Når vi som mennesker møter noe ukjent, så lager vi en formening om det. Det er essensielt for å overleve. Og vi lager oss stort sett negative formeninger. Det betyr ikke du er rasist, egoistisk eller noe. Det er svært logisk fra overlevelsessynspunkt å tenke svært negativt om det ukjente, om farene det utgjør. Så utfordringen vi har da er å både lære folk fra andre kulturer hvordan ting er i Norge, hva nordmenn gjør osv. Og lære nordmenn mer om andre kulturer. Derfor multikulturalisme er i læreplanen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...