Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte med zopiclone?


jae-ols

Anbefalte innlegg

Når man går på B-prep over lengere tid så vil du utvikle toleranse til slutt, å da fungerer ikke den typen medisiner lengere. 

Jeg ville ha rådført meg med legen å sagt det som det er at du sliter med å slutte, så kan dere sammen lage en nedtrappingsplan.

Som jeg nevnte litt lengere oppe i tråden, så kan Circadin være til hjelp med nattesøvn å den er ikke vanedannende slik som Zopiclone er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følg rådene du får av legen. Et triks som kan funke er å bare ha tabletten tilgjengelig ved siden av sengen, slik at du vet du kan ta en hvis du virkelig ikke får sove. Du kan også tenke at hvis du får sove dårlig en natt, blir det i det minste lettere å sovne natten etterpå.

 

Ellers er det bare å kjøre på og smøre seg med tålmodighet. Og skulle du få søvnvansker igjen en gang i fremtiden må du huske på at det finnes bedre alternativer enn zopiclone, inkludert ikke-medikamentelle løsninger.

Lenke til kommentar

Har gått på Zopiclone selv, funka bra med en halv tablett i starten, men etter hvert måtte jeg ta både en og to for å få sove et par timer.

Legen foreslo Tolvon i stedet, som er en type antidepressiva med sekundær søvndyssende effekt. Antidepressiv dose er mellom 30-150 mg, mens optimal søvndyssende effekt får man ved 5-10 mg. Det var tøft å gå over på dette i starten, men etter hvert var jeg veldig hjulpen. Det er et litt snillere medikament enn Zopiclone, uten varseltrekant. Har omsider klart å slutte med Tolvon også :)

Endret av TheSnidr
Lenke til kommentar

Seroquel er ett OK alternativ, men både jeg og andre folk jeg kjenner som tar/har tatt dem mener at de gjør deg ekstremt døsig dagen etterpå (mye mer enn zopiclone), så seroquel er muligens ikke det rette alternativet her.

Nei, det trenger ikke være det. Folk reagerer veldig ulikt på det, men det er "snillere" enn zopiclone foruten hangoveren som endel opplever og det er ofte lettere å slutte med.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt at folk er forskjellige men det er infoen jeg sitter på selv etter lengre bruk med begge preparatene og andre folk sine erfaringer med de samme medikamentene. Er veldig vanlig med kraftig hangover etter seroquel og det passer da som sagt kanskje ikke TS sitt formål da legen mener han blir påvirket så kraftig av zopiclone dagen etterpå at han ikke får lov til å kjøre. Eneste måten å finne ut av om man klarer det er å teste, men TS må ikke finne på å ha noen planer om å gjøre noe spesielt dagen etter å ha tatt seroquel for første gang, minst av alt kjøre noe sted. 

Lenke til kommentar

Det er selvsagt at folk er forskjellige men det er infoen jeg sitter på selv etter lengre bruk med begge preparatene og andre folk sine erfaringer med de samme medikamentene. Er veldig vanlig med kraftig hangover etter seroquel og det passer da som sagt kanskje ikke TS sitt formål da legen mener han blir påvirket så kraftig av zopiclone dagen etterpå at han ikke får lov til å kjøre. Eneste måten å finne ut av om man klarer det er å teste, men TS må ikke finne på å ha noen planer om å gjøre noe spesielt dagen etter å ha tatt seroquel for første gang, minst av alt kjøre noe sted. 

Bruker seroquel selv for andre året på rad nå og for det meste opplever jeg ikke hangover, kjenner 2 andre som bruker det, ei opplever hangover, hun andre ikke. De første gangene jeg tok det selv ble det hangover, nå skjer det sjelden.

Lenke til kommentar

Har brukt Imovane fast hver dag i 15 år, og når jeg forsøker slutte så rykker jeg tilbake til start, noe som betyr null søvn. Den enkle løsningen er at jeg fortsetter. Om jeg derimot forsøker slutte ender det med lange sykemeldinger og utprøving av andre preparater før jeg ender på Imovane igjen.

 

Har også forsøkt Truxal og andre antidep. og lignende preparater uten noe godt resultat.

 

Vival og tilsvarende er nest best i mine øyne.

 

Melatonin virker heller ikke, selv på høye doser.

 

Som A-preparat finnes Flunipan (Rohypnol), uten at de heller slår meg ut, men de er nok å foretrekke dersom de ikke slutter å virke etter en stund. Men Imovane funker glimrende og kanskje bedre etter min mening. Jeg har vært av den oppfatning at dosen ikke bør endres og har ligget på ca. 10 mg i alle år.

 

Jeg har også hørt flere som har brukt Vival i like mange år uten å miste virkning.

 

Det er endel feilinformasjon fra leger rundt dette temaet. Mange har ikke nok erfaring og tror det de lærer i lærebøkene. Når lærebøkene feilinformerer så blir alt litt galt..



Anonymous poster hash: 6b7ee...e1a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...