Gå til innhold

Legalisere organsalg


Anbefalte innlegg

 

Hvem er det som taper på at organer blir tatt fra døde kropper?

Arvingene

 

Organene kan testamenteres bort, dersom den døde personen kjenner noen i donorkø.

 

 

Litt tvang er bare positivt noen ganger. Ingen trenger sine organer etter ens død.

Ingen trenger sine organer etter sin død, men det gir ikke automatisk alle og enhver noen rett til å bare forsyne seg.

 

Vil man ikke at alle og envher skal forsyne seg, så melder man seg ganske enkelt ut av ordningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hvem er det som taper på at organer blir tatt fra døde kropper?

Arvingene
Organene kan testamenteres bort, dersom den døde personen kjenner noen i donorkø.
Ja dette er greit

 

 

 

Litt tvang er bare positivt noen ganger. Ingen trenger sine organer etter ens død.

Ingen trenger sine organer etter sin død, men det gir ikke automatisk alle og enhver noen rett til å bare forsyne seg.
Vil man ikke at alle og envher skal forsyne seg, så melder man seg ganske enkelt ut av ordningen.
Problemet ligger i at man har nå "kollektivisert" en persons kropp ... i en livstruende situasjon kan fort kollektivet bestemme seg for at det er bedre å høste orgnanene enn å bruke mer penger på å redde dette individet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet ligger i at man har nå "kollektivisert" en persons kropp ... i en livstruende situasjon kan fort kollektivet bestemme seg for at det er bedre å høste orgnanene enn å bruke mer penger på å redde dette individet.

Veldig enig i at det hadde vært et problem, ja. Men jeg ser ikke hvorfor vi havner i situasjonen du fremstiller ved å melde alle inn som organdonorer. Det er allerede forbudt å stjele organene til en levende person.

Lenke til kommentar

 

 

Problemet ligger i at man har nå "kollektivisert" en persons kropp ... i en livstruende situasjon kan fort kollektivet bestemme seg for at det er bedre å høste orgnanene enn å bruke mer penger på å redde dette individet.

Veldig enig i at det hadde vært et problem, ja. Men jeg ser ikke hvorfor vi havner i situasjonen du fremstiller ved å melde alle inn som organdonorer. Det er allerede forbudt å stjele organene til en levende person.
Ved å unnlate å hjelpe en skadet person vil denne dø, og kollektivet kan da høste organene ... om dette blir ansett som samfunnsøkonomisk mer lønnsomt enn å redde livet til den skadede. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvem er det som taper på at organer blir tatt fra døde kropper?

 

Litt tvang er bare positivt noen ganger. Ingen trenger sine organer etter ens død.

 

Du må huske at det er mye verre at folk må krysse av for melde seg vekk fra at det blir tatt organer du ikke trenger når du er død, enn at fattige går igjennom farlige operasjoner med livslange konsekvenser for å selge det.....

 

AtW

Lenke til kommentar

 

I så fall skal den/de som unnlater å hjelpe personen straffes. I ytterst konsekvens er det drap.

 

Jeg klarer bare ikke se for meg at ditt scenario er realistisk.

Norge lar allerede barn dø fordi det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gi dem medisin.

 

Lengre diskusjon her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1792281

 

Burde man ikke høste organene fra disse barna?

Lenke til kommentar

Jeg biter ...

 

Vi burde definitivt høste organene til disse barna. Men først må vi gjøre alt vi kan for å hjelpe dem.

 

Og finnes det ikke budsjett for å hjelpe dem, så bruker vi vold mot befolkningen til å skaffe oss det.

Hva om det er mer lønnsomt å bare la dem dø ... og så ta organene deres ... selv om deres foreldre muligens ikke ønsker dette (forutsatt at de ikke har meldt seg ut før de døde)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...