Gå til innhold

Norsk teknologi kan bidra til at vi besøker andre solsystemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har forstått solseil-teknologien så blir ikke lyset *absorbert* i solseilet, det reflekteres. Solseil og laser må da matche hverandre nøyaktig så minimalt med energi blir absorbert.

 

Det er jo alltids en risiko for 'ujevnheter' i seilet og da risikerer vi effekten du nevner..poff! ;)

 

Men det har de sikkert tenkt på. Om ikke annet fordi det ser ut som hver enkeltsonde skal bli så billig at man tåler litt svinn.

Lenke til kommentar

50GW er en del, men det høres mer ut som en utfordring enn ett problem. I Norge kan vi produsere 30GW på en kald vinterdag. Om man koordinerer strømsystemene i landene rundt der hvor dette skal skje klarer de sikkert fint å styre inn eksempelvis 10GW med strøm en natt hvor det er beregnet lite forbruk. Om laseren kan stå i nærheten av ett av de store vannkraftverkene i søramerika så kan man kanskje styre inn 20GW i noen minutt?

 

Mye kan man også ta med batteri/kondensator. Ett lite regnestykke:

I går skrev man at man ønsket å installere 12MW batteri på hver av hurtigrutene.

100 slike batteri (optimalisert for rask utlading) burde kunne levere 12GW i 6min, men det er kanskje ikke nødvendig med å ha det så lenge som 6min? 24GW i 3min?

Lenke til kommentar

Jeg lekte litt med tall* og for å oppnå 0,2c som de snakker om i artikkelen må fartøyet akselerere med 400g i 4 timer. Kutt det ned til 6 minutter så har vi 16000g. Denne sonden må være robuste greier. ;)

 

Alternativt så kan de 'skyte' på sonden over flere dager. Det vil redusere belastning fra selve akselerasjonen men da blir jo strømregningen desto større..

 

 

 

*jeg har ikke regnet relativistisk på dette.

Lenke til kommentar

 

Hva kan overleve en laserstråle som utløser 50 GW i løpet av få minutter?

Vil ikke alt som kommer i dens veie fordampe?

Det kommer an på avstanden og hvor kollimert strålen er.

Selvfølgelig. Men etter det jeg forstår må laseren tennes i ikke altfor stor høyde. Jeg vil tro at den vil fokusere på satellitten. Hvis ikke vil effekten av laseren være mindre enn om den fokuserer.

Som sagt, 50 GW laser i løpet av få minutter...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Men etter det jeg forstår må laseren tennes i ikke altfor stor høyde. Jeg vil tro at den vil fokusere på satellitten. Hvis ikke vil effekten av laseren være mindre enn om den fokuserer.

Som sagt, 50 GW laser i løpet av få minutter...

50 GW er 50 GW uansett varighet. med de distansene vi snakker om her er det nok begrenset hvor mye effekt som treffer seilet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...