Gå til innhold

Hvordan unngå å måtte skrive passord ved innlogging?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

control userpasswords2 har jeg ikke fått til å fungere på nyere Windows.. Men netplwiz funker.

 

Fjern haken for at brukere må taste brukernavn/passord.. Og trykk bruk.

Da vil du få en boks hvor du må taste inn brukernavn og passord.. Brukernavnet ditt er hele e-posten.

Passordet tastes i begge bokser.

Ved neste re-start skal den logge rett inn :)

Dette funker fra Windows 8 til 10.

Er også et sted man kan slå av at man må skrive passord etter hvile/dvalemodus, men den husker jeg ikke i hue i farta.

 

 

Og nei, det vil ikke påvirke kontoen din på nett.. dette er kun at den lagrer passordet lokalt :)

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du ikke får lov å fjerne passordet fra innloggingen så lenge du logger på med en microsoft-konto. - Det er også derfor kontoen har samme passord som mailen din.

 

Med mindre jeg tar feil og noe er endret må du altså lage en lokal konto og bruke den istedet.

 

https://support.microsoft.com/en-us/help/14064/windows-8-sign-in-to-windows-without-password

Lenke til kommentar

Jeg er innlogget med MS konto, som auto logger inn, både etter dvale, hvilemodus og cold boot ;)

Sånn har jeg hatt det helt siden jeg begynte å bruke MS konto i Windows.

Man må bare huske å fylle ut hele e-post adressen som brukernavn.. Ofte så fjerner dem siste bokstav/tall/tegn før @.. så dette må tastes inn + @"resten av adressen".

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Det funka med windowstast+R -> skriv "control userpasswords2. Er det ikke litt betenkelig at man må oppgi mail og mailpassord mtp en eventuell reparasjon? Da må jo de vite passordet.

En reprasjon av PC tar ikke hensyn til dine data og installerte programmer.Det får du også beskjed om ved eventuell innlevering.

Så det er på ingen måte obligatorisk (tvert imot) å opplyse om ulike brukerpassord ved innlevering til eksterne reparasjoner (garanti etc).Du skal selvfølgelig ikke betro passord til andre.

Leverer du ifra deg denne PCen bør du slå av autologon. Men andre kan uansett få tak i dine filer om de gis fysisk tilgang til PCen.

Men det er andre ting man ikke like enkelt kan få tak i som dine passord på andre tjenester (mail osv)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Takk for alle svar.

Det funka med windowstast+R -> skriv "control userpasswords2. Er det ikke litt betenkelig at man må oppgi mail og mailpassord mtp en eventuell reparasjon? Da må jo de vite passordet.

En reprasjon av PC tar ikke hensyn til dine data og installerte programmer.Det får du også beskjed om ved eventuell innlevering.

Så det er på ingen måte obligatorisk (tvert imot) å opplyse om ulike brukerpassord ved innlevering til eksterne reparasjoner (garanti etc).Du skal selvfølgelig ikke betro passord til andre.

Leverer du ifra deg denne PCen bør du slå av autologon. Men andre kan uansett få tak i dine filer om de gis fysisk tilgang til PCen.

Men det er andre ting man ikke like enkelt kan få tak i som dine passord på andre tjenester (mail osv)

 

Ok, jeg trodde jeg måtte oppgi passord, fordi jeg har blitt bedt om passord i serviceskjemaet når jeg har levert pcen til reparasjon tidligere.

Lenke til kommentar

Det vil jo komme helt an på om du klager på et software problem eller ikke.

Se datatilsynet sin oppsummering litt nede i denne artikkelen.

http://www.dinside.no/okonomi/verksteder-kan-snoke-pa-pc-en-din/61240513

 

Samt merk at :

Datatilsynet forteller at dette først og fremst er et spørsmål om avtalen mellom verkstedet og kunden. Skal verkstedet ha muligheten til å se på dine private data, bør det også komme frem av avtaler og vilkår.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du ikke får lov å fjerne passordet fra innloggingen så lenge du logger på med en microsoft-konto. - Det er også derfor kontoen har samme passord som mailen din.

 

Med mindre jeg tar feil og noe er endret må du altså lage en lokal konto og bruke den istedet.

 

https://support.microsoft.com/en-us/help/14064/windows-8-sign-in-to-windows-without-password

En liten kommentar. Jeg bryter loven jeg for jeg ser ikke behovet med Password, Microsoft konto har jeg får alle oppdateringer er ok og. 3 computere uten password for det gidder jeg ikke ha.

 

Men en liten Rakker Deel for reise den er altid låst, tar ikke sjangsen. om stjæling  ok.

 

Tenk om Microsoft kunne gi Brukere et valg, det kan du glemme, det gjør dem ikke dem ønsker kunden skal si Win10  noe forbanna dritt men der kommer en oppdatering i 2019. da først blir det rettet.  Dem tenker ikke på Brukeren ser du.

 

skipperskrekk 

Lenke til kommentar

På generelt grunnlag er det en dårlig ide med passordfri pc om man har autocomplete av forms data og huskede passord i nettleser på nettbanker og annet av pålogging sider med både økonomisk og sensitiv art.

Blir man kompromittert med identitetstyveri eller hacket mot andre portaler og belastet økonomisk for bestillinger og forbruk vil dette helt sikkert kategoriseres som uansvarlig av banker,forsikringsselskap, kortselskapet,spillselskaper osv.

Står eksempelvis en pc alltid hjemme og man bor alene og bruker den kun å spille med er jo saken litt annerledes.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...